Nakupování v čínských e-shopech – trend do budoucna?

11. listopadu obyvatelé Číny hromadně slavili tzv. Singles Day neboli Den nezadaných. Neoficiální svátek se v posledních letech tak ujal, že tržby čínských internetových tržišť vyhnal do astronomických výšin. Jak je možné, že prodeje na Alibabě převýšili objem internetových tržeb v celé Kanadě?

Alibaba.com je jedno z největších internetových tržišť na světě. Jeho mateřskou společnost Alibaba Group původně založil Číňan Jack Ma, bývalý chudý učitel angličtiny. Jeho sen o serveru, na kterém nakoupíte prostě cokoliv začal už v roce 1999. Firma je dnes největším IT koncernem v Číně a ročně generuje stovky miliard dolarů. V Číně během let převálcoval velikány jako eBay, a i když se ho pokoušeli koupit například zakladatelé Google, zůstal nezávislý.

Den ve znamení jedniček

Alibaba je v Číně hlavním představitelem současného boomu okolo e-commerce. Trh internetového obchodu tady v posledních letech meziročně roste o desítky procent. Korunu fenomenálním číslům nasadil tzv. Den nezadaných (Singles Day). Tato neoficiální událost připadá na magické datum 11. listopadu a je oslavou pro všechny nezadané Číňany. Vyzdvihují, že jsou nezadaní a nakupují ve velkém.

Svátek přitom v roce 2009 vznikl opravdu uměle – datum není náhodné, čtyři jedničky symbolizují dobrovolnou samotu člověka nejlépe. Singles Day je ale ve skutečnosti opravdu jen převlečenou nákupní horečkou – Alibaba každoročně chrlí na své zákazníky tuny slev a voucherů – a funguje to.

  • Obraty na Alibabě 11. listopadu 2017: 25 miliard dolarů
  • Obraty na Alibabě 11. listopadu 2018: 30 miliard dolarů

V roce 2017 stačilo na překročení miliardy dolarů 121 vteřin. To jsou ještě neuvěřitelnější čísla než ta, která známe z amerických nákupních svátků jako Black Friday nebo Cyber Monday, které jsou v upravené podobě známé i u nás.

11. listopadu obyvatelé Číny hromadně slavili tzv. Singles Day neboli Den nezadaných. Neoficiální svátek se v posledních letech tak ujal, že tržby čínských internetových tržišť vyhnal do astronomických výšin. Jak je možné, že prodeje na Alibabě převýšili objem internetových tržeb v celé Kanadě?

Zdroj obrázku: https://media-assets-03.thedrum.com/cache/images/thedrum-prod/s3-news-tmp-77017-singles_day--2x1--774.png

Je Čína králem internetového nakupování?

V loňském roce HDP Číny vyrostl o úctyhodných 6,9 %. Pro letošek se odhaduje lehké zpomalení zhruba na 6,6 %, ale výsledek je jasný – podle aktuálních hodnot by se Čína mohla do roku 2013 stát největší ekonomikou na světě. Dnes její podíl tvoří asi 1/3 světové ekonomiky, což je naprosto bezprecedentní stav. Jak se na něm podílí nákupy online?

  • Obraty na Čínských internetových obchodech v roce 2017: 366 miliard dolarů

To je asi tolik, kolik loni na internetu utratili obyvatelé USA a Velké Británie dohromady.

Alibaba tady má v internetovém nakupování monopol

Většinu zisku Alibaby sice tvoří příjem z reklamy, ale svým uživatelům poskytuje prostředí, které jsme doposud neviděli ani v Evropě, ani ve Spojených státech. Představte si, kdyby Amazon, eBay, PayPal a Twitter tvořili jednu velkou platformu. Asi tak Alibabu vnímá běžný Číňan.

Do internetové rodiny Alibaby patří také největší čínská internetová platební síť AliPay, internetový obchodní dům TMall nebo B2C tržiště Taobao pro nezávislé producenty všeho možného. Právě Taobao umožňuje malým i větším firmám vytvořit si zde celou vlastní e-commerce stránku a prakticky odsud řídit celý svůj byznys. Ve zkratce – pokud v Číně chcete obchodovat na internetu, prakticky nepotřebujete nic jiného než Alibabu a přidružené služby a aplikace.

11. listopadu obyvatelé Číny hromadně slavili tzv. Singles Day neboli Den nezadaných. Neoficiální svátek se v posledních letech tak ujal, že tržby čínských internetových tržišť vyhnal do astronomických výšin. Jak je možné, že prodeje na Alibabě převýšili objem internetových tržeb v celé Kanadě?

Zdroj obrázku: https://sc.cnbcfm.com/applications/cnbc.com/resources/files/2014/11/12/AlibabaNumbers2.jpg

Vliv čínského internetu na zbytek světa

Čínské výrobky dnes už nejsou nutně synonymem pouze pro nekvalitní šunty. Na čínských internetových tržištích najdete široké spektrum výrobků s nejrůznější kvalitou a cenou. Ve světě je samozřejmě stále nejoblíbenější malá elektronika, nejrůznější gadgety, nabíječky a podobně. Malé zásilky z Číny často dostanete i do České republiky za necelý týden a s minimální cenou za poštovné.

To se západním zemím samozřejmě příliš nezamlouvá. Rada Evropské unie letos schválila novou legislativu, podle níž v budoucnu nebudou od DPH osvobozeny ani malé zásilky ze zemí mimo Unii. Měla by začít platit od roku 2021 a v praxi tak pro našince zvedne jak cenu zboží, tak i zdrží doručovací lhůtu. Klidně se totiž může stát, že vám balíček pozdrží celní správa.

Pokud jde ale o mezifiremní tržní prostředí B2B, je jasné, že Čína si své postavení bude v budoucnu utužovat. Čína má na internetu aktuálně největší světovou ekonomiku, za ní jsou až Spojené státy – téměř s polovičním podílem.

Trhy ecommerce ve světě v roce 2018

  1. Čína – 672 miliard dolarů
  2. USA – 340 miliard dolarů
  3. Spojené království – 99 miliard dolarů
  4. Japonsko – 79 miliard dolarů
  5. Německo – 73 miliard dolarů

Chcete mít také úspěšný e-shop? Kontaktujte nás.


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace