Vytvořte slogan, který dokáže oslovit

Slogan je zpravidla „jen“ několik málo slov. Ovšem pro úspěšnou propagaci je důležitý. Jak tvořit slogan, aby se (a s ním i vaše firma či konkrétní produkt) dostal do podvědomí lidí?

Co je slogan

Slogan je důležitým marketingovým nástrojem, který si zaslouží pozornost podnikatele a především jeho tvůrce (copywritera). Pomáhá reprezentovat firmu či produkt - podle toho, jestli má jít o firemní či produktový slogan.

Slogan je krátkým textovým útvarem. Má být vymyšlený tak, aby zaujal a vryl se lidem do paměti a zároveň aby si ho spojili s danou firmou či produktem. Proto musí být snadno zapamatovatelný, výstižný a originální.

Ještě než začnete tvořit slogan

Ještě než se pustíte do vymýšlení chytlavého sloganu, ujasněte si základní informace, z nichž budete vycházet. Zjistěte si co nejvíce o firmě, pro kterou slogan tvoříte. Zamyslete se rovněž nad jeho cílem. Jaké vlastnosti má vyzvednout a o jaký typ sloganu vůbec půjde? Bude na produkt či firmu? Krátkodobý nebo dlouhodobý?

Zmapujte si rovněž slogany konkurence. Vyhněte se však jakékoliv podobnosti. Nejenže byste si zahrávali s autorskými právy, ale také by mohlo dojít k záměně firmy nebo produktu.

Jak tvořit slogan?

Nyní můžete přistoupit k vymýšlení vlastního sloganu. Jak dosáhnout originality a upoutat?

Možností je více. Zkuste využít:

  • rytmu: Pokud vytvoříte slogan mající svůj rytmus, bude se dobře vyslovovat a tím se i snadněji zapamatuje. Rytmus je založený na prokládání těžkých a lehkých dob a podle toho rozlišujeme různé systémy (sylabický, tónický, sylabotónický, časoměrný).
  • rýmu: Dobře zapamatovatelné jsou slogany, které se rýmují. Dejte si pozor na těžkopádné rýmy, u nichž je zřejmé, že pro autora byla přítomnost rýmu důležitější než celkové sdělení a další vlastnosti, jež by měl slogan mít.
  • dvojsmyslu: Jde o úžasný nástroj při tvoření sloganů. Lidé mají dvojsmysly rádi a snadno si je pamatují. Můžete jimi zaujmout i šokovat. Důležité je nepřehnat to. Určitě se vyhněte vulgaritě.
  • přenesení významu: Jde především o metonymii (přenesení významu na základní vnitřní podobnosti) a metaforu (přenesení významu na základě vnější podobnosti).

Další tipy pro tvorbu sloganu

  • Snažte se svým sloganem působit na emoce respondentů. Nejvíc zaujmete, budete-li cílit na emoce spojené s bezpečím, láskou, touhu po sebevyjádření, svobodě pohybu i myšlení atd.
  • Vyhněte se dlouhým textům. Slogan by měl mít zhruba pět až osm slov.
  • Zapomeňte na fádní fráze, které nic neříkají. Dáte-li do sloganu, že jste nejlepší, nikoho tím nezaujmete. Snad každá firma o sobě tvrdí, že je nejlepší. Buďte konkrétnější.
  • Slogan by neměl nikoho urážet a rozhodně si vyhněte vulgarismům.
  • Mějte zpětnou vazbu. Vymyslíte-li slogan, dejte ho přečíst několika nezaujatým osobám a požádejte je, aby vám řekli, jak na ně působí.
  • Dejte si pozor na přehnanou snahu o vtipnost. Mohlo by to působit křečovitě.

Dobré české reklamní slogany

AirBank I banku můžete mít rádi
Allianz Stojíme při Vás
Pojištění od A do Z
BeBe Dobré ráno Energie na celé dopoledne
Becherovka Becherovka sbližuje
Bezenzen Fernet Kamarád do deště
BMW Radost z jízdy
Bohemia Sekt Život nás baví
Braník Pivo v každé lahvi
Pivo v každém pivu
Draze jen chutná
Calibrum Síla mocného kalibru
Centrum Kompletní od A až po železo
Zaostřeno na zdraví
Coca-Cola radost otevřít
Česká pojišťovna Chráníme vaše sny
Česká spořitelna Jsme Vám blíž
ČSOB Pro bohatší život
ČT1 Vítejte na jedničce
ČT2 Jiný prostor
ČT24 Váš informační náskok
ČT4SPORT Žijeme sportem
Disko Je lepší, když se rozdělíš
DM drogerie Zde jsem člověkem. Zde nakupuji.
Eurotel Více ze života
Evropa 2 MaXXimum muziky
Eta Tady je doma
Fernet Stock Vyjímečně hořký. Výjimečně dobrý.
I muži mají své dny
Fernet Stock Citrus S citrónem roste zábava
Ford Všechno, co děláme, řídíte Vy!
Fortuna Vsaďte se
Gambrinus Chuť, která dělá přátele
Garnier Pečuj o sebe
Gillette Pro muže to nejlepší
Granko S láskou tvoje Granko
Hyundai Řídím svůj svět
Chevrolet Velké plus
IKEA Levněji to nejde
Jameson Kdo ví, ten ví
Drsná země, jemná whiskey
KFC Proklatě dobré kuře
Kiss Rádio Rytmus, tanec, zábava. Kiss Rádio!
Číslo jedna s největšími hity!
KitKat  Dej si pauzu, dej si Kit Kat
Kofola Když ji miluješ, není co řešit
Komerční banka Svět se mění a my s ním.
Můj svět. Moje Banka.
Korunní Pokaždé jinak. Vždy skvěle.
Lidl Lidl je levný/levnější
Skvělý nápad.
Správná volba
Liška Na těchto základech můžete stavět
MasterCard Jsou věci, které si za peníze nekoupíte.
Na všechno ostatní je tady MasterCard.
Mattoni Mattoni už není
Kde to žije, tam je Mattoni
Kde je Mattoni, tam je život
Milka Nejjemnější potěšení
Troufni si na jemnost
Milky Way Milky Way a s ní se směj
Mirinda Pravá chuť pomerančů
Míša Pro radost jako stvořený
Nescafé 1 okamžik. 1 Nescafé
Nestea Tak chutná volnost
Nova Nova Vás baví
Moje Nova. Moje televize.
Odvažte se zažít víc
O2 Více možností
OMV Svět v pohybu
Orion Vaše čokoládová hvězda
Pilsner Urquell Inspirující chuť
Pravé bohatství se skrývá uvnitř
Poděbradka Více chuti do života
Policie ČR Pomáhat a chránit
Pribináček Originál je jen jeden
Redbull Redbull ti dává křídla
Renault Tvůrce automobilů
Rexona Nezradí tě!
Seznam.cz Seznam. Najdu tam, co neznám.
Seznam. Najdu tam, co hledám.
Shell Aby Váš motor skvěle Shell
Schwarzkopf Profesionální péče o Vaše vlasy
Signal White Rozzařte se!
SPAK Spak má šmak
Sportka Větší než obvykle?
Sprite Image je nanic. Následuj instinkt.
Škoda Simply clever
Šťastných 10 10 kaček pro štěstí
Tatranky Energie sbalená na cesty
Tefal Myslí na všechno
Chytré věci nenahradíš
Telka Pečená, ne smažená
Tesco S námi ušetříte
Na všem záleží
Tchibo Dát to nejlepší
T-Mobile Prostě blíž
Pro společné zážitky
Toyota Nic není nemožné
VISA Milujte každý den
Vitana Vaří za Vás
Máme chuť si pochutnat
Vizir Vy zíráte, my zíráme
Vodafone Je to ve Vašich rukou
Jde to i jinak

Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace