E-mail od A do Z, aneb co udělat před tím než kliknete na tlačítko odeslat

Jak docílit toho, aby váš e-mail neskončil v odpadkovém koši e-mailové schránky, ve spamu nebo ještě hůře odhlášením odběru? Vaše sdělení se po odeslání dostane do početné společnosti ostatních reklamních zpráv a je jen na vás, abyste jeho obsah vytvořili tak, aby v této konkurenci zaujal a přiměl příjemce k otevření.

Vaše práce začíná dříve, než začnete psát

Dříve, než vůbec začnete psát hlavní text e-mailu, tvořit jeho sdělení či dokonce vymýšlet předmět, zamyslete se. Sebekvalitnější e-mail nevyvolá vámi vytouženou reakci, pokud neskončí ve správné e-mailové schránce.

Databáze kontaktů je pro obchodníky zlatý důl, na tom se pravděpodobně shodneme. Hodně však záleží na tom, jak takovou databázi získáte. Na internetu narazíte na různé databáze za rozličné ceny. Ať už jsou ze soutěže, které po uživatelích internetu vyžadují registraci pro zařazení do slosování, či zakoupené databáze od třetí strany, kontakty získané tímto způsobem ve většině případů nejsou vhodné. Koupí získáte kontakty, které se pravděpodobně s vaší společností či s vámi nikdy nesetkali, neznají vás a nejspíše vaše zboží vůbec nepotřebují.

Ani vaše vlastní databáze nastřádaná za dobu působení na internetu se nemusí skládat právě z lidí, kteří budou mít o váš e-mailing zájem. Takové seznamy mohou obsahovat kontakty například na konkurenci, či nespokojené zákazníky. V tomto případě váš e-mail s skončí největší pravděpodobností ve virtuálním koši.

Relevantním kanálem pro sběr kontaktů může být například webový formulář na vašich stránkách. Motivujte zákazníky tím, že jim nabídnete obsah zdarma, tipy či jiné bonusy. Způsob, kterým zákazníky na své stránky dostanete je různý, využít můžete sociálních sítí, PPC kampaní či affilate partnerství.

Uspořádat můžete také soutěž či využít kontaktů z vašeho e-shopu. Nezapomeňte však soutěžící upozornit, že vstupem do soutěže souhlasí se zasíláním obchodního sdělení. Tento způsob budování databáze je sice časově náročnější než zakoupení hotové, ale na rozdíl od té si můžete být jistí, že vaše nabídka se dostane k lidem, kteří mají o vás a vaše produkty opravdový zájem.

Nyní už máte kontakty pro své obchodní sdělení, nebo alespoň víte, jak ty správné právě pro vaši potřebu získáte.

Vystupte ze záplavy e-mailů

Vytvořte takový e-mail, který vystoupí z řady spamu a newsletterů a přiměje příjemce k vámi kýžené akci. Ať už je to koupě produktů, informování zákazníka nebo budování povědomí o společnosti. E-mail je účinný marketingový nástroj, který vám pomůže vašich cílů dosáhnout.

V záplavě e-mailů ve schránce se uživateli zobrazí dvě políčka, která rozhodnou o osudu vaší zprávy - jméno odesílatele a předmět e-mailu.

Jediný pokus, jak zaujmout

Více než třetina příjemců se o tom, jak s vaším sdělením naloží, rozhodne pouze na základě předmětu. Využijte ho k uvedení benefitů, které váš e-mail adresátovi přinese a zaujměte ho tím. K přesvědčení čtenáře máte totiž stejně jako u novinového článku jeden jediný pokus.

e-mail jak zaujmout
(Zdroj: E-mail Zoot.cz)

Pokud jste si jisti aktuálností a správností vaší databáze, využijte v předmětu různých dynamických tagů. S nimi například přizpůsobíte předmět e-mailu na míru jedinci. Pole tak může obsahovat například jeho jméno. E-mail díky tomu nepůsobí jako univerzální zpráva, naopak vyvolává pocit, že píšete přímo příjemci osobně. Tím, že vaši databázi budete pravidelně kontrolovat a aktualizovat nedojde k nepříjemných situacím, kdy příjemce na místo svého jména uvidí něco jako: „Zaregistrujte se ještě dnes [NAME ERROR]‘, takový e-mail se s kladnou reakcí určitě neshledá, za to dám ruku do ohně.

jak zaujmout e-mailem
(Zdroj: E-mail Zoot.cz)

Při psaní předmětu se vyhněte používání velkých písmen, e-mail s předmětem napsaným Caps Lockem je na nejlepší cestě skončit ve spamu. Předmět vaší zprávy se musí vlézt do 40 znaků.

Pokuste se v adresátovi vyvolat pocit naléhavosti, zamyslete se, proč by příjemce měl otevřít právě váš e-mail. V žádném případě se nesnažte čtenáře navnadit k přečtení vašeho e-mailu pod falešnou záminkou, nemlžte a nezkreslujte informace. Očekávání příjemce tím jen zklamete a dáte mu důvod k odhlášení odběru vašim zprávám.

Sdělení uzpůsobte konkrétnímu čtenáři

Při psaní e-mailu buďte originální, ale ne přehnaně vtipní. Vytvořte text, který bude adresáta bavit číst a zaujme jej. Využijte jeho zvědavosti a proveďte ho celým obsahem e-mailu, od oslovení až k samotnému sdělení. Sdělení přizpůsobte své cílové skupině.

Ačkoliv se to v dnešní době nemusí zdát, textová podoba e-mailu má stále své příznivce. Výzvu pro zobrazení z HTML do textové verze ale nepoužívejte na začátku e-mailu. Ten si nechte pro zajímavé oslovení nebo čtenářovu pozornost upoutejte jinak.

Využití tagů zvyšuje důvěryhodnost vašeho sdělení i v hlavním textu. Přidejte vaší zprávě na důvěryhodnosti a oslovte adresáta jménem. Pošimrejte jeho ego a dejte mu pocit, že jste zprávu vytvořili přímo pro něj.

Udržet pozornost čtenáře je náročný úkol, nepokoušejte štěstí a zbytečně nenatahujte hlavní text. Každý řádek udělejte zajímavý a smysluplný, nenechte jeho pozornost uniknout jinam, a proto se vyhněte i přílišnému grafickému „okrašlování“ textu.

Zaujmout můžete i pomocí obrázku nebo videa. Ale ani s tímto obsahem není radno to přehánět. Masivním použitím obrázků zvyšujete šanci, že váš e-mail poputuje automaticky do spamu. Obrázky označte ALT tagem. V případě, že se čtenáři nenačtou, uvidí alespoň tento text. ALT tag by měl obrázek co nejlépe popsat, přičemž se rozhodně vyhněte ledabylému či rádoby vtipnému pojmenování. Uchovejte si před potenciálním klientem vážnou tvář a důvěryhodnost.

Proč to vlastně psát? Vyzvěte k akci

Po přečtení vašeho e-mailu by mělo být příjemci jasné, co od něj očekáváte. Do textu proto zřetelně zahrňte důraznou výzvu k akci. Ať už je vašim cílem přimět čtenáře k objednání vašich služeb, kliknout na odkaz přiložený k vaší zprávě nebo se zapsat na vaši on-line přihlášku, e-mail vám pomůže k dosažení vašich cílů.

Výzva k akci musí být nepřehlédnutelná. Zvažte proto možnost, že byste pro cílový odkaz místo obyčejného textu využili grafické tlačítko. Tím usnadníte cestu k vašemu obsahu především uživatelům chytrých telefonů a tabletů. Minimální doporučené rozměry tlačítka jsou 44x44 pixelů.

výzva k akci v e-mailu
(Zdroj: E-mail Vodafone.cz)

Umožněte sdílení vašeho sdělení

Výzvou k akci by, ale váš e-mail končit neměl. Využijte konec zprávy k tomu, že zde čtenáři umožníte snadné sdílení vaší zprávy. Vhodně umístěná tlačítka sociálních sítí v dnešní době sama o sobě evokují akci sdílení. Tlačítko „přeposlat kamarádovi“ je rovněž velmi účinné.

sdílení obsahu e-mailu
(Zdroj: E-mail Zoot.cz)

Nezapomínejte na zápatí

Zápatí také můžete využít k umístění dalších informací, pomocí kterých čtenáři přiblížíte vaši společnost. Uveďte zde svou adresu, a to nejen internetovou, ale nezapomeňte ani na sídlo vaší firmy. V e-mailovém klientovi si tyto informace nastavte tak, aby se přidaly do každé zprávy automaticky.

Všechny marketingový e-maily musí povinně obsahovat jasnou a zřetelnou možnost, jak se odhlásit ze seznamu příjemců. Pokud si myslíte, že neuvedení této možnosti přiměje čtenáře ke čtení vašich zpráv, tak je tomu právě naopak. Adresáty spíše naštvete a zachováte se neprofesionálně a protizákonně.

zápatí e-mailu
(Zdroj: E-mail Bonami.cz)

Chytré telefony

V dnešní době, kdy až 61 % lidí používá svou e-mailovou schránku v chytrém telefonu, je nezbytné, aby se i vaše zprávy tomuto trendu přizpůsobily. Použijte proto formát jednoho sloupce o šířce mezi 320 a 550 pixely. Použité obrázky musí mít správnou velikost a být přesně renderovány. Všechny odkazy musí být dostatečně velké a zřetelné, kliknutí na ně by mělo být jednoduché. Hlavní text e-mailu by měl mít velikost nejméně 14 bodů.

responzívní mobilní e-mail
(Zdroj: E-mail Zoot.cz)

Dokonce, i pokud se budete řídit body výše, může vaše reklamní sdělení automaticky skončit ve spamu. Abyste se tomu vyvarovali, použijte spam checker. Ten je v dnešní době součástí některých e-mailových klientů. Pokud jej váš klient nemá, můžete použít například tento: http://info.contactology.com/check-mqs.

Jednou piš, dvakrát čti, aneb nepodceňte kontrolu

Text si po sobě přečtěte řádek po řádku, od předmětu po podpis. Všimnete si tak drobných chyb a překlepů. Předmět e-mailu podrobte kontrole také, příjemce by měl být schopný přečíst celý jeho text už na hlavní stránce poštovního klienta. Ověřit si to můžete tak, že e-mail pošlete nejdříve sami sobě. Ujistěte se také, že všechny použité grafické prvky a obrázky vhodně doplňují text a pomáhají jeho porozumění.

Otestujte všechny hypertextové odkazy, zkontrolujte, jak se e-mail zobrazuje na stolním počítači, ale i na notebooku a především mobilních zařízeních. Náhled e-mailu tedy asi prvních 100 znaků musí být přesvědčivý a především lákající k otevření.

Odešlete e-mail sami sobě, a pokud se vše zobrazuje tak jak má, a říkáte si, že takový text byste si sami rádi přečetli, můžete s klidem odeslat všem ostatním.

Starejte se o své odběratele

Odesláním, ale práce na mailingu nekončí. Hýčkejte si své odběratele a zasílejte jim e-maily pravidelně. Nejdříve si čtenáře vyzkoušejte, v prvním e-mailu jim pomáhejte, dávejte rady zdarma. A nejdříve se třetím e-mailem začněte něco nabízet.

Nebojte se promarněné šance, více než 80 % prodejů se uskuteční až po pátém oslovení. Buďte pravidelní, ale ne vlezlí. Pokud však budete adresáty kontaktovat příliš zřídka, může dojít k tomu, že na vás zapomenou. Ideální interval pro e-mailing je dost individuální. Ale platí, že zhruba po měsíci už dochází k zapomínání. Raději zasílejte zprávy častěji, s kratším obsahem a výzvou k akci, připomínejte se a budujte značku.

Co udělat pro odeslání úspěšného e-mailu:

  1. Vytvořte databázi příjemců vašeho sdělení
  2. Napište poutavý předmět
  3. Použijte přizpůsobení - oslovte čtenáře přímo
  4. Zajímavé oslovení zvyšuje šanci na přečtení vašeho sdělení
  5. Napište e-mail chytlavě, čtivě
  6. Vytvořte výzvu k akci
  7. Doplňte zápatí
  8. Přidejte odkaz pro odhlášení odběru
  9. Zkontrolujte funkčnost obrázků a odkazů

Závěrem musíme říct, že i když dodržíte všechny náležitosti psaní e-mailů, nemusí si vždy ho přečíst zdaleka tolik lidí, kolik byste očekávali. Nevěšte hlavu a posílejte kvalitní e-maily i nadále. Jejich čtenost se postupem času zvýší, a dobře mířeným cílením potěšíte své příjemce, kteří o vás budou dále mluvit.


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace