Podnikání na Amazonu v kostce

Prodej na Amazonu dnes láká společnosti z celého světa. Jedná se tedy o prostor, který má vysoký obchodní potenciál, a to jak pro již zavedené společnosti, tak jednotlivce, kteří chtějí začít prodávat v menším měřítku. Úspěch na tomto tržišti znamená stabilní příjem, kupní síla totiž s narůstající popularitou Amazonu přirozeně roste. 

Abyste si však udělali lepší představu o jeho významu, pojďme si uvést několik jednoduchých dat.

  • Měsíční návštěvnost Amazonu se blíží ke třem miliardám.
  • Pravidelně ho využívá 300 milionů uživatelů.
  • Ze svých skladů odesílá přibližně 1,6 milionu zásilek denně.
  • Funguje v 17 zemích.
  • Prodejní cena je zde přibližně o třetinu vyšší než v České republice.

Před expanzí na Amazon je však potřeba počítat s tím, že se přesouváte na naprosto unikátní prostředí, pro které platí pravidla, se kterými se na jiných prodejních kanálech nesetkáte. A pokud zatím nemáte zavedený e-shop, který má tvrdě vybudovanou pozici na trhu, nejlepší bude, když výběr vhodných produktů k prodeji založíte na neprůstřelných datech.

Není tedy raritou, že podnikatelé před vstupem na Amazon neví, co budou prodávat. Produkty je zde totiž možné prodávat na základě popularity, kterou tržiště uvádí přímo na svém webu. Ty pak označuje hodnotou BSR – Best Sellers Rank.

Neočekávejte však, že se setkáte s exaktními daty o prodejnosti. Jejich výpovědní hodnota bude pouze přibližná.

A pokud chcete vědět, kolik kusů produktů daný prodejce na pravidelné bázi prodává, budete si muset připlatit za aplikace třetích stran.

Odlišení od konkurence a výběr vhodného dodavatele

Jakmile najdete vhodný produkt, se kterým budete chtít udělat díru do světa Amazonu, doporučujeme zamyslet se nad tím, jak jej inovovat. Jelikož se totiž jedná o nejpopulárnější tržiště v globálním měřítku, je logické, že konkurence dosahuje enormních rozměrů. A jak tomu je s každou expanzí, budete si muset položit hned několik otázek, pomocí kterých si ujasníte, zda má vaše konání vůbec smysl.

Pokud správně hledáte, najdete dnes už produkt pro naplnění zdánlivě jakékoli potřeby. Není tomu tak. Mezer na trhu je stále dost – a hlavně se vlivem nákupních trendů stále objevují nové. 

Až budete mít ujasněnou přidanou hodnotu vašeho produktu, je načase ji uvést do praxe. Ne každý dodavatel však dokáže tuto inovaci do formy produktu zakomponovat, dívejte se tedy po těch, kteří s tím nebudou mít problém.

V momentě, kdy vyberete vhodného dodavatele, si objednejte vzorky produktu. A pokud budou technicky v pořádku a naznáte, že se vám vyplatí i finančně, můžete objednat další várku a začít naostro prodávat.

Budu za to něco platit?

Ano.

Abyste mohli na Amazonu prodávat, odvádění poplatků se nevyhnete. Ty se v současné době dělí do třech kategorií, mezi které patří:

1. Platby za využívání účtu

Ze strany prodejce se na Amazonu můžeme setkat primárně se dvěma druhy účtů, a to Individual a Professional. 

Pokud budete pro vaše obchodní aktivity využívat účet Individual, jeho vedení budete mít zdarma, ale vznikne nutnost odvádět poplatek za každou prodanou položku – ten činí 0, 99 USD. 

Účet Professional pak svým zpracováním jde prodejcům více napřed a navíc nebudete muset odvádět tento typ poplatku za prodané položky. V tomto případě se setkáte s měsíčním paušálem, který na americkém trhu činí 39 USD a na tom evropském 39 EUR.

2. Část zisků z prodeje

Ať už však máte jakýkoli účet, nevyhnete se odvádění provizí z prodejů. Jestliže se vám přes Amazon bude dařit prodávat produkty, náleží mu několikaprocentní odměna – ve většině kategorií její výše nepřekračuje 15 % z ceny produktu.

3. FBA poplatky

Fulfillment by Amazon (FBA) je služba, kterou využívá drtivá většina prodejců. Při její aktivaci se můžete spolehnout na to, že za vás Amazon odřídí téměř celý proces objednávky. Přijme ji, zabalí a odešle. Vám tedy bude stačit zboží připravit a odeslat do logistického centra.

Pokud se do této formy prodeje rozhodnete jít také, budete muset Amazonu pokrýt náklady na skladování a dopravu. Jejich konkrétní výše se pak určuje podle hmotnosti a rozměrů produktu.

Na základě našich zkušeností mohou celkové poplatky za prodej jednoho produktu činit okolo 30 % prodejní ceny.

Propagace produktu

Nejhodnotnějším typem prodejů jsou ty organické, tedy ty, které vznikly na základě vyhledávání zákazníků. Existuje nespočet strategií, jak tento typ konverzí získat, nicméně nejdůležitější jsou pozitivní recenze zákazníků. Na ty totiž před zakoupením produktu obecně hledí až 93 % z nich.

Neméně hodnotnou formou propagace zahrnuje například rozdávání produktů za recenzi a pak také Amazon Sponsored Products, což je forma PPC reklamy, která je založena na obdobném principu, jako je tomu na Googlu nebo Seznamu.

Stojí za to vstoupit na Amazon?

Na otázku, zda pro vás bude vstup na Amazon profitabilní, nelze jednoznačně odpovědět. Záležet bude především na vašem úsilí a schopnosti reagovat na nové skutečnosti.

Na základě vlastních zkušeností vám můžeme potvrdit, že se na této platformě dá vydělat slušně, často se však nemusí jednat o tak svižný nárůst prodejů, jaký byste očekávali. Vstoupíte totiž do prostředí s enormní konkurencí, není tedy lehké se zde prosadit.

Proto si nepleťte podnikání na Amazonu s jakousi zkratkou k bohatství. I zde je třeba sbírat zkušenosti a postupně se zlepšovat v jednotlivých oblastech, jako je výběr produktů, jejich vývoj a marketing. Ale jako v každém podnikání, i na Amazonu platí, že kdo vytrvá, uspěje.

Abychom vám start na Amazonu ulehčili, sepsali jsme 4 tipy, které vám pomohou rozjet první prodeje a usadit se.

4 tipy jak uspět na Amazonu

Dbejte na správný výběr produktu

Mít v rukávu to správné zboží je 70 % úspěchu. A tím správným myslíme hlavně to, že v rámci možností nemá až tak velkou konkurenci. Pokud totiž zabrouzdáte do segmentu, ve kterém se nachází firmy s milionovými rozpočty na marketing, vydělat slušné peníze bude velmi náročné. Při výběru produktu se tedy soustřeďte na co nejnižší počet recenzí ostatních produktů a celkový počet konkurentů na trhu.

Mnohem více se také vyplatí prodej lehčích produktů. Budete totiž platit menší poplatky za přepravu, jejíž výše se od váhy (a rozměrů) přímo odvíjí.

Ujistěte se, že je váš produkt dostatečně inovativní

Jak už jsme zmínili, dostatečné odlišení od vaší konkurence výrazně navýší pravděpodobnost, že uspějete. Budete však nuceni inovovat váš produkt a najít dodavatele, který bude ochoten tuto inovaci zajistit. A to nemusí být v případě méně četných prodejů tak snadným úkolem.

V případě, že se dostatečně neodlišíte, zapadnete mezi průměrné prodejce, kteří objednali ten samý produkt a pouze jej rebrandovali. Vaše šance na prodej v takovém případě razantně klesají, protože konkurence už má stovky pozitivních recenzí od zákazníků.

Rozdávejte produkty a získávejte recenze

Jak už jsme nastínili, rozdávání produktů výměnou za recenzi se řadí mezi hodnotné formy propagace. V případě, že váš produkt sklidí pozitivní ohlasy, bude totiž podpořena komunikace jeho spolehlivosti a kvality. Tato činnost také přináší příznivý technický efekt, protože algoritmus Amazonu vás na daná klíčová slova posune výše ve výsledcích vyhledávání. 

Rozhodně však nerozdávejte desítky produktů najednou – běžte na to radši pomalu, ale jistě. Jedině tak vše bude vypadat přirozeně.

Když jsme se začali prodeji na Amazonu věnovat a tuto techniku začali uplatňovat, nechtěli jsme „vyhazovat peníze“ a produktů jsme rozdali jen několik. To pro nás však znamenalo, že naši obchodní činnost bylo jednoduché převálcovat, protože tento počet se dal snadno překonat v rámci krátkého časového rozmezí.

Zvyšujte konverzi své prodejní stránky

Produkty na Amazonu mají neobvykle vysokou míru konverze. Obecně je to kolem 10 % (tedy že každý desátý návštěvník nakoupí), vaším cílem by však mělo být dostat se ještě výš. 

V takové snaze vám z velké části pomohu kvalitní fotky produktů – takové, které zobrazují všechny jeho prvky a funkce. Vhod vám přijde také analýza konkurence, kdy budete projíždět její produkty a inspirovat se jejími nedostatky. A i zde platí jednoduché pravidlo – testujte, testujte, testujte.

My jsme například na prodejní stránce měli fotku, na které nešlo vidět, že prodáváme dva produkty za cenu jednoho. Poté, co jsme tuto opomenutí napravili, se nám razantně zvýšil jak počet návštěv, tak i denních prodejů.

Člověk si v rámci svojí bubliny takových „maličkostí“ nemusí všimnout, vždycky je tedy lepší získat i pohled třetích stran. A to jak dalších marketérů, tak kompletně nezaujatých osob. Zpětná vazba, kterou vám takoví lidé podají, může mít cenu zlata a často se z ní dá čerpat i dlouhodobě.

Závěrem

Pokud zastupujete společnost, která by ráda získala další prodejní kanál pro svoje produkty, Amazon se může jevit jako zajímavá možnost. Připravte se však na postupný nárůst, který se bude přímo odvíjet od vašeho vzdělávání, zkušeností, kreativity a adaptability.

A pokud chcete podnikání na Amazonu rozjet od úplné nuly, vězte, že růže přináší nejen trpělivost, ale také dostatečný kapitál.

Pokud budete potřebovat s vaším podnikáním na Amazonu pomoci, jsme tu pro vás. Celým procesem jsme si již prošli a rádi vám předáme další zkušenosti a tipy, čemu se vyhnout a jak k tomuto prodejnímu kanálu přistupovat.

Při takových expanzích spolupracujeme s našimi partnery Czech-export, kteří se na Amazon a další marketplaces přímo specializují. Mají zkušenosti s prodejem zboží z řady světových velmocí. Jejich služby vznikly na základě opakované potřeby klientů během covidového období.

Ve spolupráci s nimi můžeme:

  • analyzovat potenciál vašich produktů,
  • produkty zalistovat, a to jak automatickými, tak manuálními způsoby,
  • zprostředkovat překlady veškerých marketingových materiálů,
  • napojit váš marketplace na e-shop, ERP systém, nebo řešení na míru,
  • zajistit marketing a placenou reklamu na Amazonu,
  • spravovat váš účet.

Chci podnikat na Amazonu