Co se na sociálních sítích změnilo od roku 2018?

Trendy na sociálních sítích přicházejí a odcházejí. Co se na jednotlivých médiích změnilo od loňského roku? Kde se dnes vyplatí inzerovat? A které sítě jsou nejpopulárnější mezi samotnými uživateli? Připravili jsme si pro vás přehledné porovnání.

 

 

Pokud jde o marketingovou komunikaci, sociální média se během posledních let staly standardem, bez kterého bychom si dnes byznys vlastně ani nedovedli představit. Trendy a algoritmy jednotlivých platforem se sice mění, zdá se ale, že ti největší hráči zůstávají na vrcholu. Jak ale být vždycky tam, kde jsou právě uživatelé z vašeho cílového publika?

Facebook

Pro většinu marketérů se stále jedná o alfu a omegu internetové inzerce. Společnost Facebook ale během posledního roku čelila hned několika skandálům s úniky dat uživatelů a Marku Zuckebergovi jistě přidal mnoho vrásek na čele i kryptoměnový projekt Libra, který provází jedna legislativní překážka za druhou.

Ve druhém čtvrtletí letošního roku dosáhl Facebook na 2 miliardy, 413 milionů uživatelů měsíčně. Podle odhadů na světě v současnosti žije 7,7 miliard lidí, více než čtvrtina z nich se tedy měsíčně na nejznámější sociální síť alespoň jednou připojí. Když si uvědomíme, že dobré tři miliardy lidí ani nemají přístup k internetu, je to opravdu úctyhodné číslo. Publikum je tady opravdu obrovské.

Počet uživatelů i napříč skandálům roste

Trend jde navíc stále nahoru. V roce 2018 byl počet měsíčních uživatelů nejvyšší v posledním čtvrtletí, kdy se na Facebook měsíčně připojilo asi 2 320 milionů lidí. Skandály ponechme stranou – i když si uživatelé hromadně ruší účty, vznikají nové – a to minimálně stejnou rychlostí.

Celosvětové příjmy z reklamy se ve druhém čtvrtletí letošního roku vyšplhaly na 1,6 miliardy dolarů – to je o 28 % více ve srovnání s druhým kvartálem 2018.

Na Facebooku je více než 5 milionů Čechů

Počet Čechů na Facebooku je odhadován na 5,2 milionu. Oproti sociálnímu šílenství z posledních let, ale trend přece jen klesá. Asi 40 procent Čechů na Facebooku přidá během roku maximálně několik příspěvků.

Na druhou stranu je zde opravdu rozmanité publikum – facebookové profily si dnes zakládají i senioři. Alespoň jednou ročně u nás Facebook použije asi pět milionů uživatelů, tedy zhruba polovina celkového obyvatelstva.

Facebook nabízí opravdu rozsáhlý inzertní systém. Začít můžete již s rozpočtem 25 korun na den. Ceny za zobrazení odvíjí od specifikace vašeho publika, oboru podnikání a dalších faktorů. Přímo na Facebooku si ale můžete reklamu nanečisto nastavit a obratem dostanete odhad.

YouTube

Pokud jde o uživatelskou základnu, celosvětovou dvojku tvoří YouTube. Tato služba má ve sdílení videa prakticky monopol a aktuálně se může pochlubit zhruba dvěma miliardami aktivních uživatelů měsíčně.

I u nás je služba ohromně populární a dala vzniknout úplně novému druhu celebrit a influencerů – tzv. youtuberům. Největší český kanál představují ViralBrothers, které aktuálně odebírá 2,8 milionů lidí. Ti ovšem během své mnohaleté kariéry docela úspěšně zacílili i na anglicky mluvící publikum. Na začátku letošního roku se ale potýkali s novým problémem – aktualizované podmínky služby YouTube diskvalifikují některá jejich stará videa, které YouTube obratem začal mazat.

Aktuálně se tak dvojice youtuberů rozhodla využívat primárně nový kanál ViralBrothers Show. Ten vzniknul letos v únoru a aktuálně jej odebírá 384 tisíc uživatelů. Najdete tady v současnosti 16 videí s celkem 92 miliony zhlédnutí.

Češi měsíčně zhlédnou 2 miliardy videí

Měsíčně YouTube navštíví asi 5,8 milionu Čechů a dohromady zhlédnou asi dvě miliardy videí. Průměrný český uživatel potom stráví u YouTube asi 144 minut týdně. V loňském roce byl u nás YouTube na čtvrtém místě ve srovnání měsíční sledovanosti televizních stanic, tedy alespoň v demografickém vzorku od 15 do 54 let. Když se zamyslíme nad cenami televizní reklamy, které se šplhají klidně i k milionům, YouTube se může českým inzerentům opravdu vyplatit. Většina reklam tady trvá jen okolo 30 vteřin, na rozdíl od televizní obrazovky tak téměř nikdo neodchází. Ceny jsou velmi proměnlivé, aktuální sazba za tisíc diváků se ale pohybuje na škále mezi 200 a 500 korunami.

Zdroj: https://www.getboost.cz/underwood/download/images/youtube-vs-tv.jpg

Instagram

Tato platforma již dávno není jen o sdílení hezkých fotografií. Marketingovým tahounem jsou dnes zdejší příběhy (neboli Stories) a živá vysílání. Influenceři a značky tímto způsobem mohou dát svým sledujícím nahlédnout do každodenní reality a interagovat s nimi.

Instagram (který rovněž patří pod společnost Facebook Inc.) dnes představuje třetí největší sociální médium na světě. Letos pokořil hranici jedné miliardy aktivních uživatelů měsíčně, a i tady je trend prudce vzestupný. První miliardu Instagram překonal teprve v červnu loňského roku. Čechů je tady odhadem 2,3 milionu.

Reklama tady navíc ještě není tak silně adaptovaná jako u Facebooku a za stejné peníze tak můžete dosáhnout značně lepších výsledků. V zásadě můžete propagovat své příspěvky nebo přidávat placený obsah do Stories. Podobně jako na Facebooku vyberete lokalitu, na kterou chcete cílit a specifické zájmy vašeho publika. Při stanovení rozpočtu a doby trvání reklamy okamžitě uvidíte odhadovaný dosah.

Podle průzkumů mají Instagram dva ze tří lidí (v celosvětovém průměru) ve věku mezi 18 a 29 lety. Zajímavá je například také tato statistika z prostředí USA:


Zdroj: https://media.sproutsocial.com/uploads/2019/02/IG-demos-UPDATED.png

Pokud jde navíc o účty byznysů a značek, 80 procent uživatelů na Instagramu sleduje alespoň jeden takový profil. Instagram v roce 2019 navíc umožňuje označovat na fotkách přímo produkty (s odkazem na e-shop), výsledná konverze je tak zase o něco snazší. Někteří američtí prodejci v tomto směru udávají prakticky okamžitý nárůst i o 20 procent.

TikTok

Ohromně populární je i platforma TikTok, která zachycuje „pěvecká“ nebo taneční videa, ale začínají se sem přesouvat i cestovatelé!

Jednoduše se natáčíte v rytmu známých písní a nejlépe ještě otevíráte pusu jako v dabingovém studiu. Kreativitě se ale meze nekladou. Především mladší tvůrci (tzv. museři) zde nahrávají více či méně kreativní obsah, který (často ještě mladší) publikum hltá po kvantech.

Celosvětově dnes službu využívá více než 500 milionů uživatelů měsíčně, což z ní činí čtvrtou největší sociální platformu. 41 % uživatelů je přitom ve věku mezi 16 a 24 lety. Počet českých uživatelů se v současnosti odhaduje asi na půl milionu. Pokud tedy máte produkt s mladší cílovkou, oslovení influencera na TikToku může být rozhodně zajímavé.

Vlastní reklamní formát služba testuje už několik měsíců. Zatím je ale všechno ještě v zárodcích. Čínská sociální síť zároveň pro své uživatele vyvíjí i vlastní smartphone.

Twitch

Platforma pro streamování videa byla spuštěna už v roce 2011. Dnes je jedničkou pro hráče online her a celosvětově se pyšní 15 miliony uživatelů denně. Měsíčně tady potom vysílá 3,2 milionu lidí. Počet Čechů na této síti je aktuálně odhadován na půl milionu, podobně jako u TikToku. Téměř 80 % zdejších diváků ale tvoří muži. Nejčastěji (55 procent) ve věku mezi 18 a 24 lety.

Služba nově nabízí možnost inzerce. Tu navíc nelze přeskočit nebo blokovat pomocí softwarů typu AdBlock. Zdejší spoty mohou být dlouhé od 15 do 60 vteřin a zobrazují se přímo v živém čase. Reklama je vázána primárně na lokaci – česká inzerce se tak objeví pouze ve streamu českého tvůrce. Ceny se tady mění velmi často; náklady na tisíc zhlédnutí jsou ale v současnosti odhadovány na 56 až 230 korun.

Závěrem

Náskok Facebooku je u nás tak obrovský, že si svůj prim určitě ještě nějakou dobu udrží. Dá se ovšem předpokládat, že marketingová horečka se bude na Instagram přesouvat stále ve větším. Platforma navíc postupně stále více omezuje kontroverzní faktory tzv. závislosti na lajcích. V některých zemích již není veřejně viditelný počet lajků u jednotlivých příspěvků. Nejnovější aktualizace také odstranila možnost sledovat obsah, který se líbí těm, které sledujete. Možná tak ubyde sociální sebeprezentace ve prospěch propagace byznysu. Nebo se tvůrci a inzerenti budou hojně přesouvat na menší a progresivnější sociální sítě?

Zdroj: https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/8882/ami_socialni-site.png


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Napište si o krátkou úvodní konzultaci zdarma

Úvodní telefonická konzultace pro váš projekt zdarma. Vyplňete formulář a my se vám v pracovní dny do 24 hodin ozveme.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace