Jak může správně navržený formulář ovlivnit míru konverze vašeho webu?

Vzrůstající konverze je předmětem zájmu každého, kdo se na webu snaží dlouhodobě vydělávat. Napadlo vás ale, že i podoba obyčejného formuláře může značně ovlivnit počet dokončených akcí? Právě na toto téma jsme si posvítili v dnešním článku.

Vzrůstající konverze je předmětem zájmu každého, kdo se na webu snaží dlouhodobě vydělávat.

Přiveďte nové návštěvníky versus přimějte ty stávající k akci

Jak zvýšit konverzi vašeho internetového podnikání? Asi každého na prvním místě napadne příliv nových návštěvníků. To se ale pravděpodobně neobejde bez výrazných investic do marketingu. A jejich ochotu k akci a samotnou konverzi to navíc nezaručí. Jistější variantou je optimalizace konverzního poměru neboli CRO.

O té se toho napsala už spousta. Pro jistotu ale přece jen ve stručnosti zopakujeme – konverzní poměr představuje procentuální podíl návštěvníků webové stránky, kteří dokončí zamýšlenou akci (nákup na internetovém obchodě, přihlášení se k newsletteru apod.). Výpočet je jednoduchý a intuitivní:

(počet návštěvníků, kteří se podílejí na konverzi / celkový počet návštěvníků) × 100

Jak má vypadat „správný“ formulář aneb na detailech záleží

Obecně jsou lidé při pohybu v internetových vodách stále více roztěkaní. Asi to znáte sami – v prohlížeči máte najednou skoro dvě desítky otevřených záložek a jakmile něco chvíli trvá nebo to jinak nesplní vaše očekávání, mizíte jinam. Odradit dnes návštěvníka webu je prostě snazší než kdy předtím. A právě tento jev je logicky zabijákem konverzí.

Berte to tak, že čas nás všech je drahý. Vy ale prostě ty na druhé straně potřebujete přimět k vyplnění formuláře. Nemusí jít nutně o nákup, ale třeba jen o průzkum spokojenosti. Potřebujete zkrátka nasbírat data.

Jakými zásadami byste se se při designování formuláře měli řídit?

Ano, skutečně. Podoba vašeho formuláře může do velké míry ovlivnit výsledky. Vybrali jsme pro vás několik tipů, které se v průběhu let osvědčily marketérům po celém světě.

1.Vícekroková (multi-step) struktura

Pokud má formulář na vašem webu více než 6 položek (povinných i nepovinných), bylo by vhodné celý proces rozdělit do více kroků. Dva nebo tři kratší formuláře působí na první dojem zkrátka lépe než jeden dlouhý. Nikdo nechce vyplňováním ztratit víc než pár minut. Návštěvník by měl ovšem vždy přesně vidět v jakém stádiu se právě nachází a kolik kroků mu ještě zbývá. Stejně tak musí být možné vrátit se zpět – bez toho, aby se už vyplněná data smazala. Dnes to tak řeší nejeden internetový obchod.

Možná si řeknete – jasně, u e-shopů to funguje. Ale bude to tak i na mé stránce? Marcus Taylor, zakladatel marketingové agentury Venture Harbour, která za 8 let své existence rozběhla několik internetových podniků pro zákazníky z více než 195 zemí světa to vidí takhle: „Během posledních pěti let jsem vícekrokové formuláře testoval na mnoha typech webů v různých odvětvích. Výhradně za účelem generování více leadů. Jak to dopadlo? Ještě jsem neviděl jednostupňový formulář, který by se stejnými otázkami přinesl lepší konverzi."

vašeho webu? Vzrůstající konverze je předmětem zájmu každého, kdo se na webu snaží dlouhodobě vydělávat. Napadlo vás ale, že i podoba obyčejného formuláře může značně ovlivnit počet dokončených akcí?

2. Zvažte, jaká data opravdu potřebujete

Každá další otázka (rozumějte prodloužení formuláře) zvyšuje pravděpodobnost, že návštěvník na vyplňování rezignuje. Neptejte se tedy nikdy navíc než na to opravdu nejnutnější. Toto pravidlo navíc funguje i z druhé strany – zpracování „nadbytečných“ údajů může zvýšit vaše interní náklady. Agentura Marketo, která se v USA zabývá automatizací marketingových řešení, v jednom svém průzkumu uvádí, že jedna položka navíc může náklady na zpracování formuláře zvednout až o čtvrtinu. Šílené, že?

3. Nezapomínejte na logiku

Nic nepůsobí otravněji než dvakrát položená otázka. V tomto případě to nemyslíme úplně doslova, ale řekněme, že pokud se v jednom kroku formuláře zákazník rozhodne pro platbu kreditní kartou, už mu v dalším kroku nemůžete namůžete nabízet dobírku. Jednoduchá zásada, na kterou se ovšem často zapomíná. Této disciplíně se říká podmínková logika a každý návrhář uživatelského prostředí by ji měl mít v malíčku.

4. Umožněte úpravu v posledním kroku

Je pravidlem uvést v posledním kroku vyplňování kompletní shrnutí objednávky nebo průzkumu. Dovolte návštěvníkům, aby mohli zadané údaje v tomto stavu i upravit. Pokud by objevili chybu a museli se vracet na začátek, pravděpodobně je to odradí.

5. Testujte

Ne každý si může dovolit rozsáhlé testování uživatelského prostředí. Nevadí, předložte návrh formuláře svým známým, mamince nebo vlastně úplně komukoli. Zpětná vazba vás dost možná přivede k tomu, že tady můžete být ještě stručnější a třeba tuhle položku je možné úplně vypustit.

 

Pokud byste měli dotaz nebo zájem o spolupráci, neváhejte se na nás obrátit.

 

 


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace