Podnikání na Amazonu: Jak to s ním vlastně je? - Digitální agentura - Next Vision
8. 9. 2016

Podnikání na Amazonu: Jak to s ním vlastně je?

Amazon v ČR ještě ani neotevřel trh, ale už tu máme zástupy podnikatelů, kteří se snaží na Amazonu rozjet svůj vlastní byznys. Jak je to možné a jak to podnikání na Amazonu vlastně funguje?

Podnikání na Amazonu v kostce

Abyste na Amazonu uspěli jako malá firma, je třeba dělat věci jinak, v tomto případě jaksi „obráceně“. Když začínáte podnikat mimo Amazon, obvykle si zvolíte segment, najdete vhodný produkt, který vyrobíte, a začnete testovat nejvhodnější kanály pro jeho prodej.

Na Amazonu je to přesně obráceně, to je i důvod, proč většina lidí, kteří na Amazonu chtějí podnikat, vlastně vůbec neví, co budou prodávat. Produkty se zde totiž vybírají podle prodejnosti, kterou sám Amazon na svém webu udává v podobě hodnoty BSR – Best Sellers Rank. Na Amazonu se však dozvíte jen přibližnou prodejnost. Pokud chcete vědět, kolik kusů produktu daný prodejce prodává, budete si muset připlatit za aplikace třetích stran.

Inovace a hledání dodavatele

Jakmile najdete vhodný produkt pro prodej, je třeba se zamyslet, jak ho inovovat, aby měli zákazníci důvod nakoupit raději u vás než u konkurence. Poté vyberete dodavatele, který bude ochotný tuto inovaci na produktu udělat, objednáte vzorky a zrealizujete objednávku. Na inovaci produktu se doporučujeme opravdu zaměřit, více o ní píšeme níže v článku.

Prodej na Amazonu a poplatky

Chcete prodávat na Amazonu? Tak se připravte na poplatky. V krátkosti si je popíšeme.

Referral Fees

Referral Fees jsou poplatky, které si Amazon účtuje za prodej každého vašeho produktu a liší se podle kategorie.

FBA Fees

Fulfillment by Amazon (FBA) je služba, kterou využívá drtivá většina prodejců. Jedná se o skladování a rozesílání vašich produktů Amazonem. Poplatky platíte také z prodeje a v případě, že jsou produkty na skladě delší dobu (přes 6 měsíců), tak i na měsíční bázi. Více o klasickém FBA Fee si můžete přečíst přímo na help centeru Amazonu.

Z naší zkušenosti jsou poplatky na prodej jendnoho produktu zhruba 30% z prodejní ceny (včetně FBA Fees).

Marketing na Amazonu

Cílem prodejců na Amazonu je získat organické prodeje z obrovského množství vyhledávaní, které se na webu giganta uskutečňují. Strategií, jak takové prodeje získat, je celá řada. Jako první je třeba získat první recenze zákazníků. Poté postupně propagovat produkt, abyste zvyšovali počet recenzí i počet denních prodejů. To většinou zahrnuje rozdávání produktů za recenzi a Amazon Sponsored Product – Pay per click reklamní systém Amazonu. Jedná se o reklamu, která se podobá Adwords reklamě na Googlu či Sklik reklamě na Seznamu.

Opravdu se dá na Amazonu zbohatnout?

Kladete si otázku, zda jde opravdu na Amazonu zbohatnout? Z vlastních zkušeností, které v týmu máme, musíme potvrdit, že dá, ale není to žádná procházka růžovým sadem. Jedná se o velmi konkurenční prostředí, ve kterém není snadné se prosadit. Obzvlášť pak trh v USA, který je nejčastějším cílem nových podnikatelů, skýtá obrovské množství konkurence, která je po prodejích stejně hladová jako vy.

Proto si nepleťte podnikání na Amazonu s jakousi zkratkou k bohatství. I zde je třeba sbírat zkušenosti a postupně se zlepšovat v jednotlivých oblastech, jako je výběr produktu, inovace a marketing. Ale jako v každém podnikání, i na Amazonu platí, že kdo vytrvá, uspěje. A jakmile dostanete svůj produkt na první stránky, můžete se těšit na velmi slušný příjem s minimálním časovým úsilím.

Abychom vám start na Amazonu ulehčili, sepsali jsme 4 tipy, které vám pomohou rozjet první prodeje. Pod každým tipem je kurzívou příběh z vlastní zkušenosti, který na tip navazuje.

4 tipy jak na Amazonu uspět

Správný výběr produktu

Správný výběr produktu je podle nás 70% úspěchu. Jakmile vyberte vysoce konkurenční trh, ve kterém se nachází firmy s milionovými rozpočty na marketing, je velmi náročné, abyste si jeho část ukrojili. Proto se při výběru produktu soustřeďte na co nejnižší počet recenzí ostatních produktů a celkový počet konkurentů na trhu. Dále platí, že by měl být malý a lehký.

Jeden z produktů, který jsme našli pro prodej na Amazonu, byl o něco těžší (zhruba 1 – 1,2 kg/kus). To mělo za následek, že doprava zdvojnásobila jeho výrobní cenu. Takový výběr vás může přijít draho. Doslova!

Hodnotná inovace

Najít dodavatele, který udělá zásadní inovaci na produktu, kvůli objednávce v řádu pár stovek kusů, není snadné. Je to však klíčové, abyste na Amazonu uspěli. Když neuděláte žádnou inovaci a zařadíte se mezi průměrné prodejce, kteří objednali stejný produkt, který už se na Amazonu prodává a jen změnili logo, moc prodejů nezískáte. Vaše konkurence už má totiž stovky recenzí od zákazníků.

U prvního produktu jsme zvolili jako inovaci odlišný design a vyšší kvalitu. Vyšší kvalita však nebyla na první pohled z fotek zřejmá. Díky tomu nám do trhu přicházeli další a další konkurenti, kteří tlačili cenu dolů. Vzhledem k tomu, že jsme neměli tak inovativní produkt, nemohli jsme být o hodně dražší, než konkurence a udržet si slušný zisk. Na inovaci si dejte opravdu záležet.

Rozdávejte produkty a získávejte recenze

Jeden z triků, který prodejci používají, je rozdávání produktů zdarma, nebo za sníženou cenu, výměnou za recenzi. Díky tomu nejen získate recenze, ale také „vyzrajete“ nad algoritmem Amazonu, který posune váš produkt výš na klíčová slova. Nejde však o to, abyste najednou rozdali 100 produktů. Je třeba rozdávat pár kusů produktů každý den, aby vše vypadalo přirozeně.

Jeden z klíčů úspěchu na Amazonu, jsou recenze. Recenze se obykle získavají rozdáváním nebo prodejem produktů za snížené ceny. Když jsme byli na začátku, nechtěli jsme „vyhazovat peníze“ a produktů jsme rozdali do 100 kusů. To mělo za následek, že kdokoliv nám přišel někdo konkurovat, mohl nás v pohodě dohnat v jejich počtu. Přitom recenze výrazně ovlivňují konverzi prodejní stránky a počet prodejů ovlivňuje umístění produktu ve vyhledávání. Na Amazonu je prostě vše provázané, proto se do rozdávání vždy vyplatí investovat.

Zvyšujte konverzi své prodejní stránky

Produkty na Amazonu mají neobvykle vysokou míru konverze (tedy počtu zákazníku, kteří nakoupí v poměru návštěvníků stránky). Obecně je to kolem 10% (každý desátý návštěvník nakoupí), vaším cílem by mělo být dostat se ještě výš. O konverzi nejvíce rozhodují fotky produktu, které musí být opravdu velmi kvalitní. Další strategií je také analyzovat prodejní stránky konkurence a hledat nedostatky, které využijete ve svůj prospěch. Stejně, jako všude na internetu, i zde platí jednoduché pravidlo – testujte, testujte, testujte, a to vždy jednu věc v jednu chvíli a minimálně 7 dní v kuse.

Na prodejní stránce, jsme měli fotku, na které přímo nebylo vidět, že prodáváme dva produkty za cenu jednoho. Když jsme ji upravili, zvýšil se nám jak počet návštěv, tak i počet denních prodejů.

Možná si říkáte, nad čím jsme přemýšleli, když jsme takovou fotku dělali, ale když produkt znáte, vidíte to jinak, než potencionální zákazník. Proto je vždy lepší požádat někoho, kdo se trochu vyzná v online prodeji, aby se na vaši prodejní stránku podíval a dal vám zpětnou vazbu. Taková zpětná vazba vám může reálně vydělat peníze, o které třeba nyní přicházíte.

Shrnutí

Pokud jste firma s produktovou řadou a chcete získat další prodejní kanál, Amazon může být tou správnou volbou. Jen se připravte, že nárůst bude postupný a bude třeba se neustále vzdělávat a posouvat. V případě, že chcete rozjet podnikání na Amazonu úplně od nuly, je třeba být vytrvalý a mít dostatečný kapitál. Dostat se denně na desítky prodejů není nemožné, ale určitě to není zadarmo a vezme to čas.

 

Chcete pomoci s prodejem na Amazonu? Kontaktujte nás.  

MÁTE DOTAZ ČI POPTÁVKU?

Pošlete nám zprávu a my vám zavoláme zpět

První telefonická konzultace je zcela zdarma









V ideálním světě bychom měli čas na spam. V něm ale nežijeme a tak vás spamovat nebudeme. Své údaje nám tak dáváte za účelem vyřízení poptávky a nic víc.




Přečtěte si i něco dalšího

Profit first finannční řízení

ČLÁNEK

Profit First: Naordinujte financím dietu

Kolikrát jste si vy – podnikatelé a majitelé firem vypláceli nižší mzdu než ostatním zaměstnancům ve vlastní firmě? Kolikrát jste si dokonce řekli, že pro zdraví firmy si raději vyplácet mzdu vůbec nebudete? Když se vás někdo zeptá, jaký máte … Číst více

Reklama na sociálních sítích

ČLÁNEK

Podcast #2: Jak dělat placené kampaně na sociálních sítích

Tomáš Karásek patří mezi TOP 10 Facebook specialistů v ČR a v dnešním podcastu nám ve stručnosti představí, jak vytvořit účinné reklamní kampaně na Facebooku a Instagramu. Co od Facebook kampaní očekávat a jaké jsou nejdůležitější body účinné správy kampaní? … Číst více