Strojové učení promění marketing k nepoznání. Budete u toho?

Umělá inteligence (AI) a zejména její podoblast jménem strojové učení v posledních letech nesmazatelně pronikají do světa marketingu. Ovládnutí algoritmů, které umožní počítačovým programům „učit se“ dá v této džungli výhodu opravdu každému. Nenechte si ujet vlak.

Umělé inteligence se dnes (už) nebojíme. Filmové trháky typu Terminátora dnes už nikoho neděsí a my se na vývojové křivce pomalu posouváme do doby, kdy pomalu poznáváme technologie, které bychom dříve zařadili právě do sci-fi filmů. Od digitálních asistentů přes počítačové programy na automatické rozpoznání obrazů až po automobily bez řidičů. Stroje jsou zkrátka a dobře „mezi námi“.

Umělá inteligence (AI) a zejména její podoblast jménem strojové učení v posledních letech nesmazatelně pronikají do světa marketingu

Jak strojové učení obecně funguje?

Představte si to. Máte dva obrázky; na jednom je pes, na druhém kočka. Rozpoznání takto markantního rozdílu bylo pomocí tradičního programování poměrně náročné. Se strojovým učením je to následovně. Do systému se postupně přidávají kvanta obrázků se psy a kočkami; program se následně podívá na jednotlivé snímky, porovná pixely a začne hádat. Takto funguje například technologie Google Photos.

Konkrétně strojové učení spadá do rozsáhlé oblasti umělé inteligence a zabývá se systémy, které jsou schopny se samovolně přizpůsobovat měnícímu se prostředí. Z takové definice je už jasné, že jeho využití je opravdu široké. V medicíně se technologie například vyvíjí k tomu, aby se předvídala míra nebezpečí mrtvice apod. A marketing samozřejmě nezůstává pozadu.

Funguje váš marketing? Strojové učení umožní nejpřesnější měření všech dob

Co tedy příchod umělé inteligence a strojového učení znamená pro manažery a marketéry? Úkol číslo jedna je jasný – přiblížit nás k maximálně relevantnímu marketingu. Umělá inteligence jednoduše změní způsob, jakým nahlížíme na informace, technologie, stejně jako značky a služby.

Měření přínosů široké škály marketingových aktivit se stává stále přesnějším. Společnosti po celém světě jsou si stále vědomější toho, co má největší vliv na jejich zisky. A v reálném čase. Právě znalost toho, jak co nejlépe optimalizovat kampaně a obecně zlepšit cenotvorbu, představuje oblasti, které ve světě marketingu značí nastupující revoluci.

Ti nejlepší marketéři využívají strojové učení k efektivnějšímu porozumění, předjímání a řešení problémů. Čas tady hraje zásadní roli. Kdo je rychlejší, vyhrává konkurenční boj. Techniky strojového přinášejí automatizaci napříč marketingovými kanály a personalizace nebo prognózy prodeje mohou dnes být přesnější než kdy předtím. Jednotlivá marketingová oddělení budou schopna ještě více posílit vztahy se zákazníky.

Umělá inteligence (AI) a zejména její podoblast jménem strojové učení v posledních letech nesmazatelně pronikají do světa marketingu

Příklad strojového učení - Automatizovaných strategii nabídek v Google AdWords.

Oblasti marketingu, ve kterých oblastech se strojové učení přímo nabízí

  • Segmentování zákazníků – Modely zaměřené na co nejpřesnější segmentaci zákazníků jsou velmi užitečné pro seskupení malých a navzájem homogenních skupin zákazníků. Těch s podobným chováním a s podobnými nákupními preferencemi. Úspěšná segmentace je alfou a omegou každého marketingového mixu.
  • Prognóza životního cyklu – Strojové učení nabízí skvělý způsob pro odhadování životního cyklu vaší zákaznické základny. Cenné informace při cenotvorbě a segmentování zákazníků.

Revoluce strojového učení v číslech

  • 57 % vedoucích pracovníků amerických podniků se domnívá, že nejvýznamnějším přínosem strojového učení bude zlepšení zákaznické podpory
  • 44 % z nich poté věří, že technologie pomůže zlepšit úroveň nabízených produktů a služeb
  • 58 % amerických podniků řeší nejobtížnější marketingové problémy nejprve pomocí umělé inteligence a strojového učení
  • Do roku 2020 bude běžná personalizovaná inzerce napříč různými marketingovými kanály v reálném čase

 

 


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace