Obsah
Kolikrát jste si vy – podnikatelé a majitelé firem vypláceli nižší mzdu než ostatním zaměstnancům ve vlastní firmě? Kolikrát jste si dokonce řekli, že pro zdraví firmy si raději vyplácet mzdu vůbec nebudete? Když se vás někdo zeptá, jaký máte zisk, profit, kolik si vyplácíte odměn, tak jste raději výmluvně řekli: “Mojí prioritou je růst firmy, všechny peníze investuji do ní”. Většina vlastníků firem si nevyplácí z firmy zisk. Mnoho let. Nebo nikdy. Sám do této skupiny patřím. Řekl jsem si dost. Ukážu vám, jak nyní s financemi pracuji. Ukázu moderní a jednoduchý styl finančního řízení peněžních toků.
Co je to profit a kde se bere?
Také vás při hodinách ekonomie nebo na různých školeních učili: profit je to, co zbyde, když od příjmů odečtete výdaje?
PŘÍJMY – VÝDAJE = ZISK
Většinou to bohužel znamená, že se snažíme jen zvyšovat příjmy a tím se nám bohužel zvedají i výdaje. Potřebujeme více lidí, větší prostory, více administrativy. Výdaje dokonce rostou rychleji než příjmy. Příjem je náchylnější na výkyvy. Pokud odejde klíčový zákazník, klesne příjem, ale s ním spojené náklady však často zůstávají mnohem déle. Tím se dostáváme do spirály snižování profitu.
Co kdybychom to trochu otočili a podívali se na vzorec jinak?
PŘÍJMY – ZISK = VÝDAJE
Matematicky je to stejný výpočet, nicméně z hlediska psychologie chování je do diametrálně jiný přístup. Soustředíme se dříve na profit, až pak na výdaje.
Co to znamená v praxi?
Snažili jste se někdy hubnout? Profit first metoda se zakládá na podobných principech jako dieta. Víte, že se za 200 let v USA zvětšila průměrná velikost jídelního talíře dvojnásobně? Víte, že se počet obézních lidí v USA zvýšil za tu dobu mnohonásobně? Neříkám, že je to jediná příčina, nicméně určitě platí pravidlo, že čím větší máte možnost si jídla naložit, tím spíše to uděláte. Stejným způsobem se zvětšila velikost lednice, zvětšila síť prodejen, fast foodů, atp. Je těžké pokušení odolat. Je na dosah ruky.
Zkusme podobný princip aplikovat na finance. Co to znamená? Rozdělme si je na menší části a chovejme se k nim opatrněji! Dejme peníze na výplatu stranou, profit stranou, peníze na daně stranou, peníze na režijní náklady stranou.
Nastavujeme Profit first krok za krokem

- Založte si u své banky několik podúčtů, začněte s:
- INCOME – účet jen na příjem peněz
- PROFIT – účet na profit určený pro vlastníky firmy
- OWNER – účet na výplatu majitele za jeho odváděnou práci (po nahrazení to pak může být určené pro najatého ředitele)
- TAX – účet na daně
- OPEX – účet na veškeré operativní náklady, po nějaké době tento účet můžete rozdělit na další typy výdajů.
- Vypočítejte, jakým poměrem budete rozdělovat příchozí peníze. Vycházejte z minulých období. Kolik procent celkových příjmů šlo na výdaje typu daně, na operativní výdaje, na výplatu? Napište si tato procenta do názvů bankovních účtů, ať je máte na očích.
- Zjistili jste, že jste si vypláceli velice málo na výplatě? Že jste si nikdy nevyplatili zisk z firmy? To je bohužel běžné. Aby se to neopakovalo, nastavte si za cíl to zlepšit. Posunout PROFIT o každý kvartál (o procento) výše. TAX daňové výdaje se budou nejspíš také zvyšovat. Na tom není nic špatného. Mimochodem, jeden z nejlepších ukazatelů zdravé firmy jsou vysoké daně. Co ale potřebujeme snižovat? Operativní výdaje – OPEX účet! Procházejte si své výdaje a škrtejte. Ať můžete OPEX každý kvartál o nějaké procento snížit.
- Příchozí peníze pravidelně rozdělujte podle stanovených poměrů alokace. Já to dělám týdně.
- Plaťte platby z účtů k tomu určených. Já to dělám opět jednou týdně.
- Důležité pravidlo zní: nesmíte zpětně snižovat procenta nebo převádět peníze z jiných účtů na OPEX. Kdo těžko odolává pokušení, založte si PROFIT a TAX účty v jiných bankách a pravidelně je tam posílejte. Nebudete je mít na očích.
- Odměňujte se. Pravidelně, každý kvartál, si vyberte část profitu z firmy. Jste jako akcionáři sklízející plody svých investic.

Jaký to má následek?
Budete mnohem obezřetnější k výdajům. Bude vám líto za něco rozhazovat peníze. Budete kreativnější ve vymýšlení, za co ušetřit, do čeho investovat. Když máte všechno na jedné hromadě (bankovním účtu), nemáte téměř přehled, na co jsou peníze určené. Část peněz patří státu, zaměstnancům, dodavatelům, pronajímateli. Rozdělujte si je a budete mít větší přehled. Rychleji začnete hledat řešení a inovovat procesy.
Závěrem
Profit first nemá za cíl nahradit ostatní metody finančního řízení. Stále je potřeba podle typu byznysu hlídat klíčové ukazatele, plánovat, kontrolovat plnění plánu. V Next Vision agentuře to pro nás znamená rozpad nákladů a příjmů na jednotlivé projekty. Hlídat vytížení lidí. V Lavatronic e-commerce firmě to zase znamená hlídání skladových zásob, obrátkovosti, závazků, rozpad na střediska, rozpad marže na kategorie produktů. V poslední době nám také pomohlo napojení reportovacího softwaru Power BI na data z informačního systému Pohoda. Sledujeme zásadní ukazatele a plnění plánu na živých datech.
Ukázka

Profit first k tomu funguje skvěle jako doplněk, dělá v peněžních tocích mnohem větší přehled. Už mě nezaskočí výše platby DPH, protože si odkládám na oddělený TAX účet průběžně. Profit first mě mnohem rychleji upozorní, že na něco nemusí být peníze, a že bych se měl zaměřit na optimalizaci daných výdajů.
Zaujal vás článek o tomto finančním řízení? Mnohem více informací najdete v knize Profit First od Mikea Michalowicze.