Podíl e-commerce v České republice během posledních let roste poměrně stabilním tempem. Aktuálně internetové nákupy tvoří asi 11,5 % celkového maloobchodního obratu. Pandemie COVID-19 s sebou ale do společnosti přinesla změnu, kterou bychom si ještě před pár měsíci neuměli ani představit. A tak se nákupní chování Čechů poměrně rychle transformovalo. Ve chvíli, kdy byly všechny obchody s oblečením nebo knihami uzavřeny, jste vlastně ani neměli příliš na vybranou… Dnes už jsou obchody s módou otevřeny, zboží si ale nemůžete vyzkoušet přímo v prodejně, proč tedy nenakoupit rovnou online?
Prodejci elektra hlásí nárůst i o stovky procent
Ačkoli by bylo trochu krátkozraké tvrdit, že se v onlinu daří úplně všem, změna je nepochybně vidět. Podle dat společnosti Dataweps, která českým e-shopům pomáhá s reportingem výsledků a analyzování konkurence, se v posledních týdnech extrémně daří například gigantovi Alza. Prodej šicích strojů nebo domácích pekáren vzrostl o celé stovky procent. Tady se není příliš čemu divit, když už ale zákazník jednou nakupuje, často si do košíku přihodí i něco navíc.
Prakticky bez omezení funguje i síť výdejen Zásilkovna. Pokud jde například o drogerii či herní konzole, tady zažívají nárůst srovnatelný s nákupní horečkou okolo Vánoc.
O potraviny až domů je rekordní zájem
Online dovážky potravin jako Rohlík.cz nebo Košík jsou kapitolou samou pro sebe. Není divu, že právě v tomto segmentu je růst opravdu extrémní. V Košíku dokonce museli zavést limit 50 kilogramů na jeden nákup, protože někteří klienti měli tendence vytvořit si zásoby na několik týdnů dopředu.
V Rohlíku se rozhodli z nové příležitosti vytěžit maximum. Během posledních týdnů vznikl projekt Suchý Rohlík pro nákup základních potravin a domácích potřeb po celé republice, tedy poprvé bez omezení na Prahu. Novinkou je také Rohlík Bistro, které se specializuje na rozvoz hotových jídel z restaurací. 1 200 objednávek jen za první den asi mluví za vše.
Přetrvá trend i po pandemii?
To je otázka, která dnes zajímá snad všechny obchodníky a marketéry. My osobně věříme, že ano.
Proč?
Koronavirus donutil společnost osvojit si rychle moderní a inovativní řešení. Jakmile si jednu zkusíte objednat potraviny až ke dveřím, už se vám příště nejspíš nebude chtít trávit desítky minut v supermarketu.
Dá se navíc předpokládat, že jednotliví prodejci svůj servis znatelně vylepší. Investice do vývoje se totiž doslova hrnou. A zatímco dnes například Rohlík možná nestíhá doručit zboží během pár hodin, přijetí stovek nových kurýrů tuto situaci zaručeně zlepší.
Velcí hráči tedy s masivním boomem e-commerce počítají, a prostor bude i pro ty menší. Pokud jste tedy dodnes brali online prodej spíše jako konkurenční výhodu nebo jako výhled do budoucna, možná byste měli své plány přehodnotit. V Next Vision vám s tím rádi pomůžeme.