Svět se mění přímo před našima očima. Koronavirus se stal globálním tématem číslo jedna. Krom zdravotního rizika jsou už zcela zřejmé i sociální a ekonomické dopady. S takovými vyhlídkami se pochopitelně neubráníme asociacím s krizí (a následnou recesí) z roku 2008. Tady bychom se ale neměli unáhlit – proč s sebou současná situace přinese úplně nové a bezprecedentní výzvy (nejen) pro byznys?

Digitalizace není novátorství, ale nutnost

Koronavirus se ukazuje jako urychlovač nejen ekonomického propadu, ale i adaptace digitálních řešení. I lidé, kteří inovativní řešení nemají právě v krvi, jsou nyní „přinuceni“ k jejich využívání. Příklady jsou všude kolem nás – ve školách vyučují přes video streaming, home office už není výsadou freelancerů a tak podobně.

Mohlo by vás zajímat:

WEBINÁŘ: Jak ošéfovat firmu a neopustit obývák. 22. 4. 2020 v 17 hodin. Zdarma.

Zatímco v roce 2008 bylo pro velké i malé firmy velmi snadné prakticky vyškrtnout výdaje na marketing, dnes něco takového prakticky nehrozí. Digitální a výkonnostní marketing hraje v roce 2020 totiž diametrálně odlišnou roli než před dvanácti lety – a to téměř nezávisle na odvětví, ve kterém podnikáte.

Zásadním faktorem „dnešního“ marketingu je totiž doba dopadu. Pokud máte zaplacenou televizní reklamu, s nejvyšší pravděpodobností budete mít nějaké tržby i po jejím stažení. Pokud ale ze dne na den přestanete třeba s PPC reklamou, propad uvidíte prakticky v reálném čase.

Zatímco v roce 2008 generovala e-commerce v České republice obrat ve výši 26 miliard korun, letos se odhaduje až číslo 185 miliard. Podíl internetových obchodů na celém trhu by tak měl vzrůst na úctyhodných 11,5 %.

Česká e-commerce

Zdroj: https://www.ceska-ecommerce.cz/

Jak jako firma můžete reagovat

Možnosti máte vlastně jen tři. Buď tzv. hodíte flintu do žita a budete čekat, až se to celé přežene. Pokud ovšem nemáte neprůstřelné finanční rezervy, není to příliš šťastná volba.

Nebo se můžete bránit. Seškrtat všechny možné i nemožné škrty v rozpočtu. To se ale podepíše na kvalitě vašeho produktu, služby nebo alespoň zákaznického servisu. A právě spokojenost klientů byste v době krize opravdu pokoušet neměli.

Raději tak postupujte „chytře“. Škrtejte tam, kde je to možné (sežeňte si levnější kanceláře, outsourcujte některé pozice) – a investujte naopak tam, kde se vám to vyplatí – zlepšete klientský servis, přijďte s progresivnější digitální reklamou nebo jen více ukazujte lidskou stránku vašeho podnikání. To všechno jsou faktory, kterých si vaši potenciální zákazníci všímají a v době krize je umí ocenit možná ještě více.

Prodávat méně nebo neprodávat vůbec?

Na firemním i spotřebitelském trhu dnes marketing platí za základní hybnou sílu. Odstřihněte ho a připravíte se i o zdroj příjmů. I pro byznysy, ve kterých to dříve skoro nepřipadalo v úvahu, může být novou šancí právě online prostředí. Můžete prodávat přímo koncovým zákazníkům a zbavit se tak nežádoucích marží. Digitální optimalizace může v dnešní situaci představovat právě ten milník mezi přeživším podnikem a tím, který je s nejvyšší pravděpodobností odsouzen k zániku. Ano, nejspíš opravdu prodáte méně, ale alespoň nějaké příjmy vám zůstanou.

Eshop

Je ten správný čas na novou strategii

Říká se, že každá krize s sebou přináší i novou příležitost. Možná je tedy ten nejlepší čas si na chvíli vydechnout a v klidu si vyhodnotit vaši současnou situaci. Jaké marketingové aktivity vám v minulosti skvěle fungovaly a jaké se zase tolik neosvědčily? Ty první posilněte a těch ostatních se nemilosrdně zbavte.

Anebo je možná správný čas na přehodnocení celého obchodního modelu? Už teď je jasné, že priority zákazníků se změní. A roli nejspíš nebudou hrát jen ekonomické faktory, ale i ty psychologické. Jen si to představte – miliony Čechů dnes sedí většinu dne doma. Co když si uvědomí, že vlastně není třeba každý den chodit do předražené kavárny? Nebo do kina? Kvalitní kávu si přece můžete připravit i doma – a o podívanou se postará třeba Netflix.

Je docela dobře možné, že až nastane ten „Den poté“, možná jako společnost budeme šetrnější a minimalističtější. Budeme si pečlivěji vybírat, komu dáme své peníze. A ano, i když to může znít cynicky, právě tady je šance pro marketing a digitalizaci.

Možná budeme znít přehnaně optimisticky – ale my v Next Vision věříme, že online byznys přežije – a co víc, vzejde ze současné krize silnější. I my sami na tom stále pracujeme. Ozvěte se nám a rádi vám pomůžeme upravit strategii vaší firmy tak, aby měla v „novém“ světě co nejlepší vyhlídky.