Co však dělat v případě, že našim zákazníkům takové emaily padají do složky se spamem? S takovou nepříjemností se nejvíce potýkají zákazníci, kteří mají emailovou schránku zařízenou přes Seznam. Nicméně s tímto problémem se můžeme do jisté míry setkat napříč všemi emailovými klienty.

Proč vlastně tahle situace nastává?

Když vaše eshopové řešení odesílá automatický email, jako odesílatele většinou nastaví něco jako info@vas-eshop.cz. A přesně v tom je háček. Kdybyste totiž chtěli, klidně můžete jako odesílatele nastavit info@vlada.cz – tudíž poslat vlastní email, ale prostřednictvím falešného odesílatele

Otázka je tedy jasná, jak má emailový klient příjemce ověřit odesílatele a důvěřovat mu?

Základní řešení pomocí SMTP

Jako první a nejjednodušší řešení bych doporučil použití SMTP autorizace. Pokud nemáte páru, o co se jedná, váš programátor či IT správce vám jistě poradí. Ve zkratce jde o, to že se eshop před odesláním pokusí pomoci vašeho hesla přihlásit do schránky info@vas-eshop.cz. Když přihlášení proběhne úspěšně, odešle se email. Technicky se jedná o tu samou situaci, jako když se vy přihlásíte do svého emailového účtu manuálně, a manuálně také odešlete email.

Řešení pomocí nastavení DNS – DKIM a SPF

Pokud vám nepomůže SMTP autorizace, nabízí se řešení pomocí DKIM a SPF. O co jde?

Jak píše sám Seznam v jeho nápovědě:

DKIM nebo-li DomainKeys Identified Mail je metoda ověření, zda nebyla zpráva při cestě mezi odesílatelem a příjemcem pozměněna. V případě, že je DKIM podpis ověřen jako validní, zároveň indikuje, že byla zpráva skutečně odeslána někým, kdo má oprávnění doménu, uvedenou v DKIM podpisu, používat.

SPF nebo-li Sender Policy Framework je způsob, jak definovat, které servery mohou odesílat e-mailové zprávy z vaší domény. To se hodí, pokud potřebujete zajistit, aby se nikdo nepokusil zasílat e-mailové zprávy za vás. Rozhodnete-li se využít SPF a vytvořit na doméně tento záznam, měli byste do SPF záznamu zahrnout všechny servery, které z vaší domény odesílají elektronickou poštu.

Takový SPF záznam může vypadat např. takto:

v=spf1 ip6:2606:2800:220:1:248:1893:25c8:1946 a -all

Zajistit si tyto dva záznamy by mělo být alfou omegou každého majitele eshopu. Nastavují se na úrovní DNS (zase dotaz na vašeho technika) a jak již text výše napovídá, jedná se o ověření, že z vaší domény vas-eshop.cz má právo odesílat automatické emaily opravdu jenom váš eshop / hosting. 

Říkáte si, že nikdo nemá důvod odesílat emaily vaším jménem? Pozor, konkurence je tvrdá a pokud nebudete mít zabezpečené emaily, snadno se objeví někdo, kdo vám bude chtít uškodit a zneužije vaši identitu. Zákazníkům může např. napsat, že končíte s podnikáním! 

Využití třetích stran

Rady, které jsem v tomto článku uvedl, je možné aplikovat obratem. Současně nebudou stát žádné peníze – jednou to uděláte a máte hotovo napořád. Existují však i sofistikovanéjší řešení, která jsou nabízena externími službami. Pokud například pro odesílání newsletterů používáte SmartEmailing či Mailchimp, tyto služby již mají vyřešeny všechny problémy, co se doručování týče. Je tedy možné posílat notifikační emaily přes jejich API.

Rada na závěr

Zabezpečení vašich emailů a dosažení jejich vysoké doručitelnosti by měla být jedna z priorit při provozování eshopu. Proto opravdu nedoporučuji tuto záležitost zanedbat, zabere vám navíc jen pár minut času. Ušetříte tím nejen nervy vašeho zákazníka, který už se nikdy nebude stresovat, kde se nachází jeho objednávka, ale i své vlastní. Nebudete totiž muset řešit telefonické dotazy ohledně stavu objednávek, které často nebývají zrovna příjemné, a navíc vás okrádají o čas, stejně tak jako vašeho zákazníka. A přece spokojený zákazník je vracející se zákazník!