Model BERT je krok kupředu

Určitě jste se již nejednou setkali s tím, že při vyhledávání si nejste mnohdy jisti, jak správně formulovat vyhledávací dotaz tak, abyste obdrželi odpověď, kterou vyžadujete.

Tyto dotazy úzkostlivě nahrazujeme klíčovými slovy, o kterých si tak nějak myslíme a víme, že jim Google rozumí – a o tom je Google BERT update.

 

Co je vlastně BERT?

BERT je algoritmus pro hluboké učení umělé inteligence, který dokáže lépe pracovat s naším přirozeným jazykem a tím, jak skládáme své dotazy do vyhledávání.

Tento algoritmus pomůže stroji lépe pochopit, co slova ve větě znamenají – i se všemi nuancemi kontextu. To už se sice děje, ale ne v takovém měřítku, které Google uvádí na příkladech.

Zde je příklad hledání složitého dotazu, zda brazilský cestovatel potřebuje víza do USA. Jak je vidět na ukázce níže, v prvním případě PŘED aktualizací (BEFORE) si Google nedokázal dostatečně poradit s celým kontextem vyhledávacího dotazu a vrátil výsledky týkající se občanů USA cestujících do Brazílie – tedy úplně opačně, než zněl dotaz.

 

S aktualizací BERT ale nastupuje „revoluce“ ve vyhledávání. BERT je schopen pochopit tuto nuanci, ve které klade velký důraz na předložku „to“ a ve skutečnosti pak poskytne mnohem relevantnější odpověď na vyhledávací dotaz.

Na oficiálním blogu Googlu stojí, že algoritmus dokáže porozumět vyhledávacím dotazům daleko lépe než kdykoliv předtím. 

 

BERT a vliv na SEO

Určitě se ptáte na to, jaký vliv bude mít tato aktualizace na vyhledávání, respektive na naše projekty.

Pokud tuto otázku otočíme, tak tato aktualizace rozhodně nepomůže webům, které nedostatečně pracují s obsahem. Ze zkušeností víme, že takových webů je opravdu nepřeberné množství.

Optimalizovat web pro BERT neboli strojové učení nejde. Nicméně opět vidíme, jak se Google zlepšuje v porozumění našemu přirozenému jazyku. Stačí tedy jediné a otřepané klišé – tvořit komplexní obsah pro uživatele, jako tomu bylo vždy.

 

BERT a český trh

Dle oficiálního vyjádření Googlu se momentálně tato aktualizace týká pouze vyhledávání v anglickém jazyce.

In fact, when it comes to ranking results, BERT will help Search better understand one in 10 searches in the U.S. in English, and we’ll bring this to more languages and locales over time.

Zdroj: https://www.blog.google/products/search/search-language-understanding-bert/

V plánu do budoucna jsou ovšem i další jazyky včetně češtiny, a tak se můžeme společně těšit na další výrazný pokrok v rámci vyhledávání.