Pro uživatele Google je absence pravého sloupce 8 reklam velkým překvapením. Největší internetový vyhledávač na světě tuto změnu testoval poprvé už v roce 2010. 4 reklamní pozice v AdWords místo stávajících 3 jste mohli opětovně pozorovat i v roce 2015.
Google se snaží vyhledávání na desktopech připodobnit tomu na mobilních zařízeních – zde pravý sloupec 8 textových reklam pochopitelně není.
Pravá část obrazovky nezůstane volná, své využití má stále
Pravý sloupec z desktopového vyhledávání bude nyní i nadále využíván k takzvaným Knowledge graphs. Ty slouží k podání základních informací při vyhledávání osobností nebo míst. Najdete zde informace ze serveru Wikipedia společně s předpovědí počasí a zajímavými místy. Google využívá Wikipedii jako zdroj i při vyhledávání osobností.
Jedinou inzertní výjimkou zobrazovanou v pravé části obrazovky zůstanou produkty v Nákupech Google.
Google chce zvýšit kvalitu inzerce a tím zpříjemnit život uživatelů
Absence pravého sloupce je největší změnou v historii AdWords a o tom jaké dopady může mít na inzerenty se můžeme zatím pouze dohadovat.
Google je především službou pro uživatele. Návštěvníci budou sice „ochuzeni“ o reklamu na pravé straně, je ale nutné podotknout, že napravo se až tak často nekliká. Nyní mohou očekávat větší množství kvalitní reklamy, což by mělo zpříjemnit celkový dojem z jejich návštěvy a mít za následek jejich návrat.
Vyhledávač chce na inzerci vydělat více peněz – o tom si lhát nemusíme. Snížení počtu inzerentů znamená zesílení konkurenčního prostředí. To může mít za následek růst cen prokliků a zvýší se také nároky na kvalitu inzerce a na konečné weby inzerentů.
Kvůli zvýšení počtu reklamních pozic se posunou organické výsledky vyhledávání
Inzerce v pravém sloupci sloužila především inzerentům, kteří měli omezený rozpočet a na top pozice zkrátka neměli peníze. Tito uživatelé mají nejen omezené finanční prostředky, ale také méně výkonný web nebo nízké marže na svých produktech. Těch se stávající změny dotknou nejvíce.
Rozdíly mezi prokliky v top výsledcích a pravým sloupcem byly často desetinásobné, přesto měl tento způsob inzerce pro malé podnikatele význam. Nyní musí zvážit, zda pro ně má smysl cílit alespoň na pozice pod organickým vyhledáváním nebo se pokusí dostat na top pozice, které jsou nyní 4 na místo zažitých 3.
Jak to postihne top inzerenty?
Změna bude mít za následek to, že se inzerenti budou muset více snažit, aby se ve vyhledávači udrželi do čtvrtého místa. Bude zde větší konkurence a také větší nároky na kvalitu reklamy.
Jediným způsobem jak se sem dostat není zvýšení ceny za jednotlivá kliknutí, ale především zlepšení kvality nejen samotné reklamy, ale také obsahu landing pages.
Prostor pro nová klíčová slova
Více práce s reklamou může inzerentům přinést větší užitek než doposud. Na 40 % dotazů stále neexistuje v Google ani jedna reklama! Na 36 % se zobrazuje pouze jedna.
Cena za konverzi se zvýší nejvíce u menších projektů a menších zemí.
4 textové reklamy v horní části vyhledávání, 3 dole
Jak se tedy vyhledávač vizuálně změní? Můžeme očekávat následující změny:
- V horní části se počet textové reklamy zvýší na 4,
- vpravo se nyní budou zobrazovat pouze Knowledge panel a Google nákupy
- v dolní části zůstává prostor pro 3 textové reklamy
Google změny postupně aktivuje u všech uživatelů, pokud stále pozorujete stránku tak, jak jste na ni zvyklí, je to jen otázka času, kdy se změny projeví i u vás.