E-mailing a legislativa – znáte pravidla hry? - Digitální agentura - Next Vision
20. 6. 2017

E-mailing a legislativa – znáte pravidla hry?

E-maily píšeme všichni a denně, zároveň patří k jedněm z nejstarších nástrojů, které v on-line marketingu používáme. Obchodní sdělení zasílaná prostřednictvím e-mailu ale podléhají jasné legislativě. A právě s ní by se měl seznámit každý, kdo e-mailové kampaně k oslovení klientů využívá.

 

Co všechno je obchodní sdělení?

Na začátek článku neuškodí udělat si menší pořádek ve slovníčku pojmů. Co všechno tedy lze považovat za obchodní sdělení?

Do této kategorie řadíme všechna oznámení, která jsou určená k přímé i nepřímé podpoře:

  • zboží
  • poskytovaných služeb
  • obecně image podniku fyzické či právnické osoby

Mimo jiné sem tedy patří všechny zaslané novinky a newslettery.

Za obchodní sdělení se ale naopak nepovažují informace, které o podniku, produktech či službách získá uživatel sám, nezávisle. Nelze sem řadit ani další údaje, které umožňují přímý přístup k informacím o činnosti fyzické či právnické osoby – jako je například doménové jméno nebo e-mailová adresa.

 

Dva režimy e-mailingu – v čem je rozdíl?

V rámci e-mailingu rozlišujeme dva základní režimy:

  1. Opt-out – pro adresáty, jejichž e-mailové adresy jsme sice získali v souvislosti s prodejem boží nebo služeb, nicméně bez jejich výslovného souhlasu

Patří sem například ti adresáti, které firma zařadí do svého seznamu kontaktů poté, co si od ní nakoupí určité zboží nebo službu. To je podle zákona v pořádku. Zasílané nabídky se ale musí týkat pouze zboží obdobné kategorie.

Rozesílatel musí také příjemcům umožnit snadné odhlášení z odběru obchodního sdělení – bez jakýchkoli vynaložených nákladů.

  1. Opt-in režim – zahrnuje kontakty, které odesílatel volně získá na internetu. Řadíme sem například adresáty, kteří se sami přihlásí o odběr newsletterů.

 

Odkaz k odhlášení odběru je povinnost

Vždy do newsletterů vkládejte možnost odhlášení odběru; asi jen máloco adresáta vytočí tak, jako sdělení, kterých se nemůže do pár minut zbavit. Pokud například v patičce e-mailu nesdělujete kouzelnou formulku „odhlásit odběr“, nejenže porušujete zákon, ale zároveň můžete svého potencionálního zákazníka pěkně naštvat.

Podrobné znění aktuálně platné legislativy najdete na webových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Základní pravidla jsou ale jasná – v každém případě musíte každý e-mail zřetelně označit, aby nebylo žádných pochyb o tom, že se jedná o obchodní sdělení. Také ho musíte odeslat z adresy, na kterou může příjemce případně odpovědět a vyjádřit svůj nesouhlas s dalším zasíláním. Nezapomeňte uvést i název společnosti, její sídlo a IČO.

 

Rádi Vám s e-mail marketingem pomůžeme. Kontaktujte nás.

 

 

MÁTE DOTAZ ČI POPTÁVKU?

Pošlete nám zprávu a my vám zavoláme zpět

První telefonická konzultace je zcela zdarma









V ideálním světě bychom měli čas na spam. V něm ale nežijeme a tak vás spamovat nebudeme. Své údaje nám tak dáváte za účelem vyřízení poptávky a nic víc.




Přečtěte si i něco dalšího

Profit first finannční řízení

ČLÁNEK

Profit First: Naordinujte financím dietu

Kolikrát jste si vy – podnikatelé a majitelé firem vypláceli nižší mzdu než ostatním zaměstnancům ve vlastní firmě? Kolikrát jste si dokonce řekli, že pro zdraví firmy si raději vyplácet mzdu vůbec nebudete? Když se vás někdo zeptá, jaký máte … Číst více

Reklama na sociálních sítích

ČLÁNEK

Podcast #2: Jak dělat placené kampaně na sociálních sítích

Tomáš Karásek patří mezi TOP 10 Facebook specialistů v ČR a v dnešním podcastu nám ve stručnosti představí, jak vytvořit účinné reklamní kampaně na Facebooku a Instagramu. Co od Facebook kampaní očekávat a jaké jsou nejdůležitější body účinné správy kampaní? … Číst více