Na nakupování jídla a potravin přes internet si Češi rychle zvykli - Digitální agentura - Next Vision
1. 7. 2019

Na nakupování jídla a potravin přes internet si Češi rychle zvykli

Nakupování hotových jídel, ale i potravin přes internet u nás zažívá obrovský boom. Podle posledních dat nakupuje online potraviny už každý devátý Čech a do tohoto segmentu se začínají pouštět i zavedené maloobchodní řetězce. Ještě do konce letošního roku by se přitom toto číslo mohlo zvednout už na každého sedmého Čecha.

Giganti typu DámeJídlo, Rohlík.cz nebo Košík.cz

Zvlášť v západních zemích je nakupování jídla přes internet už dlouhá léta úplně běžnou rutinou. V Česku nám to ale jako obvykle trvalo trochu déle a když v roce 2012 založil Tomáš Čupr platformu DámeJídlo, spousta lidí si klepala na čelo. Dnes se tato služba může pochlubit partnerstvím s více než 2 tisíci restaurací po celé zemi a tržbami v řádech stovek milionů korun.
A menší není ani potenciál trhu se samotnými potravinami. Online supermarket Košík.cz se chlubí nabídkou patnácti tisíc položek. Krom potravinářského zboží nabízí i drogerii nebo krmiva pro mazlíčky.
Obrovskou popularitu si získal také konkurenční Rohlík.cz a podobných služeb přibývá jako na běžícím pásu. Jen si do Googlu zadejte heslo „nákup jídla online“ – a uvidíte sami.
S každým boomem jdou ale ruku v ruce i vyšší náklady. A právě tady nastává u mnoha prodejců problém. Jídlo představuje hodně specifický segment. Například je potřeba zboží doručit opravdu rychle. To vyžaduje vlastní flotilu řidičů, a právě po nich je konstantně neutichající poptávka.

Po internetu ve velkém prodává i Tesco

Mezi největší internetové dodavatele u nás patří rovněž řetězec Tesco. Průměrný nákup tady vypadá následovně – 80 položek o celkové hmotnosti 36 kilogramů. A to je jen jedna zásilka. Asi nemusíme dodávat, že jde o zátěž, které se těžko vyrovnají i někteří renomovaní prodejci jiného typu zboží. Společnost přitom nadále rozšiřuje své pole působnosti – v současnosti je jejich služba dostupná až pro 4,5 milionu lidí.
Podle odhadů společnosti Acoware se letos se letos 4 % všech potravin prodají přes internet. A pokud jde o celkový stav e-commerce, potraviny tvoří až 10 % celkových maloobchodních prodejů. Jen těžko ale lze odhadovat úplný potenciál trhu. Dodavatelé totiž v současnosti nejsou ani zdaleka schopni uspokojit kompletní poptávku zákazníků.
Nejvíce prodejů se totiž stále uskutečňuje na území velkých měst. V méně frekventovaných lokalitách totiž mají dovozci problém – pokud by dané území chtěli pokrýt, jen těžko by se udrželi v ziskovosti. A navíc je tlačí ten čas dodání. Jak z toho ven? No jasně, že pomocí zlepšováků.

Online nákupy potravin

Bude jídlo rozvážet opravdu každý?

V loňském roce přišli dodavatelé s inovací v podobě speciálních chladících boxů, které umístili do různých administrativních budov, kam si zákazníci mohli nechat svou objednávku doručit. 
A tím to nekončí – společnost Rohlík.cz v současnosti testuje třeba doručování přímo do kufru vozidel klientů. V sektoru hotových jídel je u nás na vzestupu služba Uber Eats, k jejímuž doručování se může přihlásit prakticky každý. Dokonce nemusíte být ani držitelem řidičského průkazu – rozvážet je možné i na kole nebo pěšky. Tady by se nepochybně mohli inspirovat i ostatní. Tedy aspoň u menších zásilek.
Hotovky nakupuje online už prakticky každý. Vlastní celorepublikový rozvoz má třeba i KFC. Kdo ale nejčastěji nakupuje potraviny na internetu? Rodiny s dětmi a pracovně vytížení lidé. Průměrný nákup potravin začíná někde okolo 500 korun, horní hranice ale prakticky neexistuje. Krom potravin si totiž můžete u mnoha dodavatelů přidat do košíku i potřeby pro domácnost nebo osobní hygienu.

Zmizí kamenné prodejny?

Boom takového rozsahu s sebou nese pochopitelně i vedlejší následky. V posledních letech se už v Česku například prakticky neotevírají nové supermarkety a hypermarkety, a na vzestupu jsou spíše menší lokální prodejny. Otázkou je, jak bude budoucnost kamenných obchodů vypadat v následujících letech, až se internetovým prodejcům podaří vyřešit kapacitní výzvy.

MÁTE DOTAZ ČI POPTÁVKU?

Pošlete nám zprávu a my vám zavoláme zpět

První telefonická konzultace je zcela zdarma









V ideálním světě bychom měli čas na spam. V něm ale nežijeme a tak vás spamovat nebudeme. Své údaje nám tak dáváte za účelem vyřízení poptávky a nic víc.




Přečtěte si i něco dalšího

Profit first finannční řízení

ČLÁNEK

Profit First: Naordinujte financím dietu

Kolikrát jste si vy – podnikatelé a majitelé firem vypláceli nižší mzdu než ostatním zaměstnancům ve vlastní firmě? Kolikrát jste si dokonce řekli, že pro zdraví firmy si raději vyplácet mzdu vůbec nebudete? Když se vás někdo zeptá, jaký máte … Číst více

Reklama na sociálních sítích

ČLÁNEK

Podcast #2: Jak dělat placené kampaně na sociálních sítích

Tomáš Karásek patří mezi TOP 10 Facebook specialistů v ČR a v dnešním podcastu nám ve stručnosti představí, jak vytvořit účinné reklamní kampaně na Facebooku a Instagramu. Co od Facebook kampaní očekávat a jaké jsou nejdůležitější body účinné správy kampaní? … Číst více