Stručný úvod do siloingu

Jak byste se cítili, kdybyste do ruky vzali knihu bez obsahu? Kapitoly by prostě jen byly náhodně rozmístěny, bez žádného zjevného řádu. Vyznat se v takové knize by nebylo právě jednoduché, že?

A teď si představte, že nelistujete knihou, ale hledáte na webové stránce. Každý z nás někdy narazil na web, který bychom slušně označili jako zatraceně chaotický. A věřte, že pokud je pro návštěvníka těžké identifikovat čím se stránka zabývá, bude to stejně těžké i pro vyhledávač. Výsledek? Horší pozice v seznamech vyhledávání, menší traffic a v důsledku horší konverze.

Siloing je jednou z nejsofistikovanějších metod optimalizace pro vyhledávače a s trochou nadsázky ji můžeme označit za pomocníka, který vám na webu pomůže udělat pořádek ve zdrojových souborech. Tahle technika se zaměřuje na témata, která jsou prostřednictvím klíčových slov silně propojena s obecným zaměřením vašeho webu. Pomocí ní naplníte jeho potenciál v očích vyhledávačů a uděláte krok směrem ke zvýšení návštěvnosti.

2 výhody siloingu 

Zlepšení uživatelské zkušenosti (UX) – Když webovou stránku dobře zorganizujete, návštěvníci se na ní snáze vyznají.

Zlepšení optimalizace pro vyhledávače (SEO) – Dobře uspořádaná webová stránka se silo architekturou dává vyhledávačům jasně najevo, o jakých tématech pojednává. Například takový Google velmi snadno zjistí o čem web je a k jakým vyhledávaným heslům je relevantní.

Vyhledávač

Zbavte se chaosu: Plánujte a organizujte

Pokud chcete, aby byly vaše stránky úspěšné, nemůžete si nadvládu chaosu dovolit. A nejde jen o peníze. Myslete také na své uživatele a jejich pohodlí. Pokud budou mít problém se u vás na webu zorientovat, nejspíš ho opustí dřív, než najdou informace, které hledali. A to by byla přece škoda, ne? Co tedy siloing zahrnuje?

  • průzkum klíčových slov (nejdříve vyberete ta slova, na která chcete cílit, a následně kolem nich vybudujete témata (vaše sila)
  • hierarchické uspořádání obsahu podle vybraných klíčových slov
  • nakonec strukturu posílíte vzájemným prolinkováním, zahrnutím do nabídek, drobečkové navigace a struktury adres URL)

Pojednání o průzkumu klíčových slov by vydalo na samostatný článek. Než ale přistoupíte k dalšímu kroku, měli byste mít připravený seznam klíčových slov, na která budete cílit.

Neexistuje žádný doporučený minimální počet klíčových slov, pokud jich ale příliš nemáte, zkuste zjistit proč. Možná máte tak specifické zaměření, že relevantních výrazů opravdu není mnoho. Nezaměřujte se ale výhradně na ty nejhledanější. Ano, zjistěte si na co cílí vaše konkurence, ale hledejte také výrazy, které měsíčně nezískávají takovou míru prokliků a nebo jsou nadmíru specifické. Obecně můžeme říct, že pokud pro každou z nadřazených stránek nenajdete ani 5 podtémat, pak pro vás struktura sil nemusí mít významný přínos. Tuto filozofii můžete ale přesto praktikovat, alespoň si uděláte pořádek v souborech.

Hierarchické uspořádání obsahu

WordPress v současnosti ovšem automaticky nepodporuje ideu siloingu. Pracuje s tagy a kategoriemi, ty ale samy o sobě nejsou pro siloing zvláště užitečné.

Potenciální řešení nabízí několik dostupných pluginů, ale zatím nejjistějším řešením je nastavit si vše ručně. To je možné, pokud ovšem budeme mít stanovený pevný plán, kterého se budeme držet.

K vystavění jednotlivých tematických sil je nejlepší použít přímo wordpressové stránky, nikoli příspěvky. Ke každé z nich snadno přiřadíte nadřazenou stránku a docílíte hierarchie.

silo struktura WordPress

Vsuvka: Jak by to vypadalo textově u adres URL?

  • web.cz/tema–1
  • web.cz/tema–1/podtema–1
  • web.cz/tema–1/podtema–2
  • web.cz/tema–1/podtema–3
  • web.cz/tema–1/podtema–4
  • web.cz/tema–1/podtema–5
  • web.cz/tema–2
  • web.cz/tema–2/podtema–1 . . .
  • web.cz/terma–2/podtema–5
  • web.cz/tema–3
  • web.cz/tema–3/podtema–1 . . .
  • web.cz/tema–3/podtema–5

 

Očividnou nevýhodou je větší množství administrativní práce. Toho se ale není třeba bát, tedy pokud neplánujete výstavbu opravdu rozsáhlého webu. Použijeme tedy jednotlivé stránky (ne příspěvky) jako silo. Pojmenujeme je tema-1, tema-2 atd. Jednoduché, že? Budeme dále předpokládat, že veškerý obsah na webu bude spadat pod tato hlavní témata.

Všechny podtémata (podtema-1 apod.) budou pochopitelně také stránky. K těm nastavíme příslušné nadřazené stránky (hádáte správně, půjde o tema-1, tema-2 nebo tema-3). Tento atribut nastavíme ve standardním prostředí platformy WordPress. Nadřazená stránka potom bude zahrnovat propojení na každou přiřazenou podstránku.

Na stejný způsob můžete k podtématům přiřadit ještě jejich vlastní pod(pod)témata. Počet úrovní tady není nijak omezen.

Takto jednoduché nastavení hierarchie vám poskytne pevně danou strukturu, která je pro siloing základním kamenem. I když WordPress nemyslí přímo na silong, systém nadřazených a podřazených stránek funguje výborně.

Prolinkování webových stránek

Vybudování požadované struktury ale nestačí. Nastavit nadřazené a podřazené role stránek by bylo příliš jednoduché.

Tahle technika totiž funguje zejména díky vzájemnému propojení stránek. Existuje několik přístupů k zajištění toho, aby byly jednotlivá místa vašeho webu propojena co nejlépe.

Pokud stránky propojíte intuitivně tak, aby odkazy byly tam, kde se objeví zmínky o souvisejícím tématu, naprosto uspokojíte savé návštěvníky. Orientace na webu bude intuitivní a zvýšíte pravděpodobnost, že se k vám vrátí.

Shrňme si tedy několik pravidel:

  • Každá podřazená stránka s obsahem by měla odkazovat zpět na svou mateřskou stránku
  • Stejně tak by jednotlivé podstránky měly odkazovat na ostatní stránky, které spadají pod stejné silo
  • Podřazené stránky by naopak neměly přímo odkazovat na stránky zařazené v jiném silu. Namísto toho ale v případě potřeby odkazovat na hlavní stránky příslušného sila
  • Nadřazené stránky by měly odkazovat na všechny stránky, které pod ně spadají
  • Nadřazené stránky můžete libovolně prolinkovat s ostatními silo stránkami

Pro jednoduchost přidávejte odkazy přímo do textového obsahu jednotlivých stránek. Pokud si ale vyhledáte více zdrojů na toto téma, zjistíte, že někteří lidé praktikují velmi specifické postupy a odkaz prostě neumístí jen tak někde. Někdo například na podřazené stránky odkazuje pouze v oblasti postranního panelu nebo v dolní části webu. Jiní administrátoři zase tvrdí, že na nadřazenou stránky by ty podřazené měly odkazovat hned v prvním odstavci.

Stojí všechna námaha vůbec za to?

Pokud se rozhodnete architekturu sil implementovat do už existující webové stránky, čeká vás množství práce. Přeorganizovat každou stránku, přiřadit jí podstránky, příspěvky a vše pojmenovat v jednom duchu – to může zabrat pěknou řádku hodin mravenčí práce.

Navíc je to jen základ, na síti najdete řadu článků o tom, jak využít maximální potenciál siloingu. Budete muset kódovat, upravovat atd. To opravdu nemusí být pro běžného uživatele WordPressu lákavé.

Pokud ale máte web s větším množstvím příspěvků a logicky toužíte po co největší návštěvnosti a uživatelském pohodlí, rozhodně to za to stojí. Už jenom ta snadná uživatelská orientace vám nikdy nebude na škodu. Rádi Vám pomůžeme. Kontaktujte nás.

Zdroje:

https://www.bruceclay.com/images/s/CcRlaO1J10SCCZ__AL6Qqg/silo-organization-chart.gif
http://scratch99.com/wordpress/wp-seo/siloing/