Affiliate marketing

Vlastníte internetový obchod a chtěli byste navýšit prodeje? Hledáte přivýdělek nebo dokonce práci na plný úvazek? Affiliate marketing může být tou správnou cestou. Že jste o něm už slyšeli, ale nevíte, jak funguje? Základní principy se dozvíte v článku.

Partnerům zajistí provizi, prodejcům zvýší obrat

provizní systémy - affiliateAffiliate marketing se označuje také jako partnerský marketing. Funguje tak, že partneři zprostředkovávají obchodníkovi prodej, ze kterého dostanou provizi v předem stanovené výši. Partner, který obchodníkovi poskytuje reklamní prostor je hodnocen provizí za uskutečněné obchody. Tedy ne za zobrazování reklamy či kliknutí na ni.

Více než 25 let

Koncept affiliate marketingu si nechal patentovat a do praxe uvedl William J. Tobin již v roce 1989. Poprvé ho vyzkoušel u svého obchodu Flowers and Gifts. V roce 1998 měla společnost více než 2700 affiliate partnerů.

Jak to funguje a jak to dělat dobře?

Proto, abyste mohli vydělávat affiliate marketingem, se musíte do nějakého programu zaregistrovat - stanete se tak affiliate partnerem. Díky tomu získáte jedinečný odkaz, přes který se po sdílení uživatel dostane na stránky a uskuteční nákup. Vy za to získáte provizi.

jak funguje affiliate marketing

zdroj: svizne.cz

Nákup nemusí pokaždé proběhnout hned. Zákazníci si jej často rozmýšlejí i několik dní. S tím affiliate program počítá. Napomáhají tomu cookies, které se ukládají v internetovém prohlížeči uživatele. Dobu platnosti cookies si stanovuje každý obchodník sám. Přes 80 % objednávek se ale uskuteční hned první den po kliknutí na odkaz.

Pokud zákazník uskuteční nákup až po několika dnech od kliknutí na váš odkaz, nevadí. Systém si pamatuje, přes kterého partnera se na stránky dostal a náležitě vás za to odmění.

Problém nastává, pokud zákazník mezitím klikne na odkaz od jiného affiliate partnera, který směřuje na stejný produkt. V tom případě systém eviduje poslední návštěvu a váš nárok na provizi zaniká.

Za co všechno dostanete provizi?

To jakou provizi vám prodejce vyplatí je zcela na něm. V České republice se provize pohybují od 7 do 30 %. Závisí to samozřejmě na obchodníkovi, jakou aktivitu na své stránce požaduje.

Nejčastěji to je:

  • Vyplnění dotazníku
  • Nákup produktu
  • Kliknutí na určitý odkaz
  • Registrace

Veškeré informace o provizi a platnosti cookies vám musí poskytnout obchodník provozující affiliate program.

To jak doručíte odkaz k potenciálním zákazníkům, již nechá většina obchodníků na vás. Na své stránky můžete vystavit banner s odkazem, v tomto případě dostáváte provizi ne za nákup určitého produktu, ale procenta z hodnoty celé objednávky.

Pokud máte silnou databázi e-mailových kontaktů, vytvořte newsletter. Dejte si ale pozor, ať neskončíte ve spamu nebo v koši. Pošlete newsletter jen lidem, o kterých víte, že by mohli mít o váš produkt zájem.

Provozujte affiliate na sociálních sítích

Pokud máte hodně přátel na svém osobním profilu, nebo fanoušků na vámi spravované stránce, sdílejte odkaz na Facebooku. Využít můžete samozřejmě i Twitteru, a dalších sociálních sítí.

Jak získat affiliate partnery pro svůj program?

Výhodou affiliate programu oproti internetové reklamě je, že partnerům neplatíte za kliknutí, ale až za uskutečněný obchod. Vybrat si můžete, jestli budete provizní program provozovat sami nebo jej svěříte do rukou odborníka.

Partnerům nic neplatíte, dokud se nákup neuskuteční.

Affiliate marketing v České republice

Průkopníky affiliate marketingu v České republice jsou cestovní kanceláře. Jako první svůj program spustila společnost Invia.cz. Tu kolem roku 2005 následovaly Student Agency a NetTravel.

Boom affiliate marketingu u nás pak nastal v roce 2009, kdy jej začal používat Mall.cz, druhý největší e-shop v zemi.

Affiliate marketing se v současnosti stává důležitou součástí marketingového mixu mnoha e-shopů, kterým tvoří přes 10 % obratů. Affiliate program využívají také velké společnosti jako Baťa, Tescoma či Parfums.

Affiliate na vzestupu!

Většina internetových obchodů v zahraničí svůj affiliate program už má. Je jen otázkou času, kdy se stane součástí marketingových mixů většiny velkých e-shopů v České republice. Ten kdo začne dřív, získá jednoznačnou konkurenční výhodu.

Kam pokračovat?

Doporučuji blog o affiliate www.affilblog.cz, seznam affiliate programů na mladypodnikatel.cz a český nástroj pro provizní systémy www.affilbox.cz.


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace