Jak vybrat ten správný typ propagace na internetu?

Nejprve je potřeba si ujasnit typ vašeho projektu a jeho aktuální fázi. K tomu vám dopomohou následující otázky, které jsme maximálně zjednodušili, seřadili podle priorit a využili Paretova pravidla, kdy se nejdříve soustředíme na 20 % věcí, které rozhodnou o 80 % výsledků.:

  1. V jaké fázi se váš projekt nachází?
  2. Jaký máte rozpočet?
  3. Zaměřujete se na B2B, nebo B2C?
  4. Fungujete jako eshop, nebo máte klasické webové stránky?
  5. Jak velký je váš cílový trh?
  6. Jaká je průměrná délka rozhodovacího cyklu?
  7. Jaké máte zkušenosti, znalosti a zdroje?

V jaké fázi se váš projekt nachází?

Jedná se o nejčastější kámen úrazu v kombinaci s rozpočtem. Projekt v počáteční fázi chce rozjet vše najednou, bohužel však postrádá lidi i kapitál. Ve výsledku roztříští své zdroje i pozornost a nic nemá žádný efekt. V případě, že máte omezený rozpočet, a tím myslíme maximálně do 1 milionu na marketingové náklady ročně, bude třeba si jednotlivé práce rozfázovat.

Příklad: Jste-li na úplném začátku, nemá většinou smysl investovat horentní sumy do SEO, pokud nemáte vysoký rozpočet. Nemá smysl si najmout PR specialistu, když ještě nemáte spuštěné PPC kampaně a tak dále.

Jaký máte rozpočet?

Je třeba počítat s tím, že marketingové náklady se skládají ze dvou hlavních částí: z ceny práce a produkčních nákladů + nákladů na samotnou reklamu. 

Máme-li to nějak zjednodušit, tak na jeden marketingový kanál (PPC, Sociální sítě, SEO…) je vhodné počítat s rozpočtem alespoň 30 000 Kč měsíčně. Z toho vyplývá, že firma, která chce pokrýt tři hlavní výkonnostní kanály na internetu, kterými jsou PPC kampaně, optimalizace webu a kampaně na sociálních sítích, potřebuje rozpočet 90 tisíc měsíčně. 

Zaměřujete se na B2B, nebo B2C?

Tato otázka souvisí s následujícími dvěma body, kterými jsou velikost trhu a typ webových stránek. Jste-li zaměření na retail, tedy koncového zákazníka, bývá zpravidla rozumné začít s nastavením PPC kampaní, odladit je a pak se věnovat buď sociálním sítím nebo optimalizaci webu pro vyhledávače.

Příklad č. 1: Provozujete začínající eshop s ručně vyráběnou BIO kosmetikou. V první fázi pro vás bude nejvhodnější zaměřit se na PPC a Sociální sítě. 

Příklad č. 2: Máte poradenskou firmu v oblasti zabezpečení IT. V první fázi pro vás bude vhodné řešit SEO a PPC. A protože službu hledá málo lidí, bude vhodné také začít pracovat s LinkedIn.

Fungujete jako eshop, nebo máte klasické webové stránky?

Eshop nabízí podstatně širší možnosti placené inzerce na sociálních sítích, která může být vysoce profitabilní. Také je v jeho případě možné pracovat s odlišnými reklamními formáty v rámci PPC (takzvané produktové kampaně či Google nákupy). U klasického webu bez eshopu bude skutečně důležité již na začátku věnovat více pozornosti obsahu, struktuře webu a optimalizaci vstupních stránek pro vyhledávače. 

Jak je velký váš cílový trh?

Velký trh a hledanost svědčí o tom, že můžete rozjet ve větším objemu PPC a zřejmě i sociální sítě. Naproti tomu specializované služby s nízkým objemem hledání budou potřebovat rafinovanější přístup a více se věnovat tvorbě obsahu a SEO. 

Přičemž platí, že nejobtížněji se cílí na B2B segment, který má překryv hledanosti s retailovým zákazníkem. Pokud například prodáváte specializované “grafické monitory” pro zkušené profesionální grafiky, máte obrovský překryv u hlavního klíčového slova “monitory”. Toto slovo může hledat váš zákazník, ale také nemusí a většina lidí zřejmě není ochotna zaplatit za monitor desítky tisíc. 

Jaká je průměrná délka rozhodovacího cyklu?

Čím delší rozhodovací cyklus, tím více reklamních kanálů budete potřebovat zapojit. Vybíráte auto? Pak pravděpodobně nekoupíte první vůz, na který narazíte na Facebooku, ale vyhledáte si prodejce, pročtete recenzní portály a diskuzní fóra nebo se na Youtube podíváte na zkušební jízdy. Naopak máte-li produkty, které patří do kategorie “love brand”, jako například hračky pro psy s unikátním designem, lidé je budou kupovat spíše impulzivně a mohou vám na začátku postačit reklamní kampaně na Facebooku a Instagramu. 

Jaké máte zkušenosti, znalosti a zdroje?

Máte zdroje a znalosti? Kdo se bude o vaše kampaně starat? Jednotlivé reklamní kanály často vyžadují specialisty. S narůstajícím počtem reklamních kanálů roste i cena práce. Což vás zase vrací k otázce ohledně rozpočtu a zda není lepší spravovat toho méně. To platí i o formátech reklamy. Můžete si vymyslet, že bude vhodné dát na web krásný e-book a budete dělat email marketing, ale kdo se tomu bude věnovat a tvořit obsah? Kdo bude vytvářet videa a grafický obsah pro sociální sítě?

Máte dostatek dat o vašem cílovém trhu? Ta jsou totiž pro správné rozhodnutí důležitá, a to hlavně na začátku. Například v této případové studii se můžete podívat, jak úvodní průzkum trhu přinesl 11 milionů na tržbách.

Všechna tato pravidla jsou obecná, ale pomohou vám s jednoduchým rozhodováním. Vždy platí, že jednotlivé reklamní kanály se vzájemně podporují. Neinzerujete na sociálních sítích? Pak pravděpodobně nedostanete 100 % výkon ani z PPC kampaní. Otázka tedy nespočívá v tom, zda někde být, ale kdy s tím začít. 

Čas a menší finanční obnos se vyplatí investovat do přípravy a úvodní analýzy. Zpravidla tím ušetříte spoustu peněz, času a někdy i vyděláte. Pokud potřebujete pomoci, neváhejte nás kontaktovat.