Proč je uživatelské rozhraní tak důležité?

Uživatelská zkušenost (user experience – UX) se v posledních letech stala buzzwordem. Všichni mluví o tom, že je potřeba ji neustále zlepšovat a vyvíjet. Návštěvníci webu stále více spěchají, a to co je zdržuje, dostane červenou. Připravili jsme pro vás pár tipů, které vám pomůžou zlepšit použitelnost webu.

Uživatelská zkušenost (user experience – UX) se v posledních letech stala buzzwordem. Všichni mluví o tom, že je potřeba ji neustále zlepšovat a vyvíjet.

I dnes v éře střídavě vzrůstající a klesající popularity sociálních sítí jako Facebook, Instagram nebo LinkedIn, jsou webové stránky stále základem digitální prezentace podniku. Ti, kdo říkají, že je nepotřebují, většinou neví, o čem mluví. A špatná webová prezentace vlastně není o moc užitečnější než vůbec žádná.

Nepodceňuje bílé prázdno

Prázdnota je častým důvodem bojů mezi designéry a marketéry. Druhá jmenovaná skupinka potom často zmaří úmysly té první. Je jasné, že byste celý web nejraději vytapetovali akčními nabídkami a výzvami k akci, ale pomyslné prázdno má své kouzlo. Prázdný prostor je navíc neodmyslitelnou součástí dobrého designu. Všechen text dělá čitelnějším a dovoluje návštěvníkům soustředit se na obsah, kvůli kterému přišli.

Podle výzkumů společnosti Crazy Egg, která se ve Spojených státech zabývá webovou optimalizací, se návštěvníci na text na bílé ploše soustředí v průmětu o 20 % více. Minimalismus je dnes navíc trendy pojmem.

Výhody

  • Uživatel okamžitě vidí, kde všude je text, nemusí zbytečně scrollovat
  • Snadná čitelnosti i u komplikovanějších fontů

Nevýhody

  • Bílý prostor využívá místo, které by mohlo být využito jinak

Přemýšlejte nad podobou CTA tlačítek

Tlačítka CTA se stala tak významnou součástí internetu, že lidé se dnes často orientují jen podle nich. Když totiž okamžitě lokalizují CTA, většinou potom rychleji stihnou vše, co potřebují. Ať už jde o nákup zboží nebo položení upřesňující otázky. Při navrhování tlačítek CTA byste měli vzít v potaz jejich barvy. O psychologií barev toho bylo napsáno už mnoho a dnes už žádný odborník nezpochybňuje, že různé barvy vyvolávají odlišné emoce. Modrá tlačítka například vzbuzují větší důvěryhodnost a bezpečí než agresivnější barvy jako červená.

Neméně důležitý je samotný text tlačítek. Nezapomeňte, že má jít o výzvu k akci. Úderná slovesa vzbuzují emoce. A jen emoce vedou k akci.

Uživatelská zkušenost (user experience – UX) se v posledních letech stala buzzwordem. Všichni mluví o tom, že je potřeba ji neustále zlepšovat a vyvíjet.

Požívejte odrážky

Odrážky uživatelům umožňují získat všechny zásadní informace bez toho, aby museli přečíst všechen text na stránce. Podle informací v odrážkách se potom také rozhodují, jestli je zbytek vůbec zajímá. Kreativitě se meze nekladou. Odrážky můžete zpestřit třeba ilustrativními obrázky.

Mějte svých 404 chyb pohromadě

Stránky s chybou 404, tedy ty, které na vaší doméně uživatelé hledají (nebo se na ně v horším případě proklikají) jsou nedílnou součástí webu. I tak z nich ale můžete něco vytěžit – a to je u něčeho, co vlastně neexistuje docela plus.

Sada nástrojů Google Webmaster Tools vám pomůže zjistit, jestli se na vaší doméně vyskytují nějaké takové stránky. A pokud je není možné vymýtit, vytvořte si pro ně alespoň univerzální šablonu s chytrou textovou omluvou a odkazem na přímý kontakt nebo třeba na seznam často vyhledávaných dotazů. Návštěvníkům tak okamžitě zlepšíte dojem z kroku do slepé uličky.

Uživatelská zkušenost (user experience – UX) se v posledních letech stala buzzwordem. Všichni mluví o tom, že je potřeba ji neustále zlepšovat a vyvíjet.

Mobilní zařízení vedou

Převaha počítačů nad chytrými telefony a tablety byla prolomena už v roce 2016. Podle různých nezávislých průzkumu by se mobilní zařízení měla během pár let dostat dokonce do vedení. Responzivní webová stránka tedy už dávno není jen nějakým příjemným bonusem, ale naprostou nutností.

A není to jen o tom, aby se na smartphomu stránka zobrazovala správně, ale měla by být také minimálně stejně intuitivní a snadno ovladatelná jako na počítači. V nástrojích, které Google vytvořil pro webmastery, opět najdete platformu pro test responzivity


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace