Najít v dnešní době šikovného a perspektivního člověka není zrovna jednoduchým úkolem. Většina takových lidí už totiž má svou stabilní pracovní pozici — a jejich zaměstnavatel si zpravidla velice dobře uvědomuje přidanou hodnotu, kterou do společnosti přinášejí. Proto si je snaží co nejlépe udržet skrze nejrůznější firemní benefity.

Pokud však hledáte schopného člověka na výpomoc se svým projektem, nic není ztraceno. Takových lidí je totiž stále spousta — jen se po nich musíte dívat na těch správných místech. Když dojde na tvorbu online náborových kampaní, efektivita je dnes důležitější než kdy dříve. Snadno tak totiž narazíte na ideálního kandidáta pro váš projekt, který vám pomůže posunout se vpřed a získat podstatnou konkurenční výhodu.

Od vylepování plakátů po městě už dnes pochopitelně nemůžete očekávat žádné velké výsledky. Doba se posunula a stále rychlejším tempem se přibližuje k maximální možné digitalizaci. To samozřejmě ovlivňuje téměř každý aspekt našich životů v osobní i pracovní sféře. Náborové kampaně nejsou výjimkou — na internetu navíc mají potenciál oslovit široké spektrum potenciálních zájemců.

Pokud potřebujete rozjet online náborovou kampaň, budete si muset ujasnit několik otázek, které si v tomto článku uvedeme. Na závěr si také povíme o kreativních způsobech náborování, které vaší nabídce pomohou vyniknout v moři pracovních inzerátů, které se na internetu vyskytují.

Jaké jsou cíle vaší náborové kampaně?

Nejčastějším cílem náborové kampaně je získat šikovného zaměstnance. Je však potřeba si ujasnit mnohem více záležitostí — např. co přesně by takový člověk měl umět a kolik času by vám měl věnovat.

Online náborové kampaně jsou také skvělým způsobem, jak zvýšit obecné povědomí o vaší značce. Při promýšlení vašich cílů tedy problematiku řešte zeširoka. Nejlepší bude, když si sednete s tužkou a papírem a všechny nápady si sepíšete. Vhodné je také tuto přípravu na kampaň zkonzultovat s někým z vašeho týmu — víc hlav víc ví. Díky tomu budete schopni vyfiltrovat cíle, které pro vás nejsou relevantní, a naopak se zaměřit na ty, které vám mohou přinést ovoce.

Důkladná příprava na rozjezd náborové kampaně vám dá skvělý základ, ke kterému se můžete později vracet. 

Jaká je vaše cílová skupina?

V začátcích jakéhokoliv podnikání je třeba si ujasnit, na jakou cílovou skupinu svůj produkt či službu směrujeme. Díky tomu dostaneme mimo jiné jasnou představu o tom, jakým způsobem se zákazníky komunikovat a jaké aktivity zvýší naši šanci vydělat peníze.

To samé platí pro případ, že chceme rozjet úspěšnou náborovou kampaň. Abyste zjistili, jakou cílovou skupinu by měl pracovní inzerát oslovit, zamyslete se nad těmito otázkami:

  1. Koho se snažíte oslovit?
  2. Kde na internetu takový člověk tráví čas?
  3. Jakým aktivitám se věnuje, když zrovna nepracuje?
  4. Co by ho motivovalo k tomu, aby vám odpověděl na inzerát?

Jak by měl vypadat obsah?

Jakmile máte jasno ve vašich cílech a cílové skupině, je načase zamyslet se nad konkrétní formou náborové kampaně. Každý kanál, kde se budou vaše inzeráty vyskytovat, pochopitelně nabízí jiné možnosti — pokud tedy budete chtít být vidět na více místech (což rozhodně doporučujeme), nevyhnete se tvorbě několika individuálních verzí.

Do náborové kampaně také doporučujeme zařadit jeden z prvků vašeho EVP (Employee Value Proposition). Ve světě personalistiky se tak souhrnně nazývají hodnoty v zaměstnání, které firma vytváří a díky nimž její zaměstnanci mají motivaci v ní pracovat.

Pokud si nejste jisti, jaká je přidaná hodnota vaší společnosti, můžete se zeptat vašich spolupracovníků. Ti vám řeknou, proč s vámi začali spolupracovat, jaká je jejich motivace ve společnosti setrvávat a čím se podle nich odlišujete od jiných zaměstnavatelů.

Pokud se vám podaří efektivně komunikovat reálné výhody spolupráce s vámi, razantně se zvýší šance, že vaše náborová kampaň zaujme toho správného kandidáta.

Jaké kanály využívat?

Jak už jsme naznačili v předchozím bodě, měli byste být vidět na více místech — neznamená to však, že úplně všude. V rámci rešerše potenciálních kanálů vám jistě dojde, že o spoustu z nich vaše cílová skupina ani nezavadí.

A tam, kde se naopak běžně pohybuje, bude hnacím motorem reklama. Připravte se tedy na to, že vás náborová kampaň bude stát nejen čas, ale také peníze.

Pravděpodobně se nevyhnete například Facebooku, který je stále tou nejpopulárnější sociální sítí. Přijde vhod zejména v případě, že hledáte kandidáta na běžnou profesi, která není silně specifická. Pokud budete potřebovat pomoci s nastavením Facebook reklamy, dejte nám vědět — marketing na sociálních sítích je jednou z našich specializací. 

Vyplatí se zapřemýšlet také nad bezplatnými kanály jakéhokoli charakteru. Můžete například požádat vaše zaměstnance, aby vám někoho doporučili nebo váš inzerát sdíleli do relevantní facebookové skupiny. Vaší kreativitě se v tomto případě žádné meze nekladou.

Pokud potřebujete oslovit specifičtější a odbornější skupinu lidí, jako jsou programátoři, marketéři či manažeři jakéhokoliv charakteru, určitě také nezapomínejte na pracovní síť LinkedIn. Ta vám umožní dostat se do sfér kandidátů tohoto typu poměrně snadno — a to hlavně v případě, že si zaplatíte inzerci. Pracovními nabídkami se to na LinkedInu jen hemží, což dokazuje fakt, že 70 % českých vývojářů zde dostává alespoň jednu přímou pracovní nabídku týdně.

Jak nastavit reklamu a kolik do ní dát peněz?

Samotné nastavování již zmíněných reklam sice na valné většině kanálů není nic složitého, ale mělo by mu předcházet důkladné plánování. Nezapomínejte zde na první bod našich otázek — cíle vaší náborové kampaně, podle kterých můžete reklamu z velké části nastavit.

Cíle budou také určovat, jakým způsobem budete za reklamu platit (například za každé zobrazení nebo proklik).

Uvolněte si určitý rozpočet, který budete ochotni do reklamy investovat — pokud jste však něco podobného nikdy nedělali, snadno můžete utratit mnohem více, než je nutně potřeba. I v tomto případě vám rádi pomůžeme.

Nezapomínejte měřit výsledky!

K čemu by náborová kampaň byla, kdybyste pravidelně neměřili její výsledky? Díky tomu budete vědět, co funguje a co ne, a příště budete o to chytřejší.

Nicméně co se digitálního marketingu týče, existuje nespočet metrik, které se dají měřit. A pokud se náborovým kampaním nevěnujete na plný úvazek, pravděpodobně nebudete mít každou z nich pod kontrolou.

Opět se tedy vraťte k cílům vaší kampaně a určete, jaké metriky vám ukážou, že se posouváte tím správným směrem. Poté bude stačit, když se zaměříte jen na ně.

Pokud například chcete rozšiřovat povědomí o vaší značce, měli byste sledovat počet zhlédnutí či prokliků do kariérní sekce vašeho webu.

A jaké jsou naše nejosvědčenější tipy na náborové kampaně?

Celý článek po přihlášení

Získejte funkční tipy, data a případové studie od Next Vision.
Přihlaste se k odběru a využijte našich 14 let zkušeností.

Vážíme si důvěry a nespamujeme. Zasíláme 1 email měsíčně a můžete se odhlásit jedním kliknutím.