Krok č. 1: Plánování strategie

Náborová kampaň na Facebooku může být velmi efektivní způsob získání nového člena týmu. Nehodí se ale pokaždé a je třeba zvážit, zda je pro pozici, kterou hledáte vhodná. Obecně lze říci, že čím více vhodných kandidátů se ve společnosti vyskytuje, tím je šance na úspěch vyšší. Pokud hledáte člověka na úzce specializovanou a odbornou pozici (např. obchodní ředitel a podobné pozice z vysokého managementu), nemusí být kampaň efektivní jednoduše proto, že mezi uživateli Facebooku je takových lidí relativně málo.

V takovém případě můžete otestovat například inzerci na LinkedIn nebo síti X (bývalý Twitter). Na Facebooku funguje velmi dobře nábor například na pozice do výroby, administrativy nebo pro sezónní brigádníky.

Krok č. 2: Stanovení rozpočtu

Hledání nových zaměstnanců na Facebooku patří mezi nejlevnější způsoby náboru. Oproti náborovým agenturám, jejichž poplatky mohou být běžně až 3-měsíční platy nového uchazeče, vychází Facebook finančně efektivněji. Celkové náklady na kampaň se mohou lišit v závislosti na vašem reklamním partnerovi. Zcela jistě se ale nevyhnete těmto položkám:

Příprava vstupní stránky

S touto činností je třeba počítat při jakémkoliv způsobu náboru. Kampaň na Facebooku se dá nastavit i bez přesměrování na váš web, může ale působit nedůvěryhodně, pokud si o vás zájemce nemůže zjistit víc.

Tvorba kreativy

Kreativu obvykle dodá váš grafik, aby odpovídala vašemu firemnímu designu. Případně můžete tvorbu grafiky zadat agentuře, která vám s náborovou kampaní pomáhá. Formáty jsou různé a více se o nich rozepíšeme v samostatném odstavci.

Kredit na reklamu

Jedná se o poplatek společnosti META za provoz kampaní. Minimum, se kterým může kampaň běžet je zhruba 25 korun denně. Pokud má být nábor úspěšný, doporučujeme alespoň 300 Kč/den pro celou náborovou kampaň.

Nastavení a správa kampaně

Zde je spektrum široké. Můžete řešit interně (váš kolega, který má na starosti marketing) na vašem reklamním účtu nebo nastavení a správu můžete plně outsourcovat přes náborovou agenturu.

Práce s uchazeči

Výsledkem kampaně je získání kontaktu na co nejvíce relevantního zájemce. Je nutné kontakty projít, spojit se s těmi nejzajímavějšími a naplánovat si osobní schůzku, což zabere nějaký čas.
Poté, co si ověříte nákladovost jednotlivých bodů zjistíte, zda se vám kampaň vyplatí. Výhodou je, pokud nabíráte více lidí na jednu pozici. Kampaň stačí jedna a náklady na získání jednoho zaměstnance se rozdělí.

 

„Agentura NEXT VISION nám zprostředkovala náborovou kampaň na tuto pozici na sociálních sítích Facebook a Instagram. Sestavili pro nás vizualizaci i samotnou implementaci kampaně. Kampaň zafungovala takřka ihned. Po spuštění jsme zaznamenali značný nárust zájemců o pozici. Oceňuji rychlou komunikaci a implementaci. „
Erika Petříková, Olympus Medical Products Czech spol. s r.o.

 

Krok č. 3: Příprava vstupní stránky

Vstupní stránka je webová adresa, na kterou se dostane uživatel po kliknutí na vaši reklamu. Jedná se o vaši výkladní skříň a měli byste věnovat čas tomu, aby vypadala profesionálně. První dojem je důležitý a o tom, zda se vás rozhodne oslovit kvalitní uchazeč, mohou rozhodnou první 2 vteřiny a myšlenkové procesy v podvědomí. Vstupní stránka zkrátka musí být čistá, atraktivní a přehledná.

Měla by obsahovat tyto informace:

  • název pracovní pozice
  • popis toho, co daná pozice obnáší a místo výkonu práce-
  • požadavky, které by měl kandidát splňovat
  • vše, co můžete na oplátku nabídnout vy (nebojte se pochválit se a buďte originální). Pokud se nejedná o vyloženě tajnou informaci, doporučujeme uvést i nástupní mzdu.
  • odkaz na místo, kde si uchazeč může přečíst víc o vaší firmě (příběh, vize, příběhy zaměstnanců)
  • kontakty na které se může ohledně náboru obrátit (telefon, e-mail, sociální sítě)
  • kontaktní formulář s možností přiložit životopis

Krok č. 4: Příprava kreativy

Při inzerci na sociálních sítích bojujete o pozornost uživatele. Kreativa proto musí být chytlavá, aby případného zájemce zaujala a vytrhla ho ze scrollování. Základní možnosti, které máte jsou formát banneru a videa. Pro banner doporučujeme připravit verzi s fotkou člověka, který co nejlépe vystihuje pracovní pozici. Otestovat také můžete ryze grafický banner, kde je víc prostoru k tomu zapojit barevnost.

Video je velmi oblíbený formát, zvláště video ve formě reels. Reel by měl být natočený autenticky, být dynamický a trvat ideálně do 30 sekund. Výhodou je, že reel zvládnete klidně natočit sami. Nemusí působit, jako by jej točila profesionální produkce. Uživatelé naopak oceňují přirozenost a to, že na videu vidí to, co ve skutečnosti dostanou.

Univerzálním formátem pro METU je čtvercové rozlišení 1080x1080px. To je pro úspěšnou kampaň dostačující. Pokud však chcete kreativu více profesionální, můžete ji přizpůsobit i dalším rozměrům. 1200 x 628 pixelů a 1080 x 1920 pixelů pro bannery a 1080 x 1920 pro video reel a 1080×1080 pro standardní video. Dejte si však pozor na ochranná pásma.

Tip: Pokud hledáte inspiraci pro kreativu a texty k reklamní kampani, použijte META knihovnu reklam. Stačí v kolonce “Typ reklam” zvolit možnost “Zaměstnání” a jako klíčové slovo použít název pozice. Pokud máte rozpočet – testujte. Jako základ bychom vám doporučili použít banner.

Krok č. 5: Nastavení kampaně

V tento moment máte všechny potřebné podklady připraveny a můžete se pustit do nastavení reklamní kampaně. Každá kampaň na Facebooku se nastavuje ve třech rovinách:
CÍL KAMPANĚ – CÍLENÍ UŽIVATELŮ – PODOBA REKLAMY.
Cílem celé náborové snahy je získat co nejvíce relevantních kontaktů. Toho je možné dosáhnout dvěma způsoby. Buď odvedete člověka na váš web, kde vám odešle kontaktní formulář, napíše email nebo zatelefonuje. Nebo můžete kontakty sbírat přímo v prostředí Facebooku přes rychlé formuláře. Pro oba přístupy můžete zvolit typ kampaně Potenciální zákazníci a nastavení optimalizace nastavíte na úrovní reklamní sady.

V nastavení kampaně musíte označit speciální typ kampaně a vybrat kategorii Zaměstnání. Tím se sice připravíte o možnost cílení na uživatele dle věku, pohlaví a zájmových skupin, ale kampaň vám Facebook jinak zamítne. Jedná se o etickou politiku Facebook, kterou chce zabránit diskriminaci během náboru. Algoritmus ale rychle začne doručovat reklamu hlavně těm, kteří nejčastěji splní podmínku konverze.

Krok č. 6: Nastavení reklamní sady

Sbírání leadů z webu

Každá reklamní sada na Facebooku musí být optimalizovaná na určitou konverzi. Zde je důležité zvážit, s jakým objemem rozpočtu budete pracovat, ten bude přímo určovat, kolik konverzí získáte. Facebook pro úspěšné dokončení fáze učení potřebuje alespoň 50 konverzí týdně. To je poměrně hodně, ale vystačit si můžete i s nižším počtem. Doporučujeme konverzi zvolit tak, abyste získali alespoň 1 denně a co nejvíc se přiblížili chování skutečného zájemce.

Cílit můžete například na:

  • Odeslání formuláře z webu
  • Strávení určitého času na stránce s pozicí (např. alespoň 30 sekund)
  • Scrollování až na konec stránky

Bude ale nutné nastavit si tyto události v Google Tag Manageru a vytvořit z nich ve Správci událostí vlastní konverze. Nastavení může probíhat různě v závislosti na tom, jaký web máte. Potřebujete poradit s nastavením vlastních konverzí v Pixelu? Kontaktujte nás a postaráme se o to.

Pokud máte nižší rozpočty nebo chcete kampaně spustit rychleji, můžete také optimalizovat na návštěvnost. Je ale nutné uvědomit si, že algoritmus Facebooku přivede na stránku i spoustu nerelevantních uživatelů ve snaze doručit vám co nejvíce výsledků. Doporučujeme v tomto případě optimalizovat na Maximalizaci zobrazení cílové stránky, tj. alespoň se načte celá stránka a pixel. Díky tomu odfiltrujete alespoň ty, kteří opustí inzerát okamžitě.

Sbírání leadů z rychlých formulářů

Další možností, jak relativně snadno získat kontaktní údaje uchazečů je přes rychlé formuláře přímo na Facebooku. Formulář vytvoříte v Business manageru v kolonce Rychlé formuláře:

  1. Klikněte na tlačítko Vytvořit formulář v pravém horním rohu. Vyberte možnost vytvořit Nový formulář a klikněte na tlačítko další.
  2. Vyplňte název formuláře
  3. Typ formuláře – pro účely náboru zvolte Vyšší objem
  4. Úvodní informace – zde se může rozhodovat o získání leadu. Vyplňte pozadí formuláře brandovým obrázkem o rozměrech 1200 x 628 pixelů. Vyplňte titulek a popis. Uchazeče pozdravte a vysvětlete o jaký formulář se jedná. 
  5. Otázky – vlastní otázky. Tato část není povinná. Doporučujeme ji ale využít k tomu, aby uchazeč zodpověděl otázky, které jsou důležité pro pozici a odfiltrovali jste tak nerelevantní uživatele. Obvykle pokládáme 3 otázky s možností ANO/NE.
  6. Otázky – předvyplněné otázky. Zde vyplní uchazeč své osobní údaje. Pro účel kampaně Zaměstnání je opět omezeno sbírání některých údajů jako například bydliště. Zvolte tedy jméno, telefon a email.
  7. Soukromí – vložte odkaz na váš web, kde byste měli mít sekci o GDPR a popsáno, jak nakládáte s osobními údaji uživatelů.
  8. Dokončení – přidejte poděkování a rozloučení. Můžete také přidat odkaz na váš web.

Výhodou rychlých formulářů je to, že je jejich vyplnění velmi snadné. Osobní údaje mají uživatelé obvykle uloženy a předvyplní se automaticky. Můžete tak získat vyšší počet uchazečů, než přes formulář na vašem webu.
Nevýhodou takto sbíraných kontaktů je to, že jejich kvalita je obvykle nižší, protože uživatelé pořádně nepročtou veškeré požadavky na pracovní pozici a zkrátka se nechají zlákat hezkou kreativou.
Nezapomeňte v nastavení reklamní sestavy zvolit možnost, že se konverzí rozumí vyplnění rychlého formuláře.

Kontakty je nadále nutné zpracovávat. Můžete s nimi pracovat přímo v rozhraní Business manageru. Vyberte možnost Použít centrum pro potenciální zákazníky. Tam můžete uchazeče projít, podívat se jak odpověděli na kontrolní otázky, kontaktovat a je a poté zařadit jako vyhovující nebo vyloučit.

Častěji ale nastane situace, že kontakty budete dál předávat například ve formě tabulky. Můžete využít přímé napojení na tabulky Google nebo CRM systém. Službu je ale nutné zajistit třetí stranou a je zpoplatněna. Záleží tedy na objemu uchazečů. Využít můžete napojení přes Zapier.
Nejjednodušším způsobem je pravidelně data z formulářů stahovat a ukládat si je do sdílené tabulky ručně. Můžete pravidelně stahovat ve formátu XLS nebo CSV a evidovat v tabulce s poznámkami z kontaktování.
Zbytek nastavení reklamní sady doporučujeme udělat co nejjednodušší. Pro cílení vyberte lokalitu, která odpovídá místu výkonu práce a zvažte i dojíždění. Pro pozice, které se dají vykonávat dálkově nebo se od nich očekává cestování můžete zvolit větší region nebo rovnou celou Českou republiku.

Krok č. 7: Nastavení reklamy

Dostáváme se do finálové etapy před spuštěním. Zde si pohlídejte především, aby se reklama zobrazovala u správné facebookové stránky. Vyberte ruční nahrání kreativ nahrajte je. Můžete vybrat doporučení pro automatická zlepšení reklam. Pozor ale pokud máte brandový obsah, aby nedošlo k jeho deformaci. Doporučení můžete klidně všechna vypnout.

U reklamy je se vyplňuje titulek, popis a primární text. Obecně platí, že pozornost uživatelů jde cestou KREATIVA -> TITULEK -> PRIMÁRNÍ TEXT. Do titulku můžete uvést výzvu typu:

  • Staň se součástí skvělého týmu
  • Přihlas se na pracovní pozici
  • Zjisti více o pozici na našem webu

Do primárního textu můžete shrnout koho hledáte, co nabízíte a jaké jsou podmínky práce. V případě rychlých formulářů můžete text vyplnit kompletním inzerátem, protože se uživatel na váš web nedostane.

Nezapomeňte vybrat pixel pro měření konverzí v sekci Sledování, vyplnit odkaz na pracovní pozici a v případě sbírání rychlých formulářů vybrat, do kterého formuláře se mají data ukládat. Do reklamy také můžete přidat UTM parametry, pokud byste chtěli analyzovat další chování návštěv z kampaní na vašem webu v Google Analytics 4.

Jako univerzální UTM tady můžete použít tento:

utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{ad.name}}&utm_term={{adset.name}}&utm_id={{campaign.id}}

Před samotným spuštěním kampaně ověřte, že máte správně nastavené měření. To můžete provést v nastavení pixelu ve správci událostí nebo pomocí rozšíření Meta Pixel Helper.

Krok č. 8: Vyhodnocení a správa kampaně

Metriky, které vás v tomto případě budou zajímat primárně jsou počet konverzí a cena za jednu konverzi. Pokud porovnáváte víc kreativ, můžete také sledovat proklikovost na odkaz (CTR) a cenu za proklik (CPC) a poté upřednostnit tu, která vede. Pokud má kreativa nižší CTR než 1 %, doporučujeme ji přepracovat nebo změnit formát. Více než 2 % můžete u náborových kampaní považovat za nadprůměrné výsledky.

Doporučujeme kontaktovat uchazeče co nejdříve, dokud mají nabídku v paměti. Držíme vám s náborem palce a doufáme, že vám tento návod pomůže získat co nejvíce nových kolegů. Pokud byste měli dotaz k nějaké části nastavení náborové kampaně na Facebooku, kontaktujte nás. Rádi vám se vším pomůžeme.