SERIÁL: Google vsází všechny karty na strojové učení (III.)

Ve třetím pokračování seriálu o společnosti Google a strojovém učení se zaměříme na cloudové úložiště Google Drive a interaktivní mapy Google Maps. Jak vám Google usnadňuje vyhledávání souborů? A bude v budoucnu možné vyhledávat určité místo na mapě pomocí fotky? To vám prozradíme v článku.

Google Drive – Jaký soubor zrovna hledáte?

Cloudové úložiště Google Drive (neboli v češtině Disk Google) bylo spuštěno 24. dubna 2012. Dnes Google každému uživateli jejich účtu tímto způsobem poskytuje 15 GB místa zdarma, vyšší kapacitu si lze pronajmout za poplatek. 100 GB virtuálního prostoru vás přijde na 599,99 Kč za rok, 200 GB potom na 799,99 Kč.

Už od svého začátku se služba stala velmi oblíbenou. Uživatelé, kteří již využívali například Gmail měli k Disku automatický přístup, a už v listopadu roku 2013 (tedy zhruba po roce a půl od spuštění) Google Drive hlásil 120 milionů aktivních uživatelů po celém světě. V létě roku 2018 potom služba dosáhla hranice miliardy uživatelů.

Chytrá správa souborů

S takovou uživatelskou základnou je nasnadě, že mnoho lidí si Google Drive běžně osvojilo při práci a správa větších objemů souborů se snadno stala nepřehlednou. V březnu 2018 tak v Googlu přišli s novým uživatelským rozhraním, které během vyhledávání předpovídá konkrétní soubory a data, po kterých uživatel pravděpodobně pátrá. Oblíbené soubory jsou potom při pohybu Diskem viditelnější a jejich dostupnost urychluje celkové tempo práce.

Jak to funguje? Vliv strojového učení a umělé inteligence je nejvýraznější v sekci „Sdíleno se mnou“, ve které se vám v chronologickém pořadí zobrazí všechny dokumenty, fotky a média, které s vámi jiní uživatelé kdy sdíleli.

Chronologické řazení se ale neosvědčilo jako příliš efektivní. Podle Googlu jejich uživatelé nejčastěji vyhledávají prostřednictvím role „vlastníka“, tedy toho, kdo soubor původně vytvořil a sdílel.

Nově tak algoritmy Googlu odhadují, jaký soubor od jakého vlastníka asi zrovna hledáte. Děje se tak samozřejmě na základě historických dat a dalších interních procesů. Je to jednoduché – čím více budete vyhledávání v prostředí Google Drive používat, tím přesnější bude.

Zdroj: CultOfMac.com

Google Maps – Prohlédněte si předem místo, na které právě míříte

Google Maps (neboli Mapy Google) jsou bezesporu nejznámější virtuální mapy na světě. Google službu spustil už 8. února 2005 a podle aktuálních dat ji měsíčně používá více než miliarda uživatelů.

Na samotných digitálních mapách by ještě nebylo nic tak převratného, když se ale v roce 2007 v Googlu rozhodli, že spustí službu Street View a postupně nafotí doslova celý svět – ulici za ulicí – všichni je považovali za blázny. Tamější vývojáři to ale mysleli opravdu vážně a dnes už si můžete z pohodlí domova klidně prohlídnout i nespočet tuzemských adres. Auta Googlu denně jezdí po celém světě a pořizují miliony nových fotek, aby platformu udrželi co nejaktuálnější.

Fotografie ulic analyzuje umělá inteligence

Do dnešního dne takto mělo být celosvětově pořízeno více než 80 miliard unikátních fotografií. Takové množství materiálu samozřejmě není možné analyzovat ručně. Proto v Googlu vznikl speciální tým Ground Truth, jehož cílem je automatizace získávání podrobných dat z těchto snímků.

Speciální algoritmus dokáže díky strojovému učení s přesností 84,2 % rozpoznat název ulice, číslo popisné nebo třeba nápisy z výloh obchodů. Takto vysokou úspěšnost algoritmus obhájil při čtení pouličních nápisů ve Francii.

Zdroj: GoogleBlog.com

Systém si přitom poradil s jasnými a čitelnými nápisy (viz obrázek výše), ale stejně tak i s rozmazanými a nekompletními fotografiemi (viz obrázek níže). Dosažená úspěšnost tak značně přesahuje všechny dostupné konkurenční systémy.

Zdroj: GoogleBlog.com

V budoucnu by tak databáze Googlu mohla opravdu obsahovat fotografie všech ulic na světě a v plánu je například i možnost vyhledávání cílové lokality na základě vlastní fotografie. To jsou opravdu velkolepé cíle – monopol Googlu v tomto odvětví je ovšem prakticky neotřesitelný už teď. Službě jako Street View nekonkuruje vůbec nic.

Nečetli jste blogový seriál od začátku? Najdete ho zde (odkaz).

 

 


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Napište si o krátkou úvodní konzultaci zdarma

Úvodní telefonická konzultace pro váš projekt zdarma. Vyplňete formulář a my se vám v pracovní dny do 24 hodin ozveme.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace