Během pouhého roku se z lidí, kteří si prezentováním svého hobby (většinou hraní na PC her) vybudovali slušnou fanouškovskou základnu, stal účinný marketingový nástroj. Uvědomily si to firmy, které jim za spolupráci nabídly barter, a postupně i tučnou finanční odměnu.

10 let YouTube

YouTube se za necelých 10 let své existence stal nejpopulárnější sociální sítí, a v oblasti online videa nemá s miliardou návštěvníků za měsíc konkurenci. Ve věkové skupině 15-54 let sleduje tento video portál přibližně 8 z 10 uživatelů internetu.

YouTube navštíví alespoň jednou týdně přes 70 % uživatelů internetu z České republiky. Měsíční návštěvnost se pohybuje celkově kolem 5 milionů a za měsíc uživatelé zhlédnou více než 700 milionů videí.

Lidé v současnosti u YouTube tráví podobné množství času jako sledováním těch největších českých TV kanálů. Na rozdíl od televize si mohou na internetu svůj obsah zvolit sami.

Krycí jméno YouTuber

S popularitou sledování online videa vznikl i nový druh digitální celebrity, YouTuber. Že žádného neznáte? Za chvíli se jejich vlivu nevyhnete. Díky své aktivitě na této sociální síti si našli přízeň stovek tisíců fanoušků, čehož si všimnuly i firmy. Ty jejich popularity využívají k propagaci svých produktů i mimo internetový svět, ale o tom jindy.

Vzhledem k velikosti fanouškovských základen, kterými ti nejznámější YouTubeři oplývají bylo jejich partnerství se značkami jen otázkou času. Ze začátku stačilo tvůrce videa obdarovat produkty zdarma a on je zmínil ve svém videu. Ta doba už je ale pryč. S postupem času si tvůrci videí začali uvědomovat svoji sílu a cenu. Ti nejoblíbenější se dnes natáčením videí živí, a nemají se vůbec špatně.

Funguje to bez ohledu na věk

Hlavní cílovou skupinou YouTube jsou lidé ve věku 18-24 let následovaní teenagery od 13 do 17. Těsně za nimi se ale nachází uživatelé ve věku 25-34 a 35-44 let, kterých je v součtu stejně jako těch nejmladších.

Podle průzkumů si v dnešní době na doporučení YouTubera zakoupí produkt v průměru 20 až 30 % jejich odběratelů. Nejlepší beauty vlogerka Česka (specializuje se na natáčení videí o kosmetice) dokáže přesvědčit ke koupi až neuvěřitelných 87 %. Jak je něco takového vůbec možné?

Přirozenost YouTuberů

Na rozdíl od klasických celebrit mají YouTubeři jednu významnou výhodu, přirozenost. Většinou začínali s natáčením nebo stále natáčejí videa ve svých dětských pokojících. Často sdílí videa ze svého běžného dne, kde se bez příkras vyjadřují k aktuálnímu dění a prožívají obyčejné životní situace. O to víc jsou svým fanouškům bližší a ti se s nimi snadněji ztotožňují. Zároveň je poznávají a berou je jako někoho koho důvěrně znají. Sledují je dobrovolně a proto, když jim tito lidé doporučí produkt, je to efektivnější než zhlédnutí klasické reklamy.

Jak využít Youtubery k propagaci produktu

Spolupráce s YouTubery je nejvhodnější pro značky v segmentu rychloobrátkového zboží. Ty tím získají product placement v rámci videa, ale také návštěvnost na stránkách kampaně.

Úspěšný YouTuber zajistí značce sledovanost v řádu desítek tisíc zhlédnutí, kvalitní traffic firemních stránek a návštěvnost sociálních sítí.

Každý YouTuber se prezentuje jiným životním stylem a hodí se k propagaci jiných produktů. Vybírají si pečlivě se kterou značkou spojí své jméno, aby reklama nepůsobila jako pěst na oko. Právě proto nepočítejte s tím, že vám vytvoří video na míru. YouTubeři znají své publikum nejlépe, a ví jaká prezentace na ně působí.

Vlivu YouTuberů si všimla i společnost GetBoost, kterou spoluzaložil jeden z nejpopulárnějších vlogerů v Česku, Jirka Král. Ta pod svými křídly sdružuje ty nejpopulárnější YouTubery a pomáhá klientům při jejich výběru.

První to zkusila Milka

Vyzkoušet si spolupráci s YouTubery se rozhodla u své valentýnské kampaně značka Milka. Zaměřila se na mladší cílovou skupinu do 25 let. Úkolem čtyř českých a jednoho slovenského YouTubera bylo odvyprávět prostřednictvím svého videa vlastní valentýnský příběh a vyzvat své fanoušky k využití interaktivních aplikací Milky. U třech YouTuberů byl navíc domluven product placement pralinek ve tvaru srdce, což zvýšilo povědomí o značce a jejich produktech.

Skvělé výsledky kampaně prokázaly, že spojení značky s mladými tvůrci videa funguje. Během tří týdnů od spuštění kampaně navštívilo její stránky přes 290 000 uživatelů v České republice a 140 000 na Slovensku. Videa měla v součtu přes 500 000 zhlédnutí bez jakékoliv placené podpory. Pomocí inzerce a bez využití YouTuberů by se náklady na stejný počet zhlédnutí vyšplhaly zhruba na 325 tisíc korun!

Celá digitální kampaň výrazně podpořila dopad i dosah PR kampaně a měla za následek 20% zvýšení prodejů pralinek Milka.

Žebříček top 100 nejlepších českých a slovenských youtuberů

 

Jeden z našich klientů Škola Da Vinci domluvil spolupráci s YouTuberem Twixx. Jak vypadal po dvou dnech první jeho post na Facebooku? Přes 2400 lajků! Podívejte se na naši kompletní případovou studii.