Je role Leader automatický next step pro každého PPCkaře? A je tato role vhodná pro každého? Jaké jsou klíčové kroky a dovednosti potřebné pro úspěšný vývoj kariéry od juniora až po teamleadera? O tom prezentovala Zuzana Slepánková (Team Leader, Next Vision) 23. května 2024 na konferenci PPC Restart.

Cesta PPCkaře alespoň v první fázi vede přes několik úrovní:

Za jak dlouho budu seniorní PPCkař? A jaké mám klíčové dovednosti a odpovědnosti?

Jak dlouho budete na jednotlivých úrovních opravdu záleží na vás. Pokud na sobě budete makat, vzdělávat se, stínovat zkušenější kolegy, testovat, učit se z chyb, budete aktivní, můžete být seniorním PPCkařem už za rok. Pokud budete čekat, že to do vás někdo tzv. “naleje”, můžete být junior i za 3 roky.

Pokud chcete vědět, kde se nacházíte právě teď, mrkněte na checklist PPCkaře, který jsme si pro vás připravili.

Jaký je přirozený vývoj kariéry v PPC?

Alfou a omegou tvého dalšího rozvoje je najít si správného Teamleadera, který by tě na začátku tvé cesty měl vést.

Jak poznat správného Leadera?

  • Motivuje
  • Empatický
  • Má vizi
  • Adaptabilní vůči změnám
  • Rozvíjí se
  • Je otevřený zpětné vazbě

 

Co říká?

  • Ano, udělám si na tebe čas, naplánuj nám to do kalendáře (vs. Nemám čas, jsem hrozně busy.)
  • Jaký je tvůj názor? Jak ti můžu pomoct? (vs. Prostě to tak udělej a hotovo.)
  • Ano, udělals chybu, jak ses z toho poučil? (vs. To je tvoje vina, neočekávej žádné roční bonusy.)

 

Kdy je vhodné přecházet do role Leadera?
Jakmile jsi seniorní PPC specialista, máš vždy na výběr, co dál:

  1. Zůstat ve své roli – pokud ti to vyhovuje, proč to měnit?
  2. Změnit pozici – pokud cítíš, že potřebuješ změnu, proč se dál nerozvíjet v jiné disciplíně, jako je např. SEO, analytika, umělá inteligence apod.
  3. Managerská role – pokud rád rozvíjíš lidi a nevadí ti, že se budeš muset vzdát účtu, jdi na další krok.

 

Managerská role – kdy a jak přejít

Step 1: Rozpoznání příležitosti – Musím být expertem ve všech technických aspektech?
Team Leader nemusí být expertem ve všech technických aspektech, ale měl by mít dostatečný přehled, aby mohl efektivně vést různorodý tým a dosahovat výsledků. Správný leader má silné stránky spíše v soft skills. Je k ničemu expert, který rozumí problematice do detailů, ale sedí za svým stolem a když se mu hádají lidé v týmu, tak dělá, že neslyší. A když člověk řekne, že chce přidat, vymlouvá se “oni řekli, že ne.”

 

Step 2: Mezikrok
Než půjdeš vést tým specialistů, začni mezikrokem, ať vidíš, co  to obnáší a dokážeš rozpoznat, zda tě to bude bavit:

  1. Vedení juniorů – zjistíš, zda umíš vysvětlovat, komunikovat a jsi trpělivý
  2. Project manager – zjistíš, zda umíš efektivně komunikovat napříč disciplínami (jinak bude mluvit SEO specialista a jiné potřeby bude mít zákazník), vyzkoušíš si krizový management a stres (když se nedaří doručit), budeš se muset připomínat různým oddělením ale i zákazníkovi
  3. Vedení menšího týmu lidí – začni s 5-6 lidmi kolem sebe, neukrajuj si příliš velký koláč

 

Step 3: Rozvoj Soft Skils
Na této pozici už nebudeš řešit práci v účtech, proto se snaž zamakat na svých tzv. měkkých dovednostech jako je 

  • komunikace
  • time management
  • řešení konfliktů
  • delegování
  • asertivita

 

Step 4: Mentor
Najdi si mentora, kterého znáš a “vzhlížíš” k němu. Někdo, kdo už si podobnou cestou prošel a může ti tak předat cenné rady.

Step 5: Komunikace s managementem
Diskutuj svůj záměr (že by ses rád stal Leaderem) se svým nadřízeným a požádej ho o evaluaci připravenosti. Může ti pomoct, podpořit tě.

 

Jaké jsou klíčové dovednosti Leadera a jaké budou tvé hlavní odpovědnosti?

Klíčové dovednosti

  • Dostatečný přehled
  • Silné komunikační dovednosti
  • Strategické myšlení
  • Konzistentnost
  • Znalost obchodních cílů a potřeb týmu i celé společnosti

 

Odpovědnost

  • Stanovení vize a směřování: Efektivní leader dokáže vytvořit jasnou vizi a strategii, což pomáhá týmu soustředit se na společné cíle a efektivně je dosahovat.
  • Motivace a angažovanost týmu: Inspiruj svůj tým, podporuj, motivuj a zvyšuj celkovou angažovanost. Povede to k vyšší produktivitě a kreativitě.
  • Rozvoj dovedností a talentů: Měj pravidelné One-To-One meetingy, evaluace, mluv se svými členy týmu, čeho chtějí dosáhnout, co potřebují ke své práci a svému rozvoji.
  • Řešení problémů a překážek: Nenech svůj tým se plácat v problému, pomáhej efektivně řešit problémy a naviguj tým přes různé výzvy.
  • Zajistit dosažení cílů: Ty jsi zodpovědný za dosažení celkových cílů, nezabývej se jednotlivými detaily (ty deleguj).