Call to action, vyzývejte k akci

Call to action copywriting najde své uplatnění všude tam, kde chcete čtenáře popostrčit k nějaké aktivitě. „Kupte ještě teď“, „Klikněte pro více informací“, ale patří sem i nejznámější výzva „Přidat komentář“. Podívejte se, jak se taková výzva k akci tvoří, jaká má pravidla, a jak vám může pomoci.

Call to action? To neznám.

Call to action (CTA), v překladu výzva k akci, je obvykle krátký text (většinou do dvou vět, ale mnohdy i jednoslovný), který má za cíl přesvědčit čtenáře k činnosti. Tento postup se využívá v reklamě a marketingové komunikaci, abychom čtenáře dovedli k dalšímu kroku jako je koupě, navázání kontaktu nebo například odběr novinek.

Výzva k akci je jakousi návnadou pro čtenáře, která nám dopomůže k tomu, aby neopustil stránku, aniž udělal, co chceme. CTA přímo navádí návštěvníka webových stránek k dalšímu kroku. Usnadní mu práci s hledáním a povzbudí jej do dalšího postupu.

příklad call to action

Vyzvěte k akci svého copywritera

Jestliže je nejdůležitější částí článku jeho titulek, v těsném závěsu za ním musí být výzva k akci. Její tvorbě věnujte stejnou pozornost jako zmiňovanému titulku, který rozhodují o tom, jestli návštěvník vašeho webu bude článek číst či nikoliv. Výzva k akci je pak často tím, co rozhodne o získání e-mailu, navázání kontaktu nebo uzavření obchodu.

Dávejte si pozor, jak výzvu k akci formulujete. Snažte se být zajímaví, a vyhněte se obecným klišé.

Vyzývejte (téměř) všude

Výzvu k akci byste měli zahrnout do téměř každého marketingového výstupu. Může jím být prodejní stránka, e-mail, kontaktní formulář, katalog,…

CTA byste se naopak měli vyhnout při budování povědomí o značce, kdy je jediným cílem zapamatovatelnost a tedy jakési povědomí o vás. V této situaci by jakákoliv výzva byla zbytečná a spíše by tříštila pozornost.

Buďte o krok napřed

Už při tvoření výzvy k akci přemýšlejte o tom, co by měl čtenář udělat. Jaké by měly být jeho další kroky na vaší stránce? Pokud znáte odpověď na tuto otázku, máte téměř vyhráno.

A jaké by takové CTA měla mít vlastnosti?

  • Jasné – i malé dítě by mělo pochopit, co se po něm chce (nebojte se to otestovat)
  • Jednoduché – celá CTA musí být jeden krok. I když chcete, aby lidé na vaší stránce nakoupili, nejdříve je musíte přivést k samotnému produktu, a právě na ten povede vaše CTA
  • Jednoznačné – chcete, aby čtenář vyplnil kontaktní údaje, zavolal, přešel na jiné místo na webu? Pak mu dejte jednoznačně najevo, co od něj očekáváte.

Call to action v PPC inzerátech
Call to Action v PPC inzerátech zvyšuje CTR.

Co ještě funguje?

Tvoříte své CTA, ale něco vám k úplné dokonalosti chybí? Přikazujte! Možná to na první pohled působí příliš tvrdě, ale funguje to. Naveďte čtenáře mírným rozkazem tam, kde je chcete mít. Steve Jobs kdysi slavně pronesl „Lidé často nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete.“ A vy jim to ukážete. (Příkaz neznamená automatické použití vykřičníku na konci věty, na to pozor)

Přidejte něco navíc

K běžným CTA uvedeným výše přidejte nějaký bonus. Najděte něco, co konkurence nemá, něco v čem jste jedineční, a předejte to zákazníkovi. Například k běžnému „Přihlaste se k odběru informací“ přidejte kouzelná slova „a získejte nejzajímavější novinky jako první“. Funguje to.

Věnujte pozornost umístění

Pokud máte skvělé CTA, ale utopíte jej v patičce stránky, bude vám i to nejlepší copy k ničemu. Věnujte dostatečnou pozornost umístění CTA tlačítka. Zkuste využít například heat mapu, která monitoruje tok očí uživatele po obrazovce počítače. Správné umístění CTA je polovinou úspěchu.

Výše vidíte několik rad, jak vytvořit správné a úderné CTA. Jestliže jej na stránkách nemáte, tak šup do toho. Popusťte uzdu fantazii a vytvořte výzvu k akci, která zaujme. Pokud si na to netroufáte, obraťte se na nás, spolu už to zvládneme.

Článek je částečně převzat z http://www.abccopywriting.com/blog/2009/12/07/calls-to-action, přičemž jsme jej doplnili o naše vlastní postřehy a poznatky.


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace