Na počátku bylo slovo. To slovo bylo Spotify

Svou premiéru si služba jménem Spotify odbyla už 7. října 2008 ve švédském Stockholmu, kde byla stejnojmenná společnost o dva roky dříve založena. Dodnes zde také sídlí, ale její neuvěřitelná síla již sahá do všech světových končin.

Pokud se blíže podíváme na dostupné statistiky, čísla jsou to opravdu ohromující. V červnu 2016 měla služba více než 100 milionů aktivních uživatelů a okolo půl miliardy registrovaných účtů. Placenou variantu Spotify využívalo v březnu 2016 na 30 milionů uživatelů a tato čísla rozhodně nepřestávají růst; spíše naopak.

 

Obchodní model Spotify

Spotify funguje na bázi modelu „freemium“. To znamená, že základní funkce jsou uživatelům dostupné zdarma, zatímco ty rozšířené mohou používat jen platící členové.

V bezplatné variantě si můžete hudbu neomezeně streamovat pouze na počítači; na mobilním zařízení jste odkázáni na režim „shuffle“ (přehrávání skladeb v náhodném pořadí). Stejně tak nemůžete přehrávat v HD kvalitě a nejste ušetřeni ani reklam, ze kterých služba generuje další příjmy.

Prémiové členství je v našich končinách aktuálně dostupné za 5,99 € (při aktuálním kurzu asi 163 Kč). Neuslyšíte vůbec žádné reklamy a můžete streamovat v maximální kvalitě přenosu 320 kbit/s.

Jak je to s autorským právem?

V minulosti se umělci jako například Taylor Swift nechali slyšet, že Spotify okrádá hudebníky a vyplácené částky jsou směšně malé. To je už věcí názoru, společnost se každopádně nechala slyšet, že na vyplacení držitelů autorských práv připadá celých 70 % jejího příjmu.

Představitelé Spotify se nechali slyšet, že neexistuje nic jako pevná sazba za přehrání – vždy jsou zohledňovány faktory jako domovská země uživatele nebo licenční požadavky daného umělce. Pro představu držitelé autorských práv v minulosti obdrželi průměrně 0,0060 až 0,0084 USD za jedno přehrání.

Komerční stránka Spotify

Příjmy ze strany inzerentů jsou pro Spotify klíčovou položkou. Jen díky nim si společnost může dovolit také bezplatný provoz. Po celou dobu své existence se tak snaží o co největší přiblížení značkám a potenciálním obchodním partnerům.

Od léta 2015 si v rámci streamování můžete vychutnat podcasty nebo jedinečná videa od mediálních spolupracovníků jako BBC, Comedy Central, Vice Media nebo Financial Times. Tyto a mnohé další společnosti budou pro hudební platformu produkovat vlastní originální obsah, přičemž pozadu nezůstává ani samotná služba se svým formátem Spotify Originals.

Aplikace se dnes zcela logicky zaměřuje na co nejpřesnější zacílení reklamy. Díky tomu je pro potenciální partnery stále atraktivnější a zisky z reklamy to jen potvrzují – jen v loňském roce se zisky z reklamy společnosti zvýšily o neuvěřitelných 53 %.

Spotify v České republice

V červenci 2016 registrovala služba v rámci volně přístupné verze na území České republiky úctyhodný 1 milion uživatelů. Toto číslo však nebere v potaz ty, kdo používají prémiovou podobu aplikace. 60 % českých uživatelů pochází z Prahy a právě obyvatelé hlavního města si denně přehrají na 800 000 hudebních skladeb. Statistiky dále ukazují, že průměrný Čech na Spotify denně stráví 140 minut, přičemž asi hodinu poslouchá hudbu na svém mobilním zařízení.

Zvýhodněné poplatky

Pořízení Spotify je nyní navíc skutečně výhodné. Společnost celosvětově reaguje na konkurenci (která v některých případech není na území ČR ani dostupná) a snižuje ceny. Za rodinné členství tak měsíčně zaplatíte pouhých 8,99 € (což je asi 250 Kč). Využívat ho může současně až 6 uživatelů.

Marketing se streamováním hudby

Bylo jen otázkou času, kdy na tuzemský úspěch Spotify zareaguje nějaká zdejší společnost. A komu se to nabízí více, než právě mobilním operátorům? Trendu se chytře chopili marketéři O2 a společnost svým klientům nabízet tříměsíční bezplatné používání služby – samozřejmě v prémiové edici. Streamování se vám navíc nebude počítat ani do spotřeby mobilních dat.

To je opravdu výhodná nabídka a zároveň i rafinovaný obchodní krok. O2 si od něj slibuje nalákání nových uživatelů, kteří si službu oblíbí a po uplynutí tří měsíců za ni nadále budou ochotni platit.

Gigant jménem Spotify roste každým dnem a je zcela jisté, že v budoucnu bude atraktivním místem pro umístění reklamy i pro české společnosti. Hudbu totiž poslouchá snad opravdu každý a zacílit zde můžete na všechny segmenty obyvatelstva.