Kdo vlastně jsou tyto klíčové postavy?

Influencer marketing je odnoží „word of mouth“ marketingu (WoM), staví tedy na ústně předávaných svědectvích. Jeho jádro spočívá v tom, že více než na širokou (a často i blíže nespecifikovatelnou) obec potenciálních zákazníků, se jako producent výrobku nebo služby zaměříte na některou z klíčových postav v daném odvětví. Je celkem logické, že pokud takovou osobu pro svůj produkt získáte, jste hned o několik kroků blíže k úspěchu.

Do role influencera lze nominovat experta na daný segment, mediální osobnosti nebo dokonce celebrity. Zkrátka kohokoliv, jehož názor je veřejností ceněn více než názor běžného spotřebitele. Samozřejmě záleží na odvětví, ve kterém podnikáte – pokud jste producentem nové zubní pasty, nejspíš vsadíte na některého člena stomatologické komory. I když doporučení od dobře známé seriálové hvězdy, která se pyšní zářivě bílým chrupem by také nebylo na škodu.

Jak to celé funguje v praxi?

Právě spojení s celebritami je v posledních letech nejvyhledávanější. Hvězdy zkrátka ví (nebo určují?) co je trendy a značky už dnes nejsou ani limitovány omezeným prostorem televizních obrazovek nebo stránek časopisů. Celebrity jsou dnes nejvíce vidět na sociálních médiích a ty jsou pro jakákoli reklamní sdělení jako stvořená.

V praxi to většinou probíhá nějak takto: inzerent si vytipuje několik potenciálních ovlivňovatelů, kteří by se na daný úkol hodili nejlépe. Tento výběr určuje celá řada atributů; například jestli ta či ona osobnost často promlouvá k segmentu trhu, na který chce společnost zacílit, zda by její brand nemohla naopak poškodit na pověsti a tak podobně. Stěžejní roli tady samozřejmě sehrává cena.

Influencer od společnosti dostane k dispozici různé materiály a ty může například začít publikovat na svých sociálních sítích. Nezřídka je vše spojeno s doprovodnou soutěží nebo podpůrným příběhem. Čím větší zpětná vazba, tím lépe.

Koho a jak si vybrat?

Jak již bylo zmíněno výše, dost záleží na vašem rozpočtu. Nejspíš vás hned napadne, že kdo uloví největší hvězdu na mediálním nebi, vyhrává. Logické, že? Nenechte se zmást. Není to tak dávno, co ve Spojených státech realizovali průzkum, během kterého se zaměřili na 2 miliony (!) ovlivňovatelů aktivních na sociálních sítích. Ukázalo se, že účty na Instagramu, které mají něco málo pod 1 000 followerů, dosahují u neplacených příspěvků v průměru 8% míry lajků. Účty s maximálně 10 tisíci followery oproti tomu měly zpětnou vazbu v hodnotě pouhých 4 procent. Právě se vám trochu ulevilo, že?

Je tedy jasné, že influencera nelze vybírat jen podle jednoho hlediska – například právě počtu followerů. Vytipujte si více vhodných autorit a udělejte si detailní průzkum. Jaké je jeho publikum, jakým tónem k němu promlouvá a spolupracoval již někdy s nějakou značkou? Pokud ano, jak spolupráce vypadala? Influencer marketing vám může v mnohém pomoc, ale vážně to nefunguje tak, že si jen najdete tu největší celebritu, kterou si budete moci dovolit. Hodně štěstí na lovu hvězd!