E-commerce zažívá nový boom. Které segmenty pandemie nakopla? - Digitální agentura - Next Vision
5. 5. 2020

E-commerce zažívá nový boom. Které segmenty pandemie nakopla?

Během posledních měsíců se svět obrátil vzhůru nohama. Malí i velcí prodejci museli uzavřít provozovny a spousta z nich se začala aktivně zajímat o online prostředí. I zákazníci se rychle přemístili na internet. Které segmenty jsou aktuálně nejúspěšnější? A udrží se tento trend i po pandemii?

Podíl e-commerce v České republice během posledních let roste poměrně stabilním tempem. Aktuálně internetové nákupy tvoří asi 11,5 % celkového maloobchodního obratu. Pandemie COVID-19 s sebou ale do společnosti přinesla změnu, kterou bychom si ještě před pár měsíci neuměli ani představit. A tak se nákupní chování Čechů poměrně rychle transformovalo. Ve chvíli, kdy byly všechny obchody s oblečením nebo knihami uzavřeny, jste vlastně ani neměli příliš na vybranou… Dnes už jsou obchody s módou otevřeny, zboží si ale nemůžete vyzkoušet přímo v prodejně, proč tedy nenakoupit rovnou online?

Prodejci elektra hlásí nárůst i o stovky procent

Ačkoli by bylo trochu krátkozraké tvrdit, že se v onlinu daří úplně všem, změna je nepochybně vidět. Podle dat společnosti Dataweps, která českým e-shopům pomáhá s reportingem výsledků a analyzování konkurence, se v posledních týdnech extrémně daří například gigantovi Alza. Prodej šicích strojů nebo domácích pekáren vzrostl o celé stovky procent. Tady se není příliš čemu divit, když už ale zákazník jednou nakupuje, často si do košíku přihodí i něco navíc.

Prakticky bez omezení funguje i síť výdejen Zásilkovna. Pokud jde například o drogerii či herní konzole, tady zažívají nárůst srovnatelný s nákupní horečkou okolo Vánoc.

O potraviny až domů je rekordní zájem

Online dovážky potravin jako Rohlík.cz nebo Košík jsou kapitolou samou pro sebe. Není divu, že právě v tomto segmentu je růst opravdu extrémní. V Košíku dokonce museli zavést limit 50 kilogramů na jeden nákup, protože někteří klienti měli tendence vytvořit si zásoby na několik týdnů dopředu.

V Rohlíku se rozhodli z nové příležitosti vytěžit maximum. Během posledních týdnů vznikl projekt Suchý Rohlík pro nákup základních potravin a domácích potřeb po celé republice, tedy poprvé bez omezení na Prahu. Novinkou je také Rohlík Bistro, které se specializuje na rozvoz hotových jídel z restaurací. 1 200 objednávek jen za první den asi mluví za vše.

Přetrvá trend i po pandemii?

To je otázka, která dnes zajímá snad všechny obchodníky a marketéry. My osobně věříme, že ano.

Proč?

Koronavirus donutil společnost osvojit si rychle moderní a inovativní řešení. Jakmile si jednu zkusíte objednat potraviny až ke dveřím, už se vám příště nejspíš nebude chtít trávit desítky minut v supermarketu.

Dá se navíc předpokládat, že jednotliví prodejci svůj servis znatelně vylepší. Investice do vývoje se totiž doslova hrnou. A zatímco dnes například Rohlík možná nestíhá doručit zboží během pár hodin, přijetí stovek nových kurýrů tuto situaci zaručeně zlepší.

Velcí hráči tedy s masivním boomem e-commerce počítají, a prostor bude i pro ty menší. Pokud jste tedy dodnes brali online prodej spíše jako konkurenční výhodu nebo jako výhled do budoucna, možná byste měli své plány přehodnotit. V Next Vision vám s tím rádi pomůžeme.

MÁTE DOTAZ ČI POPTÁVKU?

Pošlete nám zprávu a my vám zavoláme zpět

První telefonická konzultace je zcela zdarma









V ideálním světě bychom měli čas na spam. V něm ale nežijeme a tak vás spamovat nebudeme. Své údaje nám tak dáváte za účelem vyřízení poptávky a nic víc.




Přečtěte si i něco dalšího

Profit first finannční řízení

ČLÁNEK

Profit First: Naordinujte financím dietu

Kolikrát jste si vy – podnikatelé a majitelé firem vypláceli nižší mzdu než ostatním zaměstnancům ve vlastní firmě? Kolikrát jste si dokonce řekli, že pro zdraví firmy si raději vyplácet mzdu vůbec nebudete? Když se vás někdo zeptá, jaký máte … Číst více

Reklama na sociálních sítích

ČLÁNEK

Podcast #2: Jak dělat placené kampaně na sociálních sítích

Tomáš Karásek patří mezi TOP 10 Facebook specialistů v ČR a v dnešním podcastu nám ve stručnosti představí, jak vytvořit účinné reklamní kampaně na Facebooku a Instagramu. Co od Facebook kampaní očekávat a jaké jsou nejdůležitější body účinné správy kampaní? … Číst více