O výhodách webových stránek, které jsou provozovány na zabezpečeném protokolu HTTPS, se v internetové komunitě mluví již několik let – pokud jste ale vy osobně přechod z HTTP zatím nepodstoupili, máte nejvyšší čas. Už příští měsíc totiž spatří světlo světa nová verze prohlížeče Google Chrome, která již nebude nezabezpečeným stránkám umožňovat další práci s cookies. Konkrétně se bude jednat o otázku měření dosažených konverzí a práci s retargetingem. Váš marketing a analytika tak mohou být silně znehodnoceny.

Výše zmíněný update prohlížeče ponese označení Google Chrome 80 a jeho vydání je naplánováno na 4. února 2020. Není také žádným tajemstvím, že prohlížeč začne postupně blokovat veškerý obsah, který nebude běžet na protokolu HTTPS. A podobný tah zvažují i konkurenti – Mozilla Firefox a Microsoft Edge, nástupce legendárního (a nechvalně proslulého) Internet Exploreru.

Jak nezabezpečené weby vypadají?

Rozdíl mezi webem HTTP a HTTPS poznáte hned v adresním řádku poté, co web navštívíte. V praxi to vypadá asi takhle (screenshoty pochází právě z prohlížeče Google Chrome):

 

Mimochodem asi nemusíme ani příliš mluvit o tom, že mimo budoucí omezení funkčnosti podobná hláška nepůsobí právě dobrým dojmem.

 

S čím přesně má Google problém?

Co všechno je tedy potřeba udělat proto, aby u vás na webu vše i nadále fungovalo tak, jak má? Společnost Google samozřejmě doporučuje okamžitý přechod na protokol HTTPS a přísnou kontrolu toho, zda na své stránky nenahráváte žádný dílčí obsah pomocí zastaralého HTTP.

Právě na tzv. „smíšený obsah“ (mixed content) je potřeba dát zvláštní pozor. K takové situaci dochází ve chvíli, kdy konkrétní webová stránka sice běží na protokolu HTTPS, některé externí obrázky nebo videa jsou ovšem stále načítány ze serverů bez tohoto zabezpečení. A podle Googlu právě takové stránky představují pro návštěvníky největší riziko. Ne vždy je totiž možné je na první pohled identifikovat. Interní politika Googlu tak došla až do bodu, kdy vyhledávač označil jako nezabezpečené či nedůvěryhodné všechny stránky, které nebyly kryty aktuálním protokolem.

Google také v oficiální tiskové zprávě uvedl, že podle jejich dat tráví uživatelé v průměru až 90 % času výhradně na webech s HTTPS. Tlak Googlu má v tomto směru samozřejmě obrovský vliv, jen samotný Chrome používá 64 % všech uživatelů internetu na světě. Za ním je Safari s podílem „jen“ necelých 16 %. Na třetím místě je potom Mozilla Firefox s podílem 4,33 %.

Pokud jde o situaci u nás v České republice, podle dostupných informací tady má Google Chrome asi padesátiprocentní podíl.

Jak zůstat i nadále „ve hře“?

Přechod na protokol HTTPS může být otázkou na pár desítek minut, nebo i na pár pěkně zapeklitých hodin. Záleží na tom, jak moc je váš web zastaralý, zda používáte nějaký redakční systém, nebo vám někdo všechno nakódoval na míru.

V každém případě se na nás neváhejte obrátit, rádi vám s přechodem pomůžeme a při té příležitosti můžeme prodiskutovat i případné další úpravy, které by u vašich stránek stálo za to provést.