Lukáši, začneme rovnou zostra. Co by měl copywriter/zaměstnanec firmy vědět předtím, než začne psát produktové popisy?
Ahoj Petře, jsem rád, že kromě copywritera zmiňuješ i toho zaměstnance, protože kdo jiný by měl o produktech vědět víc, než lidi z firmy.
Ale zpátky k otázce; vědět by toho měl opravdu hodně. V první řadě je třeba dokonale znát produkt; měl by vědět jak vypadá, funguje, jaké jsou jeho přednosti i nedostatky.
Ideálně by ho měl otestovat nebo si ho přinejmenším osahat. V případě, kdy se ale jedná o stovky produktů, to jde dost těžko.
Také by měl vědět, komu je primárně určený, tedy znát cílovou skupinu. Jí se pak přizpůsobuje samotný popis. Někdo si potrpí na fakta, jiný dá přednost příměrům a metaforám.
Samotnému se mi dříve stávalo, že jsem měl problém se do cílové skupiny dokonale vžít a představit jí produkt tak, jak očekává.
Kvalita popisku závisí z velké části na podkladech – pokud je copywriter nemá nebo není schopný si je sehnat, je pro něj psaní střelba naslepo.
Měl by copywriter znát pojem SEO a umět pracovat s analýzou KW?
Podle mě určitě. Nemusí být odborník, ale v základech SEO by se rozhodně orientovat měl. S tím úzce souvisí právě i analýza klíčových slov. Sám jsem jich několik vytvořil, a samotné psaní mi šlo lehčeji. Pochopil jsem, co lidi kromě klíčových výrazů hledají, jaký jazyk přitom používají a jaký ne.
Analýza klíčových slov je pro copywritera základ, pokud chce text na e-shopu optimalizovat. Copywriting není o psaní kudrlinek, cílem copywritingu je prodat. A je jedno, jestli jde o produkt, myšlenku nebo názor. Copywriter, který píše texty na e-shop se musí orientovat v online marketingu a ne jen skládat hezká slova do vět.
Pro koho vlastně texty píšeme? Často se zmiňuje, že jen pro vyhledávače. Je rozdíl, jestli píšeme pro muže nebo ženu?
Určitě nepíšeme jen pro vyhledávače, i když první stránka v SERPU je hezká. Texty píšeme pro návštěvníky webu. Nebo ještě dříve pro ty, kteří jen tak brouzdají internetem a možná si něco chtějí koupit. Právě je může zaujmout meta description, díky kterému na web vstoupí.
Samotným popisem produktu můžeme nasměrovat toho, kdo se rozhoduje, kde nakoupí. No a později se o něj můžeme starat, nabídnout mu tedy péči formou dodatečných informací o nákupu.
A jestli je rozdíl psát pro muže nebo ženu? Samozřejmě, že je. Se ženou se bavíte také jinak než s mužem, zajímají ji jiná témata a na různé podněty reaguje jinak.
Je nějaká optimální délka textu produktového popisku?
Není. Někde stačí pár slov, jinde můžeme popsat několik odstavců a stejně to bude málo. Vždy záleží na konkrétní věci, kterou komu nabízíme.
Krátký popisek produktu na Alza.cz
Co členění textu titulky, mezititulky a dalšími nadpisy? Jak je důležité?
Jak by se asi četl novinový článek, kdyby nadpis splýval s první větou samotného textu? A kolik lidí by zaujal? Podobně je to i se všemi ostatními texty.
Člověk občas nemá čas pročítat celý text, nebo je zkrátka líný. Právě vhodným členěním, titulky a nadpisy mu čtení usnadníme. I pokud si přečte jen nadpisy, měl by hned poznat, o čem se v textu píše.
Jsou nějaká obecná pravidla, kterých by se měl držet produktový popis nebo obecně text na e-shopu?
Jsou a nejsou. Obecně doporučuju vytvořit vždy krátký (mikro) popisek, ve kterém ve 2-3 větách shrnu to nejpodstatnější. Dále už může být text delší. Jestli se při tvorbě budeme držet modelu AIDA nebo dáme přednost něčemu jinému, to už je na samotném textaři a testování. Text by ale vždy měl mít jasnou strukturu, aby se v něm čtenář orientoval.
Textem to tedy končí?
Někdy, ale nemělo by. Textař může napsat dokonalý produktový popis, ale pokud nezapadá do struktury stránky nebo zapomene na CTA, přijde vniveč.
Copywriting je proces, na kterém se v ideálním případě podílí nejen textař, ale i UX designér a webový analytik.
Zmínil jsi CTA, jak na ně?
Call to action by měl být tím posledním jazýčkem na vahách, který čtenáře změní v zákazníka. Vytvořit ho je ale občas pořádná věda. A právě tady je místo pro analytiku a testování. Pomineme-li v tuto chvíli problematiku umístění CTA tlačítka, je těchto pár slov hrozně důležitých, a už jen pouhé „Kup“ nebo „Koupit“ může u různých čtenářů vyvolat odlišné emoce.
Univerzální návod na CTA neexistuje, důležité je ale stále mluvit v jazyku dané cílové skupiny, právě tehdy má nejvyšší šanci na úspěch.
Co meta description a další mikrotexty, jak na ně?
Pomalu a s rozvahou. Právě krátké texty musí být dostatečně úderné, na výplňová slova tady není místo. Ze školy si z hodin copywritingu pamatuji jeden citát od Pascala ve znění: „Promiň mi ten dlouhý dopis, ale neměl jsem čas napsat krátký.“ A totéž platí i o mikrotextech, vyžadují čas a přemýšlení.
Právě díky jejich délce máme největší šanci, že si je lidé přečtou, tak to nepokazme.
Chcete pomoci s tvorbou e-shopu? Kontaktujte nás.