Vyhledávače vs. sociální sítě
Pro propagaci vašich produktů, služeb a značky na internetu máte na výběr ze dvou základních kanálu, kterými jsou vyhledávací portály a sociální sítě. Každý z těchto kanálů má své specifické výhody a nevýhody, které mohou ovlivnit efektivitu vaší reklamní kampaně. Předem vám můžeme prozradit to, že nejlépe kanály fungují, pokud pracují dohromady.
Vyhledávací portály, jako Google a Seznam, jsou skvělé pro cílení na uživatele s vysokým nákupním záměrem. Můžete totiž cílit na konkrétní klíčová slova např. „červené boty na podpatku“, která uživatelé vyhledávají, a dostat se tak blízko k lidem, kteří již chtějí objednat.
Sociální sítě oproti tomu umožňují lépe pracovat s profilem uživatele. Mají spoustu dat o tom, čemu na internetu věnujeme pozornost a dokáží cílit na různé zájmy, chování a demografii. Reklamy pracují s poutavou kreativitou a snaží se uživatele co nejvíce zaujmout při brouzdání konkrétní sítí a vzbudit v něm potřebu po vlastnění produktu.
Pro zjednodušené shrnutí by se dalo říci, že:
- Reklama ve vyhledávacích sítích je skvělá pro získání zákazníků, kteří již produkt nebo službu, kterou nabízíte chtějí koupit nebo se o ně alespoň zajímají.
- Reklama na sociálních sítích je skvělá pro budování poptávky a vytvoření chuti nakupovat.
Reklama ve vyhledávačích – PPC
Z našeho pohledu je kvalitní PPC (pay per click) reklama nezbytnou podmínkou úspěšného eshopu. Jednotlivé systémy seřadíme dle využitelnosti v České republice.
Google Ads
Google Ads je nejrozšířenější reklamní systém na světě. V České republice zpracovává Google přibližně 70 % všech vyhledávání. To jsou desítky milionů dotazů každý den. Máte tak šanci oslovit velký počet lidí. Kromě vysoce konverzních reklam ve vyhledávací a nákupní síti nabízí Google také bannerové reklamy v obsahové síti a videoreklamy na YouTube. Díky velkému počtu vyhledávání má Google také dostatečné množství dat pro práci s automatizovanými chytrými strategiemi, které mohou zefektivnit cílení reklam.
Oproti tomu se na Googlu setkáte s vysokou konkurencí a tím často i vyšší cenou za proklik. Nastavení a optimalizace kampaní může být náročná a vyžaduje určité zkušenosti.
Příklad využití: Propagace nového modelu mobilního telefonu. Google Shopping Ads mohou zobrazit konkrétní model telefonu s cenou, obrázkem a klíčovými funkcemi, což přitahuje uživatele hledající specifický produkt k nákupu.
TIP: Přečtěte si, jak jsme díky Google Ads prodali elektroniku za 13 000 000 Kč během prvního roku fungování na novém trhu.
Sklik
Sklik je český reklamní systém poskytovaný portálem Seznam, který je ideální pro cílení na české uživatele. Můžete cílit na na specifické geografické oblasti, a zobrazovat se v aplikaci Mapy.cz, což se hodí pro místní podniky. Výhodou Skliku je jeho integrace s populárními českými weby a službami, což umožňuje tematické cílení bannerů. Umožňuje i nákupní kampaně na portálu Zboží.cz. Oproti Google Ads je na Skliku menší konkurence inzerentů, což znamená nižší náklady na kliknutí.
Pomocí Skliku ale oslovíte menší publikum. Nejmenší zastoupení uživatelů je hlavně v nejmladších generacích, což je třeba nutné zvážit během propagace určitých produktů. Sklik má také omezené nástroje a funkcionality. Chytré strategie jsou novinkou, která se teprve bude nasazovat. Zatím se zde setkáte pouze s ručním nastavením ceny za proklik. Také možnosti datové analytiky jsou oproti Google Ads omezenější.
Příklad inzerce: Propagace místní restaurace nebo služby. Zboží, které vyhledává hlavně generace lidí ve věku 30 a více let.
Microsoft Ads (Bing)
Microsoft Ads se snaží nabízet stejné reklamní možnosti jako Google Ads. I rozhraní je velmi podobné. Konkurence je výrazně nižší než v případě Google Ads, takže je možné získat levnější prokliky a dosah. Ruku v ruce s tím jde ale i to, že oslovíte menší množství uživatelů.
Ke zvážení stojí fakt, že je Bing často nastaven jako výchozí a jediný možný vyhledávač ve velkých korporátech. Může zde tedy být potenciál dostat se snáze ke starším uživatelům s vyššími příjmy.
Díky tomu, že je Microsoft velkým hráčem na poli AI, může být v budoucnu jeho vyhledávač ještě používanější.
Příklad inzerce: Propagace finančních služeb nebo pojištění. Microsoft Ads umožňuje cílit na uživatele s vyššími příjmy, což je ideální pro inzerci produktů s vyšší hodnotou.
Případovka: Jak jsme díky Microsoft Ads získali 300 000 Kč během pár hodin.
Inzerce na sociálních sítích
V České republice tráví lidé na sociálních sítích průměrně 165 minut denně, přičemž mladší generace, zejména generace Z, tráví na sociálních sítích více času než starší skupiny uživatelů. Dostat mezi konzumovaný obsah kreativu s vaším produktem může být zajímavým způsobem škálování vašeho businessu.
Meta Ads (Facebook a Instagram)
Meta Ads umožňuje inzerci na Facebooku a Instagramu, které stále patří mezi nejpoužívanější sociální sítě a mají k dispozici velké množství dat o chování a zájmech uživatelů. Díky velkému množství dat, umí efektivně využívat své algoritmy pro automatické cílení reklam a vytváření podobných okruhů uživatelů.
META má široké možnosti vizuálních formátů obsahujících bannery, videa v různých poměrech stran nebo tzv. karuselové reklamy. V Česku využívá Facebook zhruba 6,5 a Instagram zhruba 2,5 milionu aktivních uživatelů napříč všemi generacemi, což pro vás znamená široký zásah reklam.
Pro efektivní práci s kampaněmi a optimalizací je nutné mít dostatek dat, což vyžaduje i relativně vyšší investici do kreditu.
Příklad inzerce: Propagace nové kolekce oblečení nebo kosmetických produktů. Propagace tzv. lovebrands.
LinkedIn Ads
LinkedIn Ads jsou ideální pro B2B marketing a umožňují cílení na profesionály na základě jejich oboru, pracovních pozic a zkušeností. Tento systém je výborný pro získávání kvalitních leadů a budování profesionálních vztahů.
Ve srovnání s jinými platformami má inzerce na Linkedinu řádově vyšší cenu za proklik a dosah. Formáty reklam jsou omezeny na banner a čtvercové video.
Příklad inzerce: Propagace softwarových řešení pro firmy, jako je CRM nebo ERP systém.
TikTok Ads
TikTok Ads jsou vhodné především pro oslovení mladší generace. Již ale neplatí, že výhradně, protože má stále větší zastoupení generace X a Y. Využívá krátká videa pro zvýšení povědomí a angažovanosti. Tento systém umožňuje kreativní formáty reklam, které jsou ideální pro virální marketing.
Ceny za dosah a kliknutí jsou nižší než na síti META, díky nižší konkurenci. Je ale nutné mít vhodně zpracované kreativy pro reklamu. Mladá generace je citlivá na profesionální reklamu. Kreativy by neměly vypadat jako prvoplánová inzerce, měly by být originální, vtipné a autentické.
Příklad inzerce: Propagace brandových značek se silným příběhem, například ekologická kosmetika.
Shrnutí
Google Ads
- Výhody – velký dosah, skvělé výsledky v nákupní a vyhledávací síti
- Nevýhody – vyšší konkurence, horší výsledky v obsahové síti
- Využití – běžně prodávané výrobky, elektronika, spotřební zboží
Sklik
- Výhody – nižší cena, prezentace na lokálních webech, lokální vyhledávač
- Nevýhody – nižší dosah, chybí automatické strategie
- Využití – inzerce běžných produktů na Zboží.cz, promo místních prodejen
Microsoft Ads
- Výhody – nižší cena, síť s potenciálem růstu, stejné funkce jako Google Ads
- Nevýhody – nižší dosah
- Využití – propagace produktů a služeb pro uživatele s vyšším příjmem
META
- Výhody – velké množství uživatelů a formátů reklam
- Nevýhody – necílí na uživatele co chtějí nakupovat hned,
- Využití – propagace designových a originálních výrobků
- Výhody – podrobné cílení v oblasti B2B a pracovních příležitostí
- Nevýhody – vyšší cena za dosah
- Využití – propagace služeb a produktů pro firmy a podnikatele
TikTok
- Výhody – nižší cena za dosah, relativně nová a rozvíjející se síť
- Nevýhody – publikum citlivé na reklamu
- Využití – propagace lovebrands a značek co zakládají na silném příběhu
Jakou cestu tedy zvolit?
Jak vidíte, možností propagace není málo. Dáme vám zjednodušené doporučení, které vám pomůže vybrat tu správnou. Pokud s inzercí začínáte, je třeba zvážit, zda je váš produkt či služba něco, co už lidé znají a běžně používají.
Pokud ano, je pro vás vhodné začít s inzercí ve vyhledávacích sítích. Jako první bychom vám doporučili systém Google Ads. Je nutné udělat si analýzu vhodných klíčových slov, porovnat, jak jsou drahá a zaměřit se na taková, která nejlépe splňují nákupní záměr vašich zákazníků.
V případě, že vaše produkty nejsou běžně vyhledávané (pokud například prodáváte designový nábytek) a zákazníci „ještě neví, že je potřebují“, je vhodnější inzerovat na sociálních sítích a budovat poptávku pomocí originálních kreativ.
Poté co dostanete prodejní kanál do optimálního stavu, můžete zkusit inzerci doplnit o další síť. PPC a reklama na sociálních sítích se skvěle doplňují. Pomocí originální kreativy na sociálních sítích vzbudíte zájem o produkt, kteří pak uživatelé začnou vyhledávat například na Googlu, uvidí vaši inzerci a provedou nákup.
V případě dalších dotazů nás kontaktujte. Zvážíme co by pro váš podnik bylo nejvhodnější, sestavíme strategii na míru a pomůžeme vám růst v online podnikání.