Píše se pátek 29.1 a Seznam oznamuje jeho největší technologickou aktualizaci algoritmu přirozených výsledků vyhledávání za poslední dekádu – vyhledávání pomocí významových vektorů.
Jak budou nyní vypadat přirozené výsledky vyhledávání a přibliží se Seznam tímto krokem o něco blíž Googlu?
Český RankBrain?
Tato nová aktualizace Seznamu se velmi podobá základnímu algoritmu Googlu, tzv. RankBrain. Ten k určení relevantnějších výsledků dotazů využívá strojové učení a pracuje na bázi tématické vektorové vzdálenosti.
K jeho vylepšení došlo s nástupem aktualizace BERT, o které jsem se zmiňoval na našem blogu – více zde.
Otázka tedy je – do jaké míry se bude podobat tato aktualizace Seznamu tomu, co již několik let využívá Google a jak bude fungovat?
Jak se výsledky navenek projeví…
V jednoduché slovní rovině by nyní Seznam měl na složitější typy dotazů nalézt vhodnou a daleko relevantnější odpověď.
Můžeme v následujících dnech očekávat změny pozic a i pro hodně složité dotazy vám Seznam vrátí plný seznam výsledků, takže už by se nemělo stávat, že by pro daný dotaz nic nenašel.
Naopak pro nás, SEO konzultanty bude zas o něco obtížnější rozluštit, proč se daná webová stránka ve výsledcích objevila nebo naopak neobjevila.
Závěrem
Bude zajímavé sledovat, jak se v následujících týdnech a měsících bude tato nová technologie vyvíjet.
Vzhledem k tomu, že se jedná o něco nového, můžeme očekávat častější aktualizace a proto může docházet k poměrně častým výkyvům pozic ve vyhledávání.
Více info naleznete na https://blog.seznam.cz/2021/02/vyhledavani-pomoci-vyznamovych-vektoru/