E-mailing a legislativa – znáte pravidla hry?

E-maily píšeme všichni a denně, zároveň patří k jedněm z nejstarších nástrojů, které v on-line marketingu používáme. Obchodní sdělení zasílaná prostřednictvím e-mailu ale podléhají jasné legislativě. A právě s ní by se měl seznámit každý, kdo e-mailové kampaně k oslovení klientů využívá.

 

e-mail a legislativa, pravidla e-mail marketingu

 

Co všechno je obchodní sdělení?

Na začátek článku neuškodí udělat si menší pořádek ve slovníčku pojmů. Co všechno tedy lze považovat za obchodní sdělení?

Do této kategorie řadíme všechna oznámení, která jsou určená k přímé i nepřímé podpoře:

  • zboží
  • poskytovaných služeb
  • obecně image podniku fyzické či právnické osoby

Mimo jiné sem tedy patří všechny zaslané novinky a newslettery.

Za obchodní sdělení se ale naopak nepovažují informace, které o podniku, produktech či službách získá uživatel sám, nezávisle. Nelze sem řadit ani další údaje, které umožňují přímý přístup k informacím o činnosti fyzické či právnické osoby – jako je například doménové jméno nebo e-mailová adresa.

 

Dva režimy e-mailingu – v čem je rozdíl?

V rámci e-mailingu rozlišujeme dva základní režimy:

  1. Opt-out – pro adresáty, jejichž e-mailové adresy jsme sice získali v souvislosti s prodejem boží nebo služeb, nicméně bez jejich výslovného souhlasu

Patří sem například ti adresáti, které firma zařadí do svého seznamu kontaktů poté, co si od ní nakoupí určité zboží nebo službu. To je podle zákona v pořádku. Zasílané nabídky se ale musí týkat pouze zboží obdobné kategorie.

Rozesílatel musí také příjemcům umožnit snadné odhlášení z odběru obchodního sdělení – bez jakýchkoli vynaložených nákladů.

  1. Opt-in režim – zahrnuje kontakty, které odesílatel volně získá na internetu. Řadíme sem například adresáty, kteří se sami přihlásí o odběr newsletterů.

 

Odkaz k odhlášení odběru je povinnost

Vždy do newsletterů vkládejte možnost odhlášení odběru; asi jen máloco adresáta vytočí tak, jako sdělení, kterých se nemůže do pár minut zbavit. Pokud například v patičce e-mailu nesdělujete kouzelnou formulku „odhlásit odběr“, nejenže porušujete zákon, ale zároveň můžete svého potencionálního zákazníka pěkně naštvat.

Podrobné znění aktuálně platné legislativy najdete na webových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Základní pravidla jsou ale jasná – v každém případě musíte každý e-mail zřetelně označit, aby nebylo žádných pochyb o tom, že se jedná o obchodní sdělení. Také ho musíte odeslat z adresy, na kterou může příjemce případně odpovědět a vyjádřit svůj nesouhlas s dalším zasíláním. Nezapomeňte uvést i název společnosti, její sídlo a IČO.

 

Rádi Vám s e-mail marketingem pomůžeme. Kontaktujte nás.

 

 


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


1
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace