Najít v dnešní době šikovného a perspektivního člověka není zrovna jednoduchým úkolem. Většina takových lidí už totiž má svou stabilní pracovní pozici — a jejich zaměstnavatel si zpravidla velice dobře uvědomuje přidanou hodnotu, kterou do společnosti přinášejí. Proto si je snaží co nejlépe udržet skrze nejrůznější firemní benefity.

Pokud však hledáte schopného člověka na výpomoc se svým projektem, nic není ztraceno. Takových lidí je totiž stále spousta — jen se po nich musíte dívat na těch správných místech. Když dojde na tvorbu online náborových kampaní, efektivita je dnes důležitější než kdy dříve. Snadno tak totiž narazíte na ideálního kandidáta pro váš projekt, který vám pomůže posunout se vpřed a získat podstatnou konkurenční výhodu.

Od vylepování plakátů po městě už dnes pochopitelně nemůžete očekávat žádné velké výsledky. Doba se posunula a stále rychlejším tempem se přibližuje k maximální možné digitalizaci. To samozřejmě ovlivňuje téměř každý aspekt našich životů v osobní i pracovní sféře. Náborové kampaně nejsou výjimkou — na internetu navíc mají potenciál oslovit široké spektrum potenciálních zájemců.

Pokud potřebujete rozjet online náborovou kampaň, budete si muset ujasnit několik otázek, které si v tomto článku uvedeme. Na závěr si také povíme o kreativních způsobech náborování, které vaší nabídce pomohou vyniknout v moři pracovních inzerátů, které se na internetu vyskytují.

Jaké jsou cíle vaší náborové kampaně?

Nejčastějším cílem náborové kampaně je získat šikovného zaměstnance. Je však potřeba si ujasnit mnohem více záležitostí — např. co přesně by takový člověk měl umět a kolik času by vám měl věnovat.

Online náborové kampaně jsou také skvělým způsobem, jak zvýšit obecné povědomí o vaší značce. Při promýšlení vašich cílů tedy problematiku řešte zeširoka. Nejlepší bude, když si sednete s tužkou a papírem a všechny nápady si sepíšete. Vhodné je také tuto přípravu na kampaň zkonzultovat s někým z vašeho týmu — víc hlav víc ví. Díky tomu budete schopni vyfiltrovat cíle, které pro vás nejsou relevantní, a naopak se zaměřit na ty, které vám mohou přinést ovoce.

Důkladná příprava na rozjezd náborové kampaně vám dá skvělý základ, ke kterému se můžete později vracet. 

Jaká je vaše cílová skupina?

V začátcích jakéhokoliv podnikání je třeba si ujasnit, na jakou cílovou skupinu svůj produkt či službu směrujeme. Díky tomu dostaneme mimo jiné jasnou představu o tom, jakým způsobem se zákazníky komunikovat a jaké aktivity zvýší naši šanci vydělat peníze.

To samé platí pro případ, že chceme rozjet úspěšnou náborovou kampaň. Abyste zjistili, jakou cílovou skupinu by měl pracovní inzerát oslovit, zamyslete se nad těmito otázkami:

  1. Koho se snažíte oslovit?
  2. Kde na internetu takový člověk tráví čas?
  3. Jakým aktivitám se věnuje, když zrovna nepracuje?
  4. Co by ho motivovalo k tomu, aby vám odpověděl na inzerát?

Jak by měl vypadat obsah?

Jakmile máte jasno ve vašich cílech a cílové skupině, je načase zamyslet se nad konkrétní formou náborové kampaně. Každý kanál, kde se budou vaše inzeráty vyskytovat, pochopitelně nabízí jiné možnosti — pokud tedy budete chtít být vidět na více místech (což rozhodně doporučujeme), nevyhnete se tvorbě několika individuálních verzí.

Do náborové kampaně také doporučujeme zařadit jeden z prvků vašeho EVP (Employee Value Proposition). Ve světě personalistiky se tak souhrnně nazývají hodnoty v zaměstnání, které firma vytváří a díky nimž její zaměstnanci mají motivaci v ní pracovat.

Pokud si nejste jisti, jaká je přidaná hodnota vaší společnosti, můžete se zeptat vašich spolupracovníků. Ti vám řeknou, proč s vámi začali spolupracovat, jaká je jejich motivace ve společnosti setrvávat a čím se podle nich odlišujete od jiných zaměstnavatelů.

Pokud se vám podaří efektivně komunikovat reálné výhody spolupráce s vámi, razantně se zvýší šance, že vaše náborová kampaň zaujme toho správného kandidáta.

Jaké kanály využívat?

Jak už jsme naznačili v předchozím bodě, měli byste být vidět na více místech — neznamená to však, že úplně všude. V rámci rešerše potenciálních kanálů vám jistě dojde, že o spoustu z nich vaše cílová skupina ani nezavadí.

A tam, kde se naopak běžně pohybuje, bude hnacím motorem reklama. Připravte se tedy na to, že vás náborová kampaň bude stát nejen čas, ale také peníze.

Pravděpodobně se nevyhnete například Facebooku, který je stále tou nejpopulárnější sociální sítí. Přijde vhod zejména v případě, že hledáte kandidáta na běžnou profesi, která není silně specifická. Pokud budete potřebovat pomoci s nastavením Facebook reklamy, dejte nám vědět — marketing na sociálních sítích je jednou z našich specializací. 

Vyplatí se zapřemýšlet také nad bezplatnými kanály jakéhokoli charakteru. Můžete například požádat vaše zaměstnance, aby vám někoho doporučili nebo váš inzerát sdíleli do relevantní facebookové skupiny. Vaší kreativitě se v tomto případě žádné meze nekladou.

Pokud potřebujete oslovit specifičtější a odbornější skupinu lidí, jako jsou programátoři, marketéři či manažeři jakéhokoliv charakteru, určitě také nezapomínejte na pracovní síť LinkedIn. Ta vám umožní dostat se do sfér kandidátů tohoto typu poměrně snadno — a to hlavně v případě, že si zaplatíte inzerci. Pracovními nabídkami se to na LinkedInu jen hemží, což dokazuje fakt, že 70 % českých vývojářů zde dostává alespoň jednu přímou pracovní nabídku týdně.

Jak nastavit reklamu a kolik do ní dát peněz?

Samotné nastavování již zmíněných reklam sice na valné většině kanálů není nic složitého, ale mělo by mu předcházet důkladné plánování. Nezapomínejte zde na první bod našich otázek — cíle vaší náborové kampaně, podle kterých můžete reklamu z velké části nastavit.

Cíle budou také určovat, jakým způsobem budete za reklamu platit (například za každé zobrazení nebo proklik).

Uvolněte si určitý rozpočet, který budete ochotni do reklamy investovat — pokud jste však něco podobného nikdy nedělali, snadno můžete utratit mnohem více, než je nutně potřeba. I v tomto případě vám rádi pomůžeme.

Nezapomínejte měřit výsledky!

K čemu by náborová kampaň byla, kdybyste pravidelně neměřili její výsledky? Díky tomu budete vědět, co funguje a co ne, a příště budete o to chytřejší.

Nicméně co se digitálního marketingu týče, existuje nespočet metrik, které se dají měřit. A pokud se náborovým kampaním nevěnujete na plný úvazek, pravděpodobně nebudete mít každou z nich pod kontrolou.

Opět se tedy vraťte k cílům vaší kampaně a určete, jaké metriky vám ukážou, že se posouváte tím správným směrem. Poté bude stačit, když se zaměříte jen na ně.

Pokud například chcete rozšiřovat povědomí o vaší značce, měli byste sledovat počet zhlédnutí či prokliků do kariérní sekce vašeho webu.

A jaké jsou naše nejosvědčenější tipy na náborové kampaně?

Inzerát zveřejněte na pracovních serverech

Pokud jste někdy hledali práci přes internet, jistě jste zjistili, že pracovních serverů existuje nespočet. Inzerce na těchto místech by měla být součástí každé náborové kampaně, jsou totiž velice populární.

Nemusíte však být vidět na každém z nich. Bohatě postačí, když váš inzerát publikujete na ty největší a nejosvědčenější — jako je třeba Jobs.cz, Prace.cz nebo Profesia.cz

V případě, že hledáte specifického odborníka, můžete vyzkoušet také servery, které jsou zaměřeny na užší výčet oborů. Pokud tedy hledáte např. IT specialistu či marketéra, můžete vyzkoušet StartupJobs.cz nebo Jobstack.it.

Buďte vidět tam, kam chodí vaši kandidáti

Zkuste najít stránky, na které vaši kandidáti chodí proto, aby si popovídali o svojí profesi. Tam je pak můžete napřímo kontaktovat, popř. svůj inzerát zveřejnit do skupin o více lidech.

Určitě vyzkoušejte také relevantní facebookové skupiny — ty často mívají několikatisícový dosah a mimo potenciální kandidáty si vašeho inzerátu všimnou i nezainteresovaní lidé, kteří mohou o vaší nabídce informovat své blízké s relevantními zkušenostmi.

Dodejte tlačítko do podpisů u vašich firemních emailových adres

Tvoří emailování podstatnou část vaší pracovní náplně? Pak byste měli do vašeho podpisu zařadit informaci, že hledáte novou posilu do týmu. Bude ideální ji prezentovat ve formě odkazu na stránku s inzerátem vytvořenou na vašem webu.

Jedná se o jednu z nejjednodušších taktik pro získání nových pracovníků — a začít s ní můžete prakticky ihned.

A pokud chcete jít ještě o krok dále a dokonce měřit počet kliknutí, a tedy i efektivitu této formy inzerce, můžete tak učinit prostřednictvím stránky bit.ly. S její pomocí vytvoříte unikátní odkaz, který zařadíte do podpisu, a posléze po každém přihlášení do systému bit.ly uvidíte přehled o tom, kolik jste nasbírali kliknutí.

Pošlete specializovanou zprávu vašim e-mailovým odběratelům

Pokud disponujete databází odběratelů vašich newsletterů či jiných emailů, můžete jim poslat zprávu, kde je o otevřené pozici informujete.

Taková zpráva by měla být krátká, ale zároveň co možná nejvíce trefná. Určitě ji nevymýšlejte sami, ale spojte více hlav. Každý člověk tak přispěje svou troškou do mlýna a společně vytvoříte text, který bude mít potenciál oslovit spoustu kandidátů. Ideální bude, když si na pomoc přizvete copywritera, který vám poradí, jak zprávu formulovat co možná nejatraktivněji.

Ve zprávě bude potřeba co možná nejchytřeji nalákat na výhody práce ve vaší společnosti. Poté, co takový email pošlete, můžete text využít také na vašich webových stránkách či jiných místech, kde svou náborovou kampaň realizujete.

Nastartujte kampaň zaměřenou jak na kandidáty, tak vaše stávající zaměstnance

Jak už jsme zmínili, Facebook je stále tou nejpopulárnější sociální sítí — a jedním z kreativních způsobů, jak jej využít pro svou náborovou kampaň, je tvorba příspěvku, který bude zaměřen jak na kandidáty, tak stávající zaměstnance.

V rámci příspěvku je samozřejmě opět potřeba komunikovat výhody práce ve vaší společnosti. Hlavní trik však spočívá v tom, že budete angažovat i lidi, kteří ve vaší společnosti již pracují — a to například tak, že výměnou za komentář budou mít šanci vyhrát dárkový poukaz. Díky tomu, že se zaměstnanci stanou součástí diskuze, uvidí tuto aktivitu jejich přátelé, kteří si povšimnou, že se díváte po nových tvářích. Tím se razantně bude zvyšovat dosah vaší kampaně.

Při nastavování kampaně se jakožto kritérium zacíleného publika dá zvolit místo jejich zaměstnání. Příspěvek však musí cílit také na lidi, kteří u vás nepracují, ale mají relevantní zkušenosti — toho je možné docílit tak, že zvolíte požadované zájmy či vzdělání. Čím specifičtější zde budete, tím lépe.

Napište článek formou guest postu, který bude popisovat vaši firemní kulturu

Slyšeli jste někdy o guest postingu? Jedná se o formu spolupráce s tematickými blogy či magazíny, na kterých publikujete článek s odkazem na vaši stránku. Tato spolupráce je výhodná pro obě strany — vy na vaši stránku získáte zpětný odkaz a touto formou ji zpropagujete, zatímco blogger či magazín získá článek, který rozvine obsah jeho webu.

A jak na to?

  1. Najděte blog / magazín, jež oslovuje vaši cílovou skupinu. Ujistěte se, že akceptuje publikace guest postů (může to být uvedeno přímo na webu, popř. můžete napřímo kontaktovat majitele).
  2. Jakmile máte v rukou web, který takové příspěvky akceptuje, je načase vymyslet téma článku. Můžete například sepsat článek o zajímavých zaměstnaneckých výhodách vaší společnosti nebo představit její kulturu. Jakmile se dostanete k sepisování, ujistěte se, že je článek čtivý a transparentně uvádí, čím je vaše společnost unikátní.
  3. Na konec článku zakomponujte informaci o tom, že přijímáte nové pracovníky. Nezapomeňte také přidat odkaz na kariérní sekci vašeho webu.
  4. Článek pošlete majiteli webu, kde jej chcete publikovat, a počkejte si na zpětnou vazbu. Je možné, že jej bude potřeba ještě upravit podle připomínek majitele tak, aby korespondoval s ostatním obsahem jeho webu.
  5. Zapracujte na propagaci článku přes sociální sítě a další kanály. Pokud má web, na který jste článek publikovali, solidní návštěvnost, můžete očekávat spoustu emailů od potenciálních pracovníků.

Hledejte konkrétní lidi

A poslední tip, jak najít šikovné pracovníky pro vaši společnost, spočívá ve vyhledávání konkrétních jedinců.

Pokud například hledáte webdesignera z Prahy, není nic jednoduššího než použít Google, do kterého napíšete „webdesigner Praha“. Spousta z nich má své weby, kde prezentují svoje služby a na kterých bývá i kontakt.

Takto můžete kontaktovat desítky jedinců — a pokud ani jeden z nich neprojeví o práci zájem, je možné, že budou mít doporučení na někoho jiného.

Konkrétní lidi můžete vyhledávat např. také přes již zmíněnou pracovní síť LinkedIn.

Stále nemáte jasno, jak k náborovým kampaním přistupovat?

Zorientovat se ve všech možnostech, jak náborové kampaně realizovat, může být nesnadný úkol. My jejich správu nabízíme v rámci našich služeb — a v závislosti na vašem rozpočtu vám pomůžeme oslovit co možná nejvíce potenciálních kandidátů.

Jedním z klientů, který nás požádal o pomoc s náborovou kampaní, byla firma LE & CO, která se specializuje na výrobu uzenin. Po vyslechnutí jejích představ a požadavků jsme se pustili do práce a spustili komplexní kampaň, která se vyskytovala hned na několika místech.V následujícím snímku uvádíme efektivitu naší práce — sběr těchto dat probíhal pouhých 14 dní. Za částku 69 083 Kč byla naše kampaň zobrazena 2 321 389 × a dostala se k 303 106 lidem.

Klient uvedl, že mu to přivedlo přibližně 600 telefonátů, z toho 132 od skutečných zájemců. Dalších 20 z nich u LE & CO začalo nastálo pracovat.

Ukázka příspěvků:

Vysokou investovanou částkou se nenechte odradit — i při menších rozpočtech se totiž můžeme dostat na velice zajímavá čísla. Pokud tedy nemáte prostor, chuť nebo čas se náborovými kampaněmi zabývat sami, kontaktujte nás — rádi do vaší společnosti přivedeme šikovné pracovníky, kteří váš byznys posunou kupředu.