YouTubeři - zábava pro děti nebo fungující byznys?

YouTubeři dokáží prostřednictvím svých videí prodávat produkty lépe než ty největší celebrity. Na rozdíl od klasické reklamy totiž zákazníkům produkt přirozenou cestou doporučují lidé, které se oni sami rozhodli sledovat.

youtuberi

Během pouhého roku se z lidí, kteří si prezentováním svého hobby (většinou hraní na PC her) vybudovali slušnou fanouškovskou základnu, stal účinný marketingový nástroj. Uvědomily si to firmy, které jim za spolupráci nabídly barter, a postupně i tučnou finanční odměnu.

10 let YouTube

YouTube se za necelých 10 let své existence stal nejpopulárnější sociální sítí, a v oblasti online videa nemá s miliardou návštěvníků za měsíc konkurenci. Ve věkové skupině 15-54 let sleduje tento video portál přibližně 8 z 10 uživatelů internetu.

YouTube navštíví alespoň jednou týdně přes 70 % uživatelů internetu z České republiky. Měsíční návštěvnost se pohybuje celkově kolem 5 milionů a za měsíc uživatelé zhlédnou více než 700 milionů videí.

Lidé v současnosti u YouTube tráví podobné množství času jako sledováním těch největších českých TV kanálů. Na rozdíl od televize si mohou na internetu svůj obsah zvolit sami.

Krycí jméno YouTuber

S popularitou sledování online videa vznikl i nový druh digitální celebrity, YouTuber. Že žádného neznáte? Za chvíli se jejich vlivu nevyhnete. Díky své aktivitě na této sociální síti si našli přízeň stovek tisíců fanoušků, čehož si všimnuly i firmy. Ty jejich popularity využívají k propagaci svých produktů i mimo internetový svět, ale o tom jindy.

Vzhledem k velikosti fanouškovských základen, kterými ti nejznámější YouTubeři oplývají bylo jejich partnerství se značkami jen otázkou času. Ze začátku stačilo tvůrce videa obdarovat produkty zdarma a on je zmínil ve svém videu. Ta doba už je ale pryč. S postupem času si tvůrci videí začali uvědomovat svoji sílu a cenu. Ti nejoblíbenější se dnes natáčením videí živí, a nemají se vůbec špatně.

Funguje to bez ohledu na věk

Hlavní cílovou skupinou YouTube jsou lidé ve věku 18-24 let následovaní teenagery od 13 do 17. Těsně za nimi se ale nachází uživatelé ve věku 25-34 a 35-44 let, kterých je v součtu stejně jako těch nejmladších.

Podle průzkumů si v dnešní době na doporučení YouTubera zakoupí produkt v průměru 20 až 30 % jejich odběratelů. Nejlepší beauty vlogerka Česka (specializuje se na natáčení videí o kosmetice) dokáže přesvědčit ke koupi až neuvěřitelných 87 %. Jak je něco takového vůbec možné?

Přirozenost YouTuberů

Na rozdíl od klasických celebrit mají YouTubeři jednu významnou výhodu, přirozenost. Většinou začínali s natáčením nebo stále natáčejí videa ve svých dětských pokojících. Často sdílí videa ze svého běžného dne, kde se bez příkras vyjadřují k aktuálnímu dění a prožívají obyčejné životní situace. O to víc jsou svým fanouškům bližší a ti se s nimi snadněji ztotožňují. Zároveň je poznávají a berou je jako někoho koho důvěrně znají. Sledují je dobrovolně a proto, když jim tito lidé doporučí produkt, je to efektivnější než zhlédnutí klasické reklamy.

Jak využít Youtubery k propagaci produktu

Spolupráce s YouTubery je nejvhodnější pro značky v segmentu rychloobrátkového zboží. Ty tím získají product placement v rámci videa, ale také návštěvnost na stránkách kampaně.

Úspěšný YouTuber zajistí značce sledovanost v řádu desítek tisíc zhlédnutí, kvalitní traffic firemních stránek a návštěvnost sociálních sítí.

Každý YouTuber se prezentuje jiným životním stylem a hodí se k propagaci jiných produktů. Vybírají si pečlivě se kterou značkou spojí své jméno, aby reklama nepůsobila jako pěst na oko. Právě proto nepočítejte s tím, že vám vytvoří video na míru. YouTubeři znají své publikum nejlépe, a ví jaká prezentace na ně působí.

Vlivu YouTuberů si všimla i společnost GetBoost, kterou spoluzaložil jeden z nejpopulárnějších vlogerů v Česku, Jirka Král. Ta pod svými křídly sdružuje ty nejpopulárnější YouTubery a pomáhá klientům při jejich výběru.

První to zkusila Milka

Vyzkoušet si spolupráci s YouTubery se rozhodla u své valentýnské kampaně značka Milka. Zaměřila se na mladší cílovou skupinu do 25 let. Úkolem čtyř českých a jednoho slovenského YouTubera bylo odvyprávět prostřednictvím svého videa vlastní valentýnský příběh a vyzvat své fanoušky k využití interaktivních aplikací Milky. U třech YouTuberů byl navíc domluven product placement pralinek ve tvaru srdce, což zvýšilo povědomí o značce a jejich produktech.

Skvělé výsledky kampaně prokázaly, že spojení značky s mladými tvůrci videa funguje. Během tří týdnů od spuštění kampaně navštívilo její stránky přes 290 000 uživatelů v České republice a 140 000 na Slovensku. Videa měla v součtu přes 500 000 zhlédnutí bez jakékoliv placené podpory. Pomocí inzerce a bez využití YouTuberů by se náklady na stejný počet zhlédnutí vyšplhaly zhruba na 325 tisíc korun!

Celá digitální kampaň výrazně podpořila dopad i dosah PR kampaně a měla za následek 20% zvýšení prodejů pralinek Milka.

Žebříček top 100 nejlepších českých a slovenských youtuberů

top seznam youtuberu

 

Jeden z našich klientů Škola Da Vinci domluvil spolupráci s YouTuberem Twixx. Jak vypadal po dvou dnech první jeho post na Facebooku? Přes 2400 lajků! Podívejte se na naši kompletní případovou studii.

skola da vinci


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace