Hořká pachuť ekonomické krize z roku 2008 je téměř i po 12 letech stále v paměti nás všech. Od té doby firmy zase rostly, ceny také a všichni byli spokojeni. Ekonomika se (asi stejně jako všechno ostatní) ovšem pohybuje v cyklech a současný problém s koronavirem na konci dne nejspíš poslouží jako akcelerátor nové krize…

Odezva na sebe nedala dlouho čekat. Firmy začínají propouštět a škrtat… Všeobecné zeštíhlování sice může působit pragmaticky, nemusí ale být vždy rozumné. Pokud totiž vyloženě nevěšíte svůj byznys na hřebík, chytrý marketing v době krize vám může pomoci minimalizovat škody. Anebo dokonce otevřít nové dveře…

Když se konkurence stahuje, máte novou šanci

Renomovaný americký profesor John Quelch, jeden z pilířů Harvard Business School, akademické Mekky všech marketérů už v roce 2008 upozorňoval, že přítomnost krize by se neměla automaticky rovnat snižování rozpočtu. Nejen z jeho výzkumů je dlouhodobě patrné, že právě firmy, které v době krize nebo recese své výdaje na marketing zvyšují, postupně ukusují větší podíl tržního koláče.

Když v roce 2008 vyhlásila bankrot (po 158 letech od svého vzniku) banka Lehman Brothers Holdings Inc., svět se začal rychle měnit. A s ním i trh a marketing. Na americkém trhu můžeme tento pokles nejlépe ilustrovat na úpadku klasické inzerce – ta v novinách šla dolů o 27 %, rádiová o 22 %, časopisecká o 18, outdoorová o 11 a ta online „pouze“ o 2 procenta.

marketing v době krize

Zároveň si musíme uvědomit, že dnes je situace úplně jiná. V roce 2008 nebyla online reklama ještě tak důležitým marketingovým nástrojem. Teprve v roce 2017 online definitivně překonal televizní stálici. V tomto roce firmy celosvětově za reklamu v TV utratily 178 miliard amerických dolarů (asi 4,4 bilionu korun), náklady na online přitom vzrostly na 209 miliard USD (tedy asi 5,2 bilionu korun).

Mohlo by vás zajímat:

WEBINÁŘ: Jak ošéfovat firmu a neopustit obývák. 22. 4. 2020 v 17 hodin. Zdarma.

Marketér v roce 2008 neznal Instagram

Pojmy jako výkonnostní nebo digitální marketing byly tehdy v podstatě v plenkách. Facebook byl na světě teprve čtyři roky, Instagram neexistoval a YouTube představoval platformu převážně pro hudební videoklipy. Sečteno podtrženo – dnešní marketér by v té době byl prakticky bezmocný. Vy se nicméně nacházíte v roce 2020 – a stojíte na prahu ohromné příležitosti a výzvy…

20 procent zákazníků vám zajistí 80 procent tržeb

I když dnes možná Itálii vnímáte skoro jako sprosté slovo, už v devatenáctém století tady ekonom Vilfredo Pareto definoval pravidlo, které později proniklo prakticky do všech oblastí lidské činnosti. V jednoduchosti říká, že 20 procent toho, co uděláte, bude mít přímý dopad na 80 procent výsledků. 20 procent zákazníků vám zajistí 80 procent tržeb. A tak podobně.

Paretovo pravidlo

Co z toho vyplývá? Rozpočet na marketing a řízení vaší značky byste neměli jen plošně seškrtat. Naopak se musíte zaměřit na to, co funguje – a tam zacílit většinu vašich zdrojů. To ostatní můžete klidně vypustit.

To samozřejmě vyžaduje pečlivou analýzu vašeho podnikání. Položme si ruku na srdce – není až takové umění prodat v době, kdy všichni nakupují. Nyní se trh s největší pravděpodobností výrazně pročistí. A zůstanou jen ti nejsilnější.

Co dělat a nedělat?

Nezanedbávejte marketing

Každá krize s sebou nese i náznak budoucí příležitosti. A je na každém, jak ji využije. Můžete se vsadit, že v době krize se většina vašich konkurentů (ať už podnikáte v jakémkoli odvětví) uchýlí k úsporám. Potenciál pro váš marketing je tady asi jasný. Za méně peněz dostanete více muziky. Pojměte krizi tedy jako výprodej reklamního prostoru. Zanalyzujte si své dosavadní aktivity a posilte to, co funguje. Se strategickým plánem vám samozřejmě pomůžeme.

Filtrace vašeho portfolia

Analytické nástroje a statistiky vám poskytnou jasné vodítko k tomu, co se prodává nejlépe. Zaměřte se právě na toto zboží. Na něčem, co jste dosud brali pouze jako doplňkový produkt můžete klidně postavit většinu tržeb. Poptávka je nevyzpytatelná.

Zlepšete zákaznický servis

V době chatbotů a strojového učení je velmi snadné šetřit na lidských zdrojích, minimálně v oblasti zákaznické podpory. Tady budou vaši konkurenti opět šetřit. A potenciální zákazníci naopak ocení rychlý a proaktivní přístup.

 

Tohle jsou naše 3 základní doporučení. Asi už je vám jasné, že v době krize potřebuje marketing každé firmy pořádně zrevidovat a přijít s novou optimalizovanou strategií. V Next Vision jsme tady stále pro vás, tak se nám ozvěte a můžeme se do toho pustit společně.