Obsah
Pokud jste v minulosti najali agenturu, se kterou jste měli špatnou zkušenost, naprosto chápu a rozumím tomu, že vaše důvěra je na bodě mrazu.
O to víc vás mohou přitahovat různé záruky nebo garance pozic.
Pojďme si nyní vše uvést na pravou míru.
Vysvětlím vám, proč byste těmto zárukám rozhodně neměli důvěřovat a probereme si společně metriky, na které byste se měli v rámci vyhodnocování výsledků SEO zaměřit.
Proč těmto zárukám nelze důvěřovat
Zakladatel MOZu, Rand Fishkin na toto téma kdysi sepsal článek, ve kterém uvádí hned několik hlavních důvodů, proč nelze těmto firmám důvěřovat. Já bych vypíchl ty nejhlavnější, konkrétně:
#1 Vyhledávače proti tomu výslovně varují a uvádí to přímo ve svých guidelines
Google – No one can guarantee a #1 ranking on Google.
Seznam – Pozici v přirozených výsledcích si není možné žádným způsobem nárokovat nebo zaplatit.
#2 Pozice jsou nestabilní
Ve výsledcích vyhledávání dochází pravidelně k fluktuaci pozic. Pozici ovlivňuje i lokace, z jaké vyhledávám nebo pokud se přihlásíme do svého Google účtu, budeme mít personalizované výsledky.
#3 Pozice je špatná metrika k vyhodnocování pro celkový výkon SEO kampaně
Vyšší pozice automaticky neznamenají navýšení organické návštěvnosti ani více konverzí.
#4 Nemůžete garantovat něco, co nemáte pod kontrolou
Vyhledávače a jejich algoritmy řídí pozice, nikoliv SEO agentury. Zaručit výsledky tudíž nelze. Vy, jako SEO agentura můžete garantovat pouze to, že vynaložíte maximální úsilí, schopnosti a zkušenosti, abyste zajistili pro klienta dobré výsledky v SEO.
Jaké metriky tedy sledovat a co vyhodnocovat?
Cíle a KPI jsou nedílnou součástí SEO strategie a dle mého názoru jedna z nejčastěji podceňovaných oblastí. Možná je to dáno spíše neznalostí.
Fakt je, že SEO patří do výkonnostního marketingu a podle toho je potřeba k tomu přistupovat. Bez stanovených KPI nebudete schopni efektivně sledovat vývoj vaší SEO kampaně a vzhledem k tomu, že SEO vyžaduje poměrně docela dost času, potřebujete vědět, zda jste na správné cestě a vaše investice se vyplácí.
Je spoustu metrik, které můžeme v rámci SEO sledovat. Vždy záleží, jaký máme cíl a očekávání.
Níže uvádím seznam 5 klíčových metrik, která jsou podle mě v rámci SEO nejdůležitější:
- ROI
- Konverze a asistované konverze
- Visibilita
- Návštěvnost
- Počet zpětných odkazů
ROI
Téměř pro každou firmu je výsledným cílem SEO strategie návratnost investic. Každý chce vidět více peněz na svém bankovním účtu, než kolik ve skutečnosti utratí.
Nezapomeňte však, že tuto metriku byste měli vyhodnocovat až po delším časovém období, často 6 – 12 měsíců, někdy i více.
TIP: Podívejte se na naši SEO případovou studii, kde celková návratnost investice (ROI) překročila 780 %.
Konverze a asistované konverze
Měření a sledování konverzí z organiku je nejlepší způsob, jak prokázat úspěch. Tohle není žádné překvapení.
I zde ovšem vybírejte velmi pečlivě hlavní konverzní cíle. Pokud máte například e-shop, zvýšení průměrné hodnoty objednávky bude pravděpodobně představovat daleko lepší KPI.
Asistované konverze použijte v případě, že používáte KPI konverze. Je to podpůrná metrika, která vám pomůže se vypořádat s chybnou atribucí.
To je velmi důležité, protože defaultní „non-direct last click“ atribuční model v Google Analytics je velmi špatný. Problém spočívá v přiřazení 100% zásluhy vždy jednomu kanálu.
Ve finále vám to dá poměrně lepší přehled o přispění jednotlivých kanálů a přiřazení jejich důležitosti. Vyhnete se tomu, aby nedošlo k vypnutí jednoho kanálu, který je důležitý pro první seznámení s vaší značkou, i když není na konci konverzní cesty.
Visibilita
Visibilita neboli viditelnost v SERP je z dlouhodobého hlediska za mě jedno z nejdůležitějších KPI. Měříte viditelnost vaší značky na trhu, respektive ve výsledcích vyhledávání.
Čím vyšší viditelnost, tím větší je váš tržní podíl. Tohle je skutečnost, že to z této metriky činí daleko vhodnější KPI, než například růst organické návštěvnosti.
Organická návštěvnost
Na růstu organické návštěvnosti můžete demonstrovat skutečný dopad vaší SEO strategie.
Měření organické návštěvnosti v Google Analytics je opravdu jednoduché. Nicméně pro účely sledování SEO KPI doporučuji se zaměřit i na data z Google Search Console, protože vám to umožní vyloučit brandové výrazy.
Počet zpětných odkazů
Zpětné odkazy jsou jedny z nejdůležitějších faktorů při hodnocení vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Pokud víte svůj aktuální stav odkazového portfolia, pak byste měli pravidelně sledovat:
- Celkový počet zpětných odkazů
- Celkový počet odkazujících domén
- Počet ztracených odkazů
- Toxické odkazy
Závěrem
Nastavení a měření SEO KPI vám pomůže zůstat v neustálé bdělosti, že aktivity, do kterých vkládáme své úsilí, jsou správné.
Měřit a vyhodnocovat můžete další metriky, například CTR z organického vyhledávání, bounce rate nebo průměrný strávený čas na stránce.
Vždy je však potřeba položit si základní otázku: „Jaký je můj cíl a čeho chci dosáhnout“. Na základě toho pak můžeme posuzovat, která KPI budou nejvhodnější a která budou vypovídat jasně o tom, jak pracujeme a jak vynakládáme náš čas a peníze klienta.
Jak pracujete s vyhodnocováním výsledků SEO vy? A nemáte díky SEO slibotechnám a garantům pozic stále zkreslený pohled na tuto marketingovou oblast?