Jak vytvořit konverzní mobilní formulář? - Digitální agentura - Next Vision
17. 1. 2019

Jak vytvořit konverzní mobilní formulář?

Formuláře jsou naprostým základem všech interakcí na webu. Chcete si zarezervovat hotel, koupit si jízdenku nebo nakoupit? Jejich vyplňování se nevyhnete. Právě takové činnosti dnes většina uživatelů provádí z telefonu nebo tabletu. Poradíme vám, jak jim na vašem webu zajistíte maximální pohodlí.

Nejrůznější typy formulářů jsou pro podnikání na internetu téměř nepostradatelnou vychytávkou. Průměrný uživatel je ale zároveň stále pohodlnější a pokud mu naservírujete složitý a zdlouhavý dotazník, dost možná odejde jinam. A je po konverzi. Pojďme společně bojovat za co největší počet dokončených vyplnění formulářů.

Co všechno formulář obsahuje?

Typický formulář se skládá z těchto částí:

  • Pole k vyplnění – Textová pole, pole pro zadání hesel, kontaktních údajů nebo zaškrtávací políčka. Také sem patří posuvníky nebo interaktivní mapy – zkrátka vše, co může uživatel použít pro upřesnění své poptávky.
  • Legenda – Označení významu a funkce políček k vyplnění.
  • Struktura – Jak je formulář strukturován a navržen? Dávají návaznosti a propojení mezi různými poli smysl?
  • Výzva k akci – Formulář musí obsahovat alespoň jedno tlačítko, které bude vyzývat k akci. Minimálně to, díky kterému budou vyplněná data odeslána k vám.
  • Zpětná vazba – Feedback uživatele upozorní na výsledek operace. Může být pozitivní (Vaše objednávka byla úspěšně odeslána. Více informací jsme odeslali na zadaný e-mail) nebo negativní (Zadané telefonní číslo není ve správném tvaru)

Jak těžké je uživatele (ne)odradit?

Na tom, jestli návštěvník webu formulář úspěšně vyplní a odešle, se podílejí zejména 2 faktory:

  • Odhadnutí náročnosti – První věc, kterou uživatel – byť jen podvědomě – udělá, je odhad složitosti formuláře. Pokud bude mít pocit, že je to příliš velká otrava, nejspíš půjde jinam. A takové zhodnocení je založeno opravdu jen na zběžném pocitu. Pokud dotyčný formulář není ani přizpůsoben pro mobilní zařízení, je to přece k vzteku.
  • Skutečné nároky na akci – Co doopravdy musí uživatel udělat, aby vyplňování formuláře zdárně dokončil? Jsou jeho součástí nějaké otázky, které nelze zodpovědět jen tak snadno z paměti? Složité nebo zmatečné formulace člověka odradí klidně i v předposledním kroku.

Proč by se mobilní formulář měl lišit od toho na počítači?

Pokud váš web není responzivní (tedy přizpůsoben pro obrazovky mobilních zařízení), prakticky odradíte polovinu všech potenciálních návštěvníků. A to se bavíme jen o průměru. Pokud jde o nákupy snadno dostupných produktů a služeb, jako jsou letenky, jízdenky nebo třeba dovážky jídla, většina uživatelů je dnes aktivní skrze smartphony a tablety. Takovou diskvalifikaci vlastního podnikání si ovšem nemůže dovolit vůbec nikdo.

5 zásad dobrého UX pro mobilní formuláře

Určitě není žádoucí házet všechny formuláře do příslovečného jednoho pytle, ale přesto je tady několik obecných doporučení, kterých byste se při designování mobilních formulářů měli držet.

  1. Minimalizujte počet polí

Méně znamená více – doslova. Ani smartphony s největší obrazovkou nebyly navrženy pro zobrazování zbytečného balastu. Nezapomínejme na to, že jejich uživatelé si je nejspíš koupili právě pro to, aby mohli pracovat v přehledném mobilním prostředí a nemuseli luštit titěrná písmenka a kolonky. Vždy se snažte vyfiltrovat jen takové položky, které jsou pro váš sběr dat opravdu nezbytné.

Zjednodušte zároveň i legendy. Popište jednotlivé pole co nejstručněji, abyste minimalizovali riziko nedorozumění. Povinná pole zároveň zřetelně označte třeba hvězdičkou (kterou následně opatříte rovněž legendou), abyste uživatelský proces co nejvíce zjednodušili.

(Zdroj: Mockplus)

  1. Navrhněte jednoduchou strukturu

Snažte se o co nejjednodušší (a nejlogičtější) vizualizaci formuláře. Pracujte jen s jedním sloupcem – zvlášť u dlouhých nebo vícekrokových formulářů je zbytečně složitá struktura opravdu otravná. Jednosloupcový formulář je lépe čitelnější a uživateli se s ním mnohem lépe manipuluje. A vyplnění takového formuláře je samozřejmě i rychlejší. A jak už víme, čím rychleji lze formulář vyplnit, tím jistější je vaše konverze.

(Zdroj: Mockplus)​

  1. Automatizujte

Pro webové vývojáře je dostupná celá řada chytrých skriptů, které uživatelům vyplňování formulářů ještě zjednoduší. Když v některých internetových obchodech například vyplňujete doručovací adresu, rozbalí se hned u zadání ulice a čísla popisného nabídka s městy. Jakmile se prokliknete na to vaše, automaticky se vyplní i poštovní směrovací číslo nebo městská část.

 

(Zdroj: Alza.cz)

  1. Nepřežeňte to s názorností

Logicky a přehledně označená pole jsou sice žádoucí, nic se ale nemá přehánět. Pokud například potřebujete vyplnit datum narození, použijte jen jedno políčko – nikoli zvláštní kolonku pro datum, měsíc i rok.

 

(Zdroj: Mockplus)

  1. Ukažte uživateli, v jaké části procesu se nachází

Pokud pracujete s delším vícekrokovým formulářem, ukažte uživateli, kde se právě nachází. A kolik kroků mu ještě zbývá. Psychologicky to funguje velmi dobře a člověk se cítí motivován formulář dokončit. Úspěšně zvládnuté kroky můžete například odlišit i barvou.

 (Zdroj: HubSpot)

 

Jak vypadá dobře provedený formulář?

Na závěr se pojďme podívat na pár moderních formulářů, které jejich návrháři zvládli opravdu na jedničku.

 

Location Switching 

Paypal 

Ať už máte mobilní nebo desktopový formulář, uživatel zaváhá téměř vždy. A v tu chvíli už je to na vás. Formulář by měl představovat vaši silnou stránku, ne slabou. Dobře zvládnutý formulář může fungovat paradoxně i naopak; uživatele bude k vyplnění přímo lákat.

Potřebujete navrhnout formulář či vytvořit nový web? Kontaktujte nás.

MÁTE DOTAZ ČI POPTÁVKU?

Pošlete nám zprávu a my vám zavoláme zpět

První telefonická konzultace je zcela zdarma









V ideálním světě bychom měli čas na spam. V něm ale nežijeme a tak vás spamovat nebudeme. Své údaje nám tak dáváte za účelem vyřízení poptávky a nic víc.




Přečtěte si i něco dalšího

Reklama na sociálních sítích

ČLÁNEK

Podcast #2: Jak dělat placené kampaně na sociálních sítích

Tomáš Karásek patří mezi TOP 10 Facebook specialistů v ČR a v dnešním podcastu nám ve stručnosti představí, jak vytvořit účinné reklamní kampaně na Facebooku a Instagramu. Co od Facebook kampaní očekávat a jaké jsou nejdůležitější body účinné správy kampaní? … Číst více

Graf

ČLÁNEK

E-commerce zažívá nový boom. Které segmenty pandemie nakopla?

Podíl e-commerce v České republice během posledních let roste poměrně stabilním tempem. Aktuálně internetové nákupy tvoří asi 11,5 % celkového maloobchodního obratu. Pandemie COVID-19 s sebou ale do společnosti přinesla změnu, kterou bychom si ještě před pár měsíci neuměli ani představit. A … Číst více