Jsme na prahu ekonomické recese? Co to znamená pro vaši firmu? - Digitální agentura - Next Vision
1. 4. 2020

Jsme na prahu ekonomické recese? Co to znamená pro vaši firmu?

Stále častěji se v posledních dnech setkáváme s názorem, že svět po současné pandemii už nikdy nebude stejný jako dříve. Bude mít koronavirus opravdu tak velký dopad? Jak bude vypadat ekonomika a podnikatelské prostředí? Můžeme celou situaci pojmout i jako příležitost?

Svět se mění přímo před našima očima. Koronavirus se stal globálním tématem číslo jedna. Krom zdravotního rizika jsou už zcela zřejmé i sociální a ekonomické dopady. S takovými vyhlídkami se pochopitelně neubráníme asociacím s krizí (a následnou recesí) z roku 2008. Tady bychom se ale neměli unáhlit – proč s sebou současná situace přinese úplně nové a bezprecedentní výzvy (nejen) pro byznys?

Digitalizace není novátorství, ale nutnost

Koronavirus se ukazuje jako urychlovač nejen ekonomického propadu, ale i adaptace digitálních řešení. I lidé, kteří inovativní řešení nemají právě v krvi, jsou nyní „přinuceni“ k jejich využívání. Příklady jsou všude kolem nás – ve školách vyučují přes video streaming, home office už není výsadou freelancerů a tak podobně.

Mohlo by vás zajímat:

WEBINÁŘ: Jak ošéfovat firmu a neopustit obývák. 22. 4. 2020 v 17 hodin. Zdarma.

Zatímco v roce 2008 bylo pro velké i malé firmy velmi snadné prakticky vyškrtnout výdaje na marketing, dnes něco takového prakticky nehrozí. Digitální a výkonnostní marketing hraje v roce 2020 totiž diametrálně odlišnou roli než před dvanácti lety – a to téměř nezávisle na odvětví, ve kterém podnikáte.

Zásadním faktorem „dnešního“ marketingu je totiž doba dopadu. Pokud máte zaplacenou televizní reklamu, s nejvyšší pravděpodobností budete mít nějaké tržby i po jejím stažení. Pokud ale ze dne na den přestanete třeba s PPC reklamou, propad uvidíte prakticky v reálném čase.

Zatímco v roce 2008 generovala e-commerce v České republice obrat ve výši 26 miliard korun, letos se odhaduje až číslo 185 miliard. Podíl internetových obchodů na celém trhu by tak měl vzrůst na úctyhodných 11,5 %.

Česká e-commerce

Zdroj: https://www.ceska-ecommerce.cz/

Jak jako firma můžete reagovat

Možnosti máte vlastně jen tři. Buď tzv. hodíte flintu do žita a budete čekat, až se to celé přežene. Pokud ovšem nemáte neprůstřelné finanční rezervy, není to příliš šťastná volba.

Nebo se můžete bránit. Seškrtat všechny možné i nemožné škrty v rozpočtu. To se ale podepíše na kvalitě vašeho produktu, služby nebo alespoň zákaznického servisu. A právě spokojenost klientů byste v době krize opravdu pokoušet neměli.

Raději tak postupujte „chytře“. Škrtejte tam, kde je to možné (sežeňte si levnější kanceláře, outsourcujte některé pozice) – a investujte naopak tam, kde se vám to vyplatí – zlepšete klientský servis, přijďte s progresivnější digitální reklamou nebo jen více ukazujte lidskou stránku vašeho podnikání. To všechno jsou faktory, kterých si vaši potenciální zákazníci všímají a v době krize je umí ocenit možná ještě více.

Prodávat méně nebo neprodávat vůbec?

Na firemním i spotřebitelském trhu dnes marketing platí za základní hybnou sílu. Odstřihněte ho a připravíte se i o zdroj příjmů. I pro byznysy, ve kterých to dříve skoro nepřipadalo v úvahu, může být novou šancí právě online prostředí. Můžete prodávat přímo koncovým zákazníkům a zbavit se tak nežádoucích marží. Digitální optimalizace může v dnešní situaci představovat právě ten milník mezi přeživším podnikem a tím, který je s nejvyšší pravděpodobností odsouzen k zániku. Ano, nejspíš opravdu prodáte méně, ale alespoň nějaké příjmy vám zůstanou.

Eshop

Je ten správný čas na novou strategii

Říká se, že každá krize s sebou přináší i novou příležitost. Možná je tedy ten nejlepší čas si na chvíli vydechnout a v klidu si vyhodnotit vaši současnou situaci. Jaké marketingové aktivity vám v minulosti skvěle fungovaly a jaké se zase tolik neosvědčily? Ty první posilněte a těch ostatních se nemilosrdně zbavte.

Anebo je možná správný čas na přehodnocení celého obchodního modelu? Už teď je jasné, že priority zákazníků se změní. A roli nejspíš nebudou hrát jen ekonomické faktory, ale i ty psychologické. Jen si to představte – miliony Čechů dnes sedí většinu dne doma. Co když si uvědomí, že vlastně není třeba každý den chodit do předražené kavárny? Nebo do kina? Kvalitní kávu si přece můžete připravit i doma – a o podívanou se postará třeba Netflix.

Je docela dobře možné, že až nastane ten „Den poté“, možná jako společnost budeme šetrnější a minimalističtější. Budeme si pečlivěji vybírat, komu dáme své peníze. A ano, i když to může znít cynicky, právě tady je šance pro marketing a digitalizaci.

Možná budeme znít přehnaně optimisticky – ale my v Next Vision věříme, že online byznys přežije – a co víc, vzejde ze současné krize silnější. I my sami na tom stále pracujeme. Ozvěte se nám a rádi vám pomůžeme upravit strategii vaší firmy tak, aby měla v „novém“ světě co nejlepší vyhlídky.

MÁTE DOTAZ ČI POPTÁVKU?

Pošlete nám zprávu a my vám zavoláme zpět

První telefonická konzultace je zcela zdarma









V ideálním světě bychom měli čas na spam. V něm ale nežijeme a tak vás spamovat nebudeme. Své údaje nám tak dáváte za účelem vyřízení poptávky a nic víc.




Přečtěte si i něco dalšího

Profit first finannční řízení

ČLÁNEK

Profit First: Naordinujte financím dietu

Kolikrát jste si vy – podnikatelé a majitelé firem vypláceli nižší mzdu než ostatním zaměstnancům ve vlastní firmě? Kolikrát jste si dokonce řekli, že pro zdraví firmy si raději vyplácet mzdu vůbec nebudete? Když se vás někdo zeptá, jaký máte … Číst více

Reklama na sociálních sítích

ČLÁNEK

Podcast #2: Jak dělat placené kampaně na sociálních sítích

Tomáš Karásek patří mezi TOP 10 Facebook specialistů v ČR a v dnešním podcastu nám ve stručnosti představí, jak vytvořit účinné reklamní kampaně na Facebooku a Instagramu. Co od Facebook kampaní očekávat a jaké jsou nejdůležitější body účinné správy kampaní? … Číst více