Lidé stále hledají senzace a hledají je tam, kde nejsou. Pojďte se společně se mnou podívat, že stačí použít pouze zdravý selský rozum. 

Co je search intent?

Search intent, někdy nazývaný také user intent je termín, který popisuje účel vyhledávání uživatele. Jinými slovy, vystihuje primární cíl, který má uživatel při vyhledávání dotazu ve vyhledávači.

Není to nic překvapivého. Chování uživatelů definuje tradiční marketingový trychtýř, se kterým jste se pravděpodobně již někdy setkali. 

Marketingový trychtýř a uživatelský záměr

Vzhledem k množstvím informací, které jsou dnes na internetu zdarma k dispozici, lidé již nedodržují lineární cestu nakupujícího.

Cesta dnešního nakupujícího je nepřetržitý cyklus. Spotřebitelé provádějí vlastní průzkum a tento průzkum využívají k rozhodování o nákupu. Chcete-li přivést více zákazníků, musíte poskytnout obsah pro každou fázi této cesty nakupujícího.

A jak s tím souvisí search intent? Docela dost. Jednotlivé marketingové fáze totiž jasně vystihují i uživatelský záměr. 

Abyste pochopili celou myšlenku, pojďme si nyní jednotlivé fáze projít a skutečně pochopit, jak je v dnešní době důležitý obsah pro SEO.

#1 Povědomí

Ve fázi povědomí se nachází uživatelé, kteří mají určitý problém a hledají řešení. Dozvědí se o vašem produktu, společnosti (protože s tím problémem souvisí, pravděpodobně pro něj máte na webu řešení).

Řekněme, že vy nebo vaše firma se zaměřuje na téma outdoor vybavení, turistika, doplňky stravy.

Ve fázi povědomí se nacházejí uživatelé s informačním záměrem a vyhledat vás mohou například pod termínem: 

“Jak se stát komplexním atletem?”. 

V tomto obsahu se například v bodech zmíníme, že k tomu, abychom se mohli stát komplexním atletem potřebujeme:

  • Správně jíst
  • Pravidelně trénovat
  • Kvalitně spát

Teď se pojďme podívat, jak se uživatelský záměr změní v další fázi marketingového trychtýře.

#2 Zájem

V této fázi, se již uživatelé v minulosti setkali s vaším obsahem (jak se stát komplexním atletem) a nyní se chtějí dozvědět více. Chtějí jít více do hloubky.

Jejich vyhledávací záměr se tím pádem změní a začnou vyhledávat konkrétnější výrazy. 

Může se jednat například o:

  • Vybavení komplexního atleta
  • Trénink komplexního atleta

V tomto obsahu se s největší pravděpodobností budeme zabývat informacemi typu, jaké vybavení komplexní atlet potřebuje, jak skutečně vypadá jeho trénink. 

Například pro časté výběhy do hor potřebuje kvalitní trailové boty, kompresní ponožky – už se zmiňujete o konkrétních produktech.

#3 Zvažování

Ve třetí fázi uživatelé znají problém, znají řešení a také vědí, že jim toto řešení můžete poskytnout.

Je tu ale jeden háček.

To, že vědí, že máte řešení ještě neznamená, že to řešení budou chtít od vás. Dali jste jim tipy, jak vyřešit jejich problém. Dokonce jste jim ukázali, jak to s vaším produktem/službou mohou dokázat.

Jste však jediní, kteří to dokážou? S velkou pravděpodobností tomu tak nebude. Protože stále existuje vaše konkurence.

Pravděpodobně se podívají na jiné alternativy, začnou produkty porovnávat. Vaším úkolem je tedy přesvědčit je, že jste pro dané řešení vy tím pravým.

Opět se jejich vyhledávací záměr zcela změní.

V této fázi se bude jednat například o termíny:

  • Nejlepší trailové boty na výběhy 
  • Salomon Speedcross vs. Salomon Supercross (porovnání konkrétních produktů)

Vidíte ten rozdíl? Uživatel už je v pokročilejší fázi nákupního procesu. Hledá konkrétní produkt, porovnává specifické produkty.

A tohle je fáze, kdy přesouváme jednotlivé uživatele do fáze poslední. V obsahu už zmiňujeme konkrétní produkty, odkazujeme je na kategorie nebo na produktovou stránku.

#4 Konverze

Poslední fází trychtýře je konverze. Uživatelé jsou přesvědčeni, že jste pravé řešení jejich problému.

Vyhledávací záměr se změní na konkrétní termíny, například:

  • Trailové boty Salomon
  • Salomon Speedcross
  • Běžecké boty Salomon

Uživatel už ví, co chce, jaký produkt – nechává u vás peníze.

Proč je search intent důležitý

Vyhledávače se neustále vyvíjejí a vylepšují rozpoznávání konkrétních vyhledávacích záměrů. 

U Googlu se začaly dít velké změny po aktualizaci BERT v říjnu 2019, kdy spoustu firem ohlásilo propady ve vyhledávání, a tohle byl přesně ten důvod.

Pravděpodobně jste zděšeni, když mluvím o tom, jak je potřeba uspokojit záměr uživatele ve vyhledávání a jak moc je důležitý pro váš úspěch v SEO. Dobrou zprávou ovšem je, že se nejedná o nic zásadního – stačí použít zdravý selský rozum.

Jak optimalizovat

Zapomeňte na hustotu klíčových slov, délku obsahu a další hlouposti. Jediné, co musíte udělat, je analyzovat pro konkrétní klíčové slovo výsledky vyhledávání.

Pokud většinu výsledků vyhledávání tvoří příspěvky na blogu, víte, že je třeba vytvořit příspěvek na blogu. Jestliže většinu výsledků tvoří produktové stránky, pak víte, že by bylo rozumné vytvořit produktovou stránku.

Vyhledávací záměr uživatele

Jednoduché, že? Vyhledávač vám sám ukazuje, jaký obsah pro dané klíčové slovo upřednostňuje.

Závěrem

Marketingový trychtýř úzce souvisí s vyhledávacím záměrem. Pro každou fázi předkládáme uživateli jiný obsah. Někdy to je článek na blogu, někdy to může být kategorie na webu nebo třeba detail produktu.

I v rámci analýzy klíčových slov nepracujeme pouze s jednou fází, ale tvoříme ji pro fáze všechny. Na základě dat se pak stanoví obsahový plán a každého uživatele na webu zpracováváme v jednotlivé fázi.

Nehledejte zázraky, přemýšlejte jednoduše a analyzujte výsledky vyhledávání pro záměr uživatele.

Pokud to podceníte, nikdy se před konkurenci nedostanete.