Ať už se s landing page perete poprvé, nebo jich máte za sebou už pěknou řádku, je snadné na něco zapomenout. Aby vaše mikrostránka šlapala jako dobře namazaný stroj, připravili jsme pro vás checklist základních věcí, na které byste měli pamatovat. Pojďme ho spolu projít:

 

1. Návaznost – pravidlo číslo jedna

Lidé nechtějí mít pocit, že se po kliknutí na odkaz dostali někam, kam nechtěli. Cítí se pak podvedení – a rychle ve vás ztrácí důvěru. Nezapomínejte, že obzvlášť internetoví diváci přešlapy neodpouští. Snažte se proto sladit landing page s jejím zdrojem. Pokud se na ni divák má prokliknout z vašeho facebookového profilu, dbejte na to, aby tón i forma vašeho statusu byla podobná těm na landing page. Psychologicky pomůže i podobný vizuál – například podobnost banneru a grafika mikrostránky. Divák na první pohled pozná, že se skutečně dostal tam, kam chtěl.
Tip: Postarejte se o to, aby nadpis, metadata i URL obsahovaly potřebná klíčová slova. Pomůže to nejen lepší pozici stránky ve vyhledávačích, ale zvýší to i atraktivitu příspěvku pro lidi, kteří na něj mají kliknout.

 

2. Nadpis, který chytne

Mějte na paměti, že hlavní cíl landing page je: vyvolat akci. To samé byste tedy měli promítnout do jejího nadpisu. Ať je úderný a volá po čtenářově aktivitě. Lidé potřebují jasně napovědět, co od nich vlastně požadujete. Pokud nabízíte formou LP například e-book nebo brožuru, volte tedy obraty jako „Přečtěte si…“, „Stáhněte si průvodce…“ apod. namísto „E-book ke stažení zdarma“.

 

3. Podnadpis – teď k tomu důležitému

Pokud potřebujete svou myšlenku nějak rozvést, použijte podnadpis. Nemusí čtenáře tolik nadchnout jako hlavní nadpis; může být spíše praktického a vysvětlujícího rázu. Podnadpis by měl čtenáři říci, jaký benefit pro něj z nabídky plyne.

 

4. Text, který stačí prolétnout

Samotný text landing page už není tak důležitý. Všechno podstatné se čtenář měl dozvědět již z nadpisu a podnadpisu. Pokud ho však zajímá více informací, měly by být na LP shrnuty stručnou formou, nebo v bodech. Zkrátka, zvolte text takový, aby ho čtenář mohl jen letmo pročíst, a přitom o nic nepřišel. Tím zároveň myslíte i na mobilní uživatele, kterým ušetříte scrollování.

 

5. Obrázek, který dává v kontextu smysl

Než dáte prostor své kreativitě při procházení shutterstocku, uvědomte si, CO vlastně čtenáři na své landing page nabízíte. Obrázek by měl sloužit podobně jako zbytek textu – měl by stačit jeden pohled, aby čtenář chápal, co je předmětem stránky. Získá výměnou za své kontaktní údaje kupon na určité zboží? Vložte na LP obrázek tohoto zboží. Upisuje se k e-booku? Pak by měla být obrázkem jeho titulní strana.
Tip: Už vás napadlo nahradit obrázek videem?

 

6. Logo – ano nebo ne?

Záleží jen na vás, zda je pro vás na landing page důležitý brand. Pokud má LP za cíl propagovat určitý produkt nebo službu, může jít o důležitější sdělení než to, kdo ho prodává. Landing page má propagovat vždy jen jednu věc. Rozlišujte tedy brand a product awareness kampaně a nemíchejte dvě sdělení dohromady.
Co se týče náborových kampaní, tam samozřejmě chcete uvést jak nabídku pozice, tak informace o firmě, a to třeba rovnou v URL, jako např. www.kariera.vasefirma.cz nebo www.pracujvefirmeXYZ.cz

 

7. Reference místo slibů

Kromě loga byste možná chtěli na svou micropage umístit i pár tzv. „sociálních důkazů“. Pomocí nich si totiž budujete u návštěvníka větší důvěru. Může jít například o tlačítka sociálních sítí. Viditelný počet lajků vaší landing page dokáže přesvědčit diváka, že i ostatním lidem se vaše nabídka líbí.
Pokud jste však zatím příliš lajků nedostali, může to na návštěvníka zapůsobit spíše negativně. V takovém případě dejte raději přednost sociálním důkazům jako jsou recenze (dbejte však na to, aby byly reálné!), loga vašich významných zákazníků, nebo třeba „Znáte z TV“.

 

8. Formulář – jdeme do akce

Tady se začíná dít to opravdu důležité. Proto jste sem přece diváka přivedli – aby na sebe zanechal kontakt pro konzultaci, přihlásil se k odběru newsletteru, stáhnul si váš e-book, nebo aby požádal o kalkulaci nabídky. Žádná univerzální poučka o tom, jak dlouhý a obsáhlý má být ideální formulář, aby měl co nejvíce konverzí, neexistuje. Ideální formulář je ten, který svou délkou odpovídá tomu, co za kontakt nabízíte. Pokud je návštěvník na vaší landing page proto, aby se přihlásil k odběru e-mailového zpravodaje, bude kroutit hlavou, pokud po něm budete chtít jeho kompletní adresu domů. Pravděpodobně vám potom formulář nevyplní.
Pokud vám jde spíše o kvantitu než kvalitu leadů, omezte formulář na minimum – třeba jen na e-mailovou adresu nebo telefonní číslo. Pokud vám jde o leady v menším množství, ale zato kvalitnější, vyžádejte si od návštěvníka detailnější informace. Stále však mějte na paměti, jaký je cíl vaší stránky.

Velmi důležitou součástí formuláře je tlačítko pro odeslání informací. Pokud říká prostě „Odeslat“, není to dobře. Řiďte se bodem č. 2 a zvolte raději akčnější obrat jako „Získejte e-book ještě teď“ nebo „Chci se přihlásit k odběru novinek“.
Tip: Přestože vám to bude grafik rozmlouvat, nebojte se tlačítko barevně odlišit od zbytku stránky. Rovněž ho doporučujeme umístit pod formulář doprostřed, přestože se může zdát zajímavější umístit ho vedle formuláře nebo zarovnat k okraji. Mobilní uživatel potom nebude muset tlačítko hledat, ale plynule k němu po vyplnění formuláře doscrolluje.

 

9. Negative space – nechte stránku dýchat

Už máte na své landing page vše potřebné – nadpis, podnadpis, text v bodech, reference, formulář… a přesně tady je načase přestat. Aby stránka nepůsobila od pohledu přecpaně, využijte tzv. „negative space“, tedy „prázdný prostor“, který dá vyniknout obsahu. Přesvědčte se sami, jak může takový „prázdný prostor“ oku diváka prospět:

 

10. Poděkování jako slušnost

Je to slušnost a je to funkční. Návštěvník by měl po odeslání formuláře získat nějaké potvrzení, že se jeho údaje dostaly tam, kam měly. Přesměrujte ho tedy na tzv. „děkovací stránku“ a doplňte ji o informace, které váš lead může potřebovat. Např. „Děkujeme za přihlášení k newsletteru – dorazí Vám do schránky každé úterý.“ „Děkujeme za Vaše telefonní číslo. Náš konzultant se Vám ozve během dvou pracovních dní.“ „E-book je na cestě – za chvíli Vám dorazí do schránky.“ „Děkujeme za Váš životopis – do týdne od nás dostanete odezvu.“ Konkrétní časový údaj je vždy lepší, než obecné „ozveme se vám“.
Pokud už v tuto chvíli máte v leadu i e-mailovou adresu, můžete děkovací stránku nahradit (nebo doplnit) uvítacím e-mailem.

 

Jak by tedy mohla naše landing page vypadat?

To bylo jen na ukázku. My vás na žádnou landing page odkazovat nebudeme. Checklist si můžete stáhnout zde.

 

Toto bylo 10 základních tipů, co si při vytváření landing page pohlídat. Samozřejmě existují další doporučení, které vám pomohou stránku vyšperkovat do detailu, jako jsou úpravy pro mobilní verzi, optimalizace pro vyhledávače, propagace kampaně apod. Pokud se chcete dozvědět více, než co se vešlo do článku, ozvěte se nám. První telefonická konzultace je u nás zdarma.