Klíčové ukazatele výkonnosti

Znáte své KPI?

KPI (Key Performance Indicators), tedy klíčové ukazatele výkonnosti vám napoví, jak efektivně si při svých činnostech vedete. Pod tímto pojmem se totiž skrývají metriky, indikátory a ukazatele vyjadřující kvalitu i efektivnost jednotlivých procesů. Nemusí se týkat pouze onlinu, své KPI může mít i zákaznická podpora například jako hodnocení hovoru.

KPI je nejdůležitějším indikátorem, který potřebujete znát

Správně si definovat své KPI je proces, který ze začátku zabere nějaký čas. Vyplácet se vám začne však prakticky okamžitě, kdy v měřených údajích dojde k nějaké změně. Velmi rychle získáte přehled o tom, která z metrik nesplňuje vytyčené cíle a dá vám čas přemýšlet, proč tomu tak je.

Pravidelným sledováním KPI si snadno ověříte, že vše funguje tak jak má.

Jak KPI vypadá?

V první řadě si uvědomte, že KPI většinou není absolutní číslo, při jehož drobné změně vám budou hrůzou vstávat vlasy na hlavě. Změny KPI se mnohem lépe vyjadřují v procentech, přičemž 10 % je přibližně hranice, kdy byste měli zbystřit, a zjišťovat důvod změny.

KPI je údaj měřitelný v čase. Dává to logiku, ale pro upřesnění: „Vždy porovnáváte svá KPI s dobou minulou, protože tak snadno rozeznáte změny a budete na ně moci reagovat.“

Kde a jak KPI měřit?

Ideálním nástrojem pro měření KPI v online prostředí jsou Google Analytics. Zde můžete sledovat obrovské množství údajů a metrik, přičemž získaná data bude třeba dále shromažďovat a analyzovat.

Své cíle nastavíte přímo ve službě Google Analytics v sekci Konverze a dále Cíle. Pokud vám Analytics na měření konverzních cílů nevyhovují, můžete vyzkoušet jinou službu, například nástroj Omniture od Adobe.

Při sledování KPI offline si vystačíte s excelem a daty, které průběžně sbíráte z daných oblastí.

KPI ukazatele

Které KPI sledovat?

Jak jsem zmínil na začátku, KPI se nemusí týkat pouze online prostředí. Vždy záleží na to, čeho chcete měřením KPI dosáhnout. Sledovat se dá offline, ekonomické, sociální, obsahové a další druhy KPI. Měřte například to, jak rozumíte potřebám svých zákazníků, zaměřte se na návratnost investic (ROI), jak fungují vnitřní procesy ve firmě, i spokojenost svých zaměstnanců.

KPI velmi snadno vyhodnotíte i ze sociálních sítí. Na co se zde zaměřit, najdete v předchozím článku 33 způsobů jak měřit sociální média.

V případě, že jste se rozhodli věnovat trochu času sledování KPI svého webu, zvolili jste službu pro jejich sledování, ale nyní tápete která dat sledovat?? Nejde dát univerzální návod pro všechny, přinášíme vám však seznam 10 nejčastějších údajů, se kterými můžete pracovat.

1.Návštěvnost

Přichází na vaše stránky více návštěvníků než v minulém měsíci? Možná zafungovala PPC kampaň, nebo jste lépe optimalizovali své stránky. Jen tak dál.

2.Čas strávený na stránce

Zvednul se čas strávený na stránce z 30 vteřin na 1 minutu? Pravděpodobně na návštěvníky zafungoval obsah, který nyní vkládáte. Pokračujte v tom.

3.Počet zhlédnutých stránek

Máte něco, co uživatelé hledají? Zjistěte co přesně je, a nabídněte jim toho ještě více.

4.Míra opuštění (Bounce rate)

Víte jak bojovat proti okamžitému opouštění vašich stránek?

5.Obrat

Kolik zaplatili zákazníci za zboží v daném období? Dejte si pozor na sezónní zboží.

6.Transakce

Objednává si u vás více zákazníků než kdy dříve? Přijďte na to, čím to je.

7.Konverzní poměr

Stále více vašich návštěvníků nakupuje a stává se vašimi zákazníky? Gratulujeme. Víte proč tomu tak je?

8.Cena za konverzi

Kolik jste zaplatili za přivedení zákazníka? Možná by bylo lepší upravit strategii, nemyslíte?

9.Opakované nákupy

Dokážete takhle z hlavy říct, kolikrát průměrně zákazníci na vašem e-shopu nakoupí? Je to jen jednou, nebo se vracejí?

10.Cena za proklik PPC

Kolik jste ochotní investovat do jednoho návštěvníka? Že se cena oproti minulému měsíci zvedla? Možná nastala sezona vašeho zboží.

Jaké KPI měříte na svém webu vy? Podělte se o to s námi v komentáři, třeba inspirujete ostatní.

Další množství KPI z různých oborů najdete na Wiki.


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace