Tak trochu jiný marketing

Takzvaný growth hacking v krátkosti představuje proces, během kterého startupy rychle střídají jednotlivé komunikační kanály a snaží se cílové zákazníky zasáhnout různými inovativními marketingovými fintami. Marketéři si tak trochu hrají na partyzány a přímo v praxi testují, co pro jejich podnik nakonec bude fungovat nejlépe.

Takže kdo jsou vlastně „hackeři zaměřující se na růst podniku“? Obchodníci, vývojáři a produktoví manažeři, kteří se systematicky zaměřují na budování a následné aktivní zapojení uživatelské základny rodícího se byznysu. Tito lidé se často obrací na low-costové alternativy k zaběhlým marketingovým postupům.

Fenomén growth hackingu je typický právě pro startupy, kdy se jejich provozovatelé hned v raných počátcích podnikání snaží o co nejrychlejší získání zákaznické základny. Šikovní „ani ne tak – hackeři“ se tedy snaží nejen o co nejefektivnější získání nových zákazníků, ale také o jejich dlouhodobé udržení.

Fantazii se v growth hackingu meze nekladou

V praxi jsme se setkali s celou řadou povedených „hacků“. Některé využili v mladých startupech, které v dnešních dnech hýbou internetem, jiné zase ve společnostech, které už mají svou největší slávu za sebou. Podívejte se na tyto příklady blíže.

Hotmail

Už v létě roku 1996 společnost Hotmail nasadila do boje zdánlivě nevinného pomocníka. Do spodní části každého e-mailu a svých stránek přidali nenápadnou větičku: „P.S.: I love you, Get your free email at Hotmail (P.S.: Mám tě rád, založ si svůj e-mailový účet zdarma u Hotmailu).

Každá jedna zpráva, kterou uživatelé služby poslali, tak vlastně představovala rafinovanou reklamu. Výsledkem bylo získání milionu nových uživatelů během následujících šesti měsíců. Na konci roku 1997 byl Hotmail s celkem 10 miliony uživateli odkoupen společností Microsoft za 400 milionů amerických dolarů.

Spotify

Jednička mezi službami na online streamování hudby si ve své popularitě značně pomohla prostřednictvím jiného internetového giganta – Facebooku. Díky tomu, že se uživatelé mohou na Spotify přihlásit pomocí Facebooku, zasahuje tento brand na sociální síti opravdu velké publikum. Pokaždé, když si uživatel přehraje píseň, zobrazí se jeho přátelům status s názvem a umělcem písně (včetně odkazu na Spotify). Co je lepší reklama, než osobní zkušenost?

Uber

Nadnárodní společnost umožňující přímou objednávku jízdy si od svého založení v roce 2009 dokázala vybudovat skutečně úctyhodnou klientelu. Nezpochybnitelný podíl na tom má i pilná práce chytrých marketérů. Například na den svatého Valentýna si na území Spojených států můžete pomocí vozidel zapojených do sítě Uber objednat doručení růží na adresu své lásky. Během léta zase můžete požádat o návštěvu zmrzlinářského vozu. Šikovné, že?

Svět marketingu nám nedává žádná omezení a neokoukaná kouzla mohou snadno přinést dosud nevídané ovoce. Necháte se inspirovat?