Pokémon Go v marketingu

[15. července 2016, New York] Přilehlé ulice Central parku jsou plné lidí, kteří jsou na cestě z práce, nebo se jdou bavit. Den jako každý jiný, davy turistů proudí skrze ulice do Central parku a zase zpět. Když v tom se zastavím uprostřed chodníku, všichni tikají mezi mobilem a dalšími chodci, z ničeho nic se otáčejí a vrací se zpět do Central parku. Auta na silnici zastavují a ven z nich vybíhají řidiči s jabkem v ruce. Polije mě horko a říkám si, že asi musí zase jít o nějaký útok ISIS, nebo jiné teroristické frakce. Jsem vedle. V Central parku je “jen” Vaporeon.

Pokémon Go je fenomém, který během pár týdnů doslova dobyl svět. Nejvirálnější aplikace v historii v USA dokonce předčila počet denních uživatelů twitteru a vypadá to, že jsou země, kde se aplikace úspěšně pere i s Facebookem. Pokud jde o dobu, kterou uživatelé každý den v aplikaci stráví, tak tady Pokémon Go jasně kraluje. Uživatelé iOS tráví v aplikaci průměrně 33 minut denně, přičemž nejblíže je aplikace Facebook s pouhými 22 minutami za den na uživatele. V současnosti Pokémon Go ve Spojených státech hraje každý 17. Američan a aplikace je tak nejúspěšnější mobilní aplikací v historii USA.

Kde se vzala Pokémon Go?

Za předchůdce aplikace Pokémon Go většina lidí považuje také velmi populární aplikaci Ingress, která měla na stovky tisíc aktivních hráčů, kteří se neváhali sejít v některém ze světových měst a uspořádat společnou seanci. Za Ingressem stojí stejné studio jako za Pokémon Go - vývojářské studio Niantic. Princip hry nastiňuje, jak lze propojit reálný svět s virtuální realitu a vytvořit tak něco nového, zajímavějšího, ve světě geeků známého jako augmentová realita.

Aplikace Ingress - technologický předchůdce Pokémon Go z dílny studia Niantic

Řeč Čísel

Firma Nintendo, která vlastní cca 40% práv aplikace (dělí se o ně s vývojáři Niantic - Googlem) před 20 lety stvořila značku Pokémon, která je jedním z faktorů úspěchu aplikace, jelikož se jedná o 3. nejprodávanější herní značku v historii. Tržní hodnota matky aplikace, která mimo jiné stojí i za konzolí Nintento Wii, se od vypuštění Pokémonů do světa vyšplhala o rekordních 7,5 bilionu dolarů.

Žádné nebe bez mráčků

Pokemon Go ve světě čelí i řadě potíží. V některých zemích dokonce zakázaly používání aplikace bezpečnostním složkám, které se více než o veřejný pořádek zajímali o lov barevných příšerek. Pravděpodobně nejznámějším vojenským lovcem Pokémonů je Louis Park, který ulovil Squirtla přímo před hledím kulometu.

Své o nevěnování se řízení kvůli aplikaci ví i americký řidič Lamar Hickson, který způsobil hromadnou dopravní nehodu, při které se naštěstí nikomu nic nestalo. Od té doby na dopravním značení lze často vidět nápisy "Dont Pokemon and drive" vyzývající řidiče, aby se věnovali řízení.

Co stojí za úspěchem Pokemon Go?

  • Pokémoni jsou třetí nejprodávanější herní série - síla značky
  • Sběratelský prvek a prvek, že hráč něco chytá
  • Propojení virtuální reality a skutečného světa
  • Jednoduché ovládání
  • Dostupnost
  • Lze hrát kdekoli
  • Ze hry se postupem času stal trend, který společnost přijala

Pokemon Go a využití v marketingu

Thomas Blaze Lattazio, majitel pizzerie v newyorském Queensu, vyzkoušel přilákat zákazníky pomocí Poke Stop lokace. (Návnada lákající vzácné Pokémony do konkrétní lokace) Thomas za návnady utratil 110 dolarů a během 6 dní se mu tržby zvedly o 75 %. Jiní obchodníci například také nabízejí slevy na své produkty, pokud některý ze zákazníků nasdílí fotografii s pokémonem z jejich obchodu nebo uživatelům aplikace nabízejí slevu rovnou.

Vítězem je Google

Skutečným vítězem je ale Google. Jeho prsty sahají až do studia Niantic a data, která hráči skrze aplikaci poskytují putují právě do Googlu. Google je využívá pro lepší a efektivnější mapování tras chodců. Díky těmto údajům tak lze lépe mapovat provoz ve městech a do budoucna bude například možné z těchto údajů vyčíst, jak dlouhá trvá hráčova cesta do práce, kudy do ní jezdí a další informace. Tato data pak lze využít pro následný cílený marketing, kdy uživatel může vidět nabídku zaměstnání přímo pro něj.

Doba, kdy si nasadíte brýle (třeba ty od Googlu) a vyrazíte do ulic a kolem sebe uvidíte pouze relevantní reklamu, která bude úplně jiná, než reklama pro vašeho souseda se možná blíží. Aplikace každopádně ukázala, jakým způsobem její užívání zatěžuje domovské servery a jak moc jsou ji lidé ochotni používat. Otázkou tedy zůstává, s jakým konceptem se setkáme příště a jak dlouho bude trvat inovace technologie natolik, aby bylo možné augmentovanou realitu přivést i do jiného než mobilního světa.


 


Jakub Matoušek

Jakub Matoušek

Jakub je copywriter a markeťák. Specializuje se na sociální sítě a e-shopy. Jakub pro vás bude psát čtivé texty a bude mít na starosti výdělečnost vašich on-line kampaní a webů. Ve volném čase se rád věnuje sportu. Rád pracuje na inovativních projektech, které posouvají své okolí ještě o kus dál.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace