SERIÁL: Google vsází všechny karty na strojové učení (I.)

I když si pod pojmem Google většinou představíme vyhledávač, technologický gigant dnes a denně vyvíjí nové technologie. Strojové učení (ML) je v Silicon Valley aktuálně prioritou číslo jedna. Věděli jste, že v Googlu dnes dovedou předpovědět chřipkovou epidemii rychleji než americká vláda? V novém seriálu si představíme ty nejzajímavější technologie, kterými se v Googlu zabývají.

Už v roce 2016 jeho čelní představitelé označili Google jako „společnost, pro kterou je strojové učení na prvním místě“. Sundar Pichai, generální ředitel společnosti to vyjádřil jasně:

„Strojové učení je naším jádrem; měřítkem, kterým přehodnocujeme všechno, co děláme. Myslím, že ho aktuálně používáme ve všech našich produktech, ať už je to vyhledávání, reklamní platformy, YouTube nebo Obchod Play. Jsme teprve na úplném začátku – strojové učení ale zavedeme naprosto všude.“

Algoritmy, které se „učí“ samy

Nejrůznější formy strojového učení jsou v našem každodenním životě již nyní. Když si rezervujete lístek na autobus nebo nakupujete oblečení online, stáváte se součástí tohoto soukolí i vy.

Strojové učení (Machine Learning – ML) je formou umělé inteligence (Artificial Intelligence – AI), která počítačovým algoritmům umožňuje upravovat své chování (učit se) bez toho, aby byl proveden přímý programátorský příkaz.

Programy a aplikace, které své uživatele s postupem času stále lépe poznávají, pro Google představují skvělý způsob, jak své služby zdokonalit k nepoznání.

TensorFlow – přeborník v odhalování spamu

Pokud používáte mailingovou platformu Gmail, víte, že ve třídění nové pošty do kategorií jako Primární, Sociální sítě a Promoakce je opravdu nedostižná. Google své uživatele totiž sleduje (a paranoiu prosím stranou). Jakmile e-mail z e-shopu XYZ jeden uživatel přesune na dané místo, algoritmy Googlu si to zapamatují. A příště budou zase o něco chytřejší. Když si uvědomíme, že jen Gmail v současnosti používá více než 1,5 miliardy lidí po celém světě, je jasné, jaké kvantum dat denně generují.

A co nevyžádaná pošta? Spam otravuje, dezinformuje, snižuje výpočetní výkon a uživatelům krade čas, který věnují jejímu odstraňování. V jeho odhalování a eliminaci dnes Google dosahuje skvělých výsledků.

Už v roce 2015 společnost spustila open source platformu TensorFlow, kterou denně pomáhají zlepšovat stovky programátorů po celém světě. Tento bezplatný systém pro strojové učení jim umožňuje vytvářet chytré nástroje pro široké spektrum úkolů. Krom Googlu ji dnes pro přesněji zacílený marketing používá třeba platforma pro sdílené ubytování Airbnb nebo Coca-Cola.

Na detekci spamu v Gmailu byla TensorFlow nasazena v lednu 2019. Každým dnem tady má odhalit až neuvěřitelných 100 milionů nevyžádaných mailů, které by dříve zůstaly bez povšimnutí.

(Zdroj obrázku: Google)

DeepMind – kdy vypukne příští chřipková nákaza?

Ještě ambicióznější je původně britská společnost DeepMind Technologies, kterou Google akvizoval v roce 2014 za 500 milionů amerických dolarů. Díky chytrým algoritmům dokáže její technologie už nyní předpovědět chřipkovou epidemii nebo větrnou aktivitu přesněji než americká vláda.

Jak? Představte si, že v USA půjdete k lékaři a řeknete mu o svých potížích, které budou odpovídat příznakům chřipky. Ten informaci zadá do databáze a až ve chvíli, kdy se jich po celém státě nasbírá opravdu hodně, zjistí americké ministerstvo zdravotnictví, že vypukla epidemie. To trvá několik dní.

Google oproti tomu detekuje klíčová slova v e-mailových konverzacích a po internetu. Pokud si v jeden den bude stěžovat na bolest hlavy, krku a další potíže výrazně větší množství lidí než obvykle, je jasné, že se blíží epidemie.

Technologie DeepMind dala rovněž vzniknout programům AlphaGo a AlphaZero. Ten první v roce 2016 porazil šampiona v čínské deskové hře Go, která je tak složitá, že nikdo nepředpokládal, že by to počítač mohl někdy dokázat. Druhý program později porazil všechny speciální programy ke hraní šachů a jejich japonské obdoby šógi.

 

V příštím pokračování seriálu o Googlu a strojovém učení si představíme budoucnost populárních služeb Překladač a Dokumenty. Další díl si můžete přečíst zde (odkaz).


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


1
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace