Na první pohled jednoduchý a vcelku levný začátek podnikání není vždy záviděníhodný. Každý úspěch je od počátku věků vykoupen tvrdou, usilovnou prací a stresem. A jak tedy nově založený nebo už existující byznys efektivně zpropagovat?

Kvalita vs. kvantita

V marketingu se malým firmám obecně nedoporučuje soutěžit s velkými hráči kvantitou; na to jednoduše nemají rozpočet. Přínosnější bude soustředit se na kvalitu. Malá firma by se tedy měla zaměřit na to, aby navenek komunikovala vlastnosti, které ji na trhu odlišují od ostatních a chytře používala komunikační kanály.

Soustředit by se měla výhradně na svou cílovou skupinu zákazníků. Jedna z velkých výhod malých lokálních firem je jejich flexibilita a rychlé přizpůsobení potřebám trhu. Je třeba také chytře pracovat s cenou – v našem prostředí na zákazníky stále dobře fungují slevy a oblíbené slovíčko „zadarmo“. Cena odráží kvalitu, a tedy i segment, do kterého se jako podnikatel chcete zařadit. A nezapomeňte – už jen samotným stanovením ceny vlastně komunikujete. Dražší výrobek může být vnímán jako kvalitnější. Buďte ale připraveni na to, že pokud váš produkt kvalitní nebude, zákazník to pozná a rád to poví všem kolem.

Networking

Networking neboli právě průběžné navazování nových vztahů a s tím spojená péče o jejich rozšiřování otevírá nové možnosti pro podnikatele. Čím více kontaktů nasbíráte, tím větší povědomí o značce vytvoříte. Sbírejte kontakty. Nevíte, kdy se vám některý z nich bude hodit. S networkingem souvisí jedno pravidlo – je lepší komunikovat jasně a otevřeně. Tím, že umíte srozumitelně říci co chcete, mohou vás ostatní snadněji propojit s vhodnými lidmi, se kterými případně můžete navázat spolupráci. Úplně zadarmo to ale nebude – tu a tam budete někomu muset pomoci také vy.

Sociální lapače

Ty nejzajímavější statusy na sociálních sítích mohou mít dosah v řádech několika statisíců uživatelů. Ti všichni mohou hypoteticky vidět vaše příspěvky. Více než polovina online populace má účet na Facebooku. Každoročně rostou statistiky také Instagramu, Twitteru nebo třeba LinkedInu. Zhruba polovina lidí pak tyto sítě kontroluje každý den. Chcete-li tedy být na očích svým zákazníkům, musíte jít tam, kde jsou oni. Aktuálně jsou to především sociální sítě. A když vás na nich často uvidí, budou zkrátka vědět, co nabízíte. Jakmile „to“ budou potřebovat, vybaví se jim vaše značka. Taková stránka na Facebooku vám může navíc dobře posloužit i jako helpdesk. Komunikace se zákazníky, kteří potřebují poradit ještě nikdy nebyla snazší.

Word of Mouth (WOM)

Způsob předávání informací z osoby na osobu – v ČR známý pod pojmem „šeptanda“. Jedná se o sdělení, která se mezi lidmi velmi rychle šíří; i bez investic do reklamy. WOM zahrnuje virální marketing, blogy, komunity a další techniky, které podporují diskuse o konkrétní značce nebo produktech. Dnes se skoro každý zákazník nejprve zastaví u hodnocení. A bez pozitivních hodnocení se dnes neobejdou ani velcí globální hráči. Když si lidé vaše služby či produkty chválí, není nic jednoduššího, než je požádat o zpětnou vazbu. Tu pak můžete používat např. na webu nebo sociálních sítích. Velmi dobře fungují také lidské vztahy – zavděčíte se jednomu a ten vás následně doporučí celé své rodině a okruhu přátel. Menší byznys se dá na stálých zákaznících, jejich referencích a doporučeních dobře postavit. Hlavně v případě, že jde o služby nebo zboží, které lidé nakupují pravidelně. Samozřejmě jsou tu dvě strany mince – musíte si dávat pozor na špatné recenze, ty se totiž zpravidla šíří ještě rychleji.

Společenská zodpovědnost

Dnes především záleží na pozitivním hodnocení od zákazníků a referencích. Tak byste krom zajištění svých produktů a služeb měli myslet i na místní komunitu. Například zapojení se do veřejně prospěšných projektů je pro malou firmu dobrá forma zviditelnění. Upozorníte na sebe a dokážete, že vám není zdejší dění lhostejné. Nenechte se odradit náročností. Může jít jen o drobný sponzoring, věnování předmětů do soutěží pro děti nebo třeba věnování už nepotřebné elektroniky do škol. Možností je nespočet.

Franšízing

Velkým ulehčením může být zapojení do větší sítě filiálek. Jak? Pomocí franšízingu. Po připojení získáte jako tzv. franšízant silnou marketingovou podporu díky zpravidla stabilní značce, ke které jste se připojili. Oproti samostatnému budování lokálního nebo globálního podnikání budete mít obrovskou výhodu. Franšízing je cestou k samostatnému podnikání. A to je zase předpokladem pro zajímavé příjmy.

Franšízing je ověřenou metodou vydělávání peněz, kterou s úspěchem používají v mnoha oborech tisíce podnikatelů po celém světě. Význam slova je doslova „být svobodným”. V tomto smyslu franšízing nabízí svobodu ve vedení, spravování a řízení firmy. Ale pozor, tam kde je svoboda, musí být i odpovědnost. V tomto systému odpovědnost držitele franšízové licence spočívá zejména v podřízení se podmínkám stanoveným ve smlouvě s vlastníkem příslušné obchodní značky.

 

Chcete, aby bylo Vaše podnikání vidět v online prostřední internetu? Kontaktujte nás.