Food delivery marketing

Sobota odpoledne, ležíte na sedačce u televize a říkáte si, že dneska se už rozhodně zvedat nebudete. Poslední záchranou je notebook na konferenčním stolku před vámi a hlavou se vám honí zlověstně líný plán. Nechám si něco dovézt! No jo jenže odkud?

Na internetu je v současné době hned několik možností, kde vybírat a nakupovat potraviny s dovozem až domů. Příkladem Rohlík.cz, Kolonial.cz, Damejidlo.cz, Kosik.cz… Rozdíly mohou být v době dodání, ceně dopravy, nebo zda firma dováží suroviny, či hotová jídla z místních restaurací. Nás tento business s jídlem ale zajímá z úplně jiného pohledu a to z toho marketingového. Jaký on-line tedy mají na svém jídelníčku?

Damejidlo.cz je jeden z prvních průkopníku ve food delivery u nás. Průměrný roční počet objednávek na zákazníka je 8! Jak se zákazníky pracují a na co se v marketingu soustředí? Marketing pro Čechy má 3 lidi. Jako zásadní považuje určení konkrétních typů zákazníků. Při konkretizaci osobnosti zákaznických person využívají i MBTI (Myers-Briggs Type Indicator – test osobnosti). Průzkum probíhal telefonickou formou, dotazníkem ale dokonce i osobním rozhovorem se zákazníky. Mezi zákazníky patří především lidé, kteří žijí uspěchaným životem. Lidé z oblasti IT, manažeři, kreativci, tedy lidé, kteří nemají na jídlo příliš čas (To by doktorka Kateřina neměla radost). Dámejídlo si zákazníky rozděluje na věrné zákazníky – více než dvě objednávky měsíčně, klasické zákazníky – 2 nákupy měsíčně, a zákazníky, kteří nakupují jen v akcích. Rozdělení jim pomáhá lépe zadávat své kampaně.

Cílí na zájmy, které jim pomáhají vybrat specifické a relevantní weby. Ve spojení s detailním person-typem tak může být kampaň velmi efektivní. Při vytváření kampaně berou v potaz i to, zda je konkrétní cílová skupina extrovertní, nebo introvertní. Jednoduše protože extroverti reagují lépe na tykání, introverti na vykání, detail, který ale může zvedat prodeje. Kdo je náš zákazník? To visí na stěnách ve firmě a každý zaměstnanec musí vědět, kdo jím je. Stejně tak i společnost jedná na venek, v případě, že poptává agenturu. Při zadání rovnou zasílá osobnostní profil, pro který je daná kampaň určena.

Dámejídlo také používá segmentační model, kdy zákazníkům postupuje kredity podle toho, do které skupiny konkrétní zákazník patří. Což firmě vyneslo zásadní procentuální nárůsty ve stabilní základně zákazníků.

Když už děláte reklamu, musíte vědět, kam jí cílíte a co od ní můžete očekávat. Zároveň je důležité pracovat se svými zákazníky a dobře se o ně starat.

Na to navazuje Kolonial.cz, který se se zabývá dovozem potravin a má ambice být miliardovým podnikem. „V naší strategii se orientujeme silně prozákaznicky. Pokud nám zákazník napíše, že má problém, bereme to jako impuls ke změně, která není jen kosmetická, ale může se propsat až na provozní úroveň. V prvé řadě chceme, aby zkušenost s námi byla pro zákazníka příjemná. I proto pro ně připravujeme obsah, který představuje přidanou hodnotu. Rozesíláme e-mailingy, ať už akční, nebo tematické, v nichž se snažíme o edukaci,“ říká k péči o zákazníky Kateřina Straková

Podstatnou částí objednávky je doručení. Což komentuje Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik.cz, jako největší know-how v oblasti food delivery. Zákazník si dle Rohlíku nejčastěji vybírá dobu doručení ještě v tentýž den, ikdyž je cena za doručení nákupu dražší. Podle Tomáše jsou rozhodující první 3 nákupy zákazníka. Kdy službu pozná a je schopný využít všech funkcí. A šanci na 3 nákupy bez důvěry rozhodně nemáte. Potřebujete v lidech vzbudit důvěru ve svou značku a ve svou službu. V momentě, kdy se vám podaří dobře odkomunikovat brand a zároveň službu poskytnout bez potíží, máte nakročeno k tomu, že získáte stabilní zákazníky a zároveň dostanete šanci získat nové.

Poslední z hráčů, kterého jsme vybrali je Košík.cz. Idea košíku je naopak trochu odlišná. Hlavním marketingovým argumentem by měla být cena a šíře nabízeného sortimentu. Firma si marketing zajišťuje sama, ale některé služby také outsourcuje, nicméně kreativa vychází čistě z firmy. Košík.cz se zaměřuje především na snadno počitatelné marketingové nástroje, potřebuje znát své CPA, podle čehož optimalizuje své kampaně.  

 

Zdroje:

  1. http://mladypodnikatel.cz/jak-dela-marketing-damejidlo-t28185
  2. https://www.youtube.com/watch?v=u6QVt8-RyP4
  3. http://www.mediaguru.cz/2016/02/kolonial-cz-trh-online-potravin-si-musime-vytvorit/
  4. http://www.mediar.cz/sulta-z-kosik-cz-cilime-proti-tesku-hlavne-na-zeny/

 


Jakub Matoušek

Jakub Matoušek

Jakub je copywriter a markeťák. Specializuje se na sociální sítě a e-shopy. Jakub pro vás bude psát čtivé texty a bude mít na starosti výdělečnost vašich on-line kampaní a webů. Ve volném čase se rád věnuje sportu. Rád pracuje na inovativních projektech, které posouvají své okolí ještě o kus dál.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace