Zautomatizujte váš e-mailový marketing a ušetřete

O tom, že automatizace ve větší či menší míře proniká do všech odvětví marketingu, jsme na našem blogu již psali. Jinak tomu není ani u e-mailových kampaní. U těch hraje nejdůležitější roli správné načasování. A právě tady nabízí pomocnou ruku automatizace.

Starý dobrý e-mail dokáže být mocným marketingovým nástrojem už několik dekád. Náklady za získání nového zákazníka ale dlouhodobě rostou a majitelé e-shopů a dalších online podniků se tak konečně více zaměřují na udržení těch stávajících. Moderní e-mailové nástroje jsou ideálním pomocníkem – dokážete s nimi opravdová kouzla.

Vše záleží na databázi příjemců, kterou máte k dispozici, vhodném načasování a vašem umu dát dohromady zprávu, která potenciálního zákazníka nenechá lhostejným. Právě kombinace těchto tří faktorů by docela dobře mohla zajistit pracovní náplň na plný úvazek – a to není vždy možné.

Dostaňte ze shromážděných dat maximum

S chytrými nástroji dokážete vytvořit automatizované kampaně, které pro jednotlivé respondenty vyfiltrujete na základě jejich preferencí. Systémy se schopností strojového učení sbírají o adresátovi dostupné informace a brzy za vás odbydou většinu práce.

Pokud na internetu provozujete byznys se stovkami a více potenciálních klientů, bez automatizace se prostě neobejdete. A zdaleka nejde jen o klasické přihlášení k odběru newsletteru nebo potvrzení právě provedené objednávky na e-shopu.

Pomocí automatizace můžete na zákazníky cílit personalizované newslettery podle toho, na jaký typ zboží se u vás dívali naposled. Systém také pracuje s daty, které o sobě zákazník uvedl během registrace. Není tedy problém poslat přání k narozeninám. To je dnes dobrým standardem nejen u internetových obchodníků, ale také nejrůznějších institucí. U internetových obchodů se běžně sbírají také transakční data (tedy doručovací údaje u objednávky). Je to jednoduché – čím více dat nasbíráte, tím přesněji budete později moci cílit.

Sbírejte kontakty a rozšiřte svůj byznys

Podle průzkumů je v průměru až 96 % návštěvníků e-shopů naprosto nepřipravených k nákupu. Jak je to možné? Vždyť tito lidé už samotnou návštěvou vašeho webu projevili jednoznačný zájem o to, co nabízíte. Jsou tedy dokonalými kandidáty pro další komunikaci. Nedovolte jim, aby na vás zapomněli.

Takzvané e-maily k záchraně zákazníka slouží právě k tomuto účelu. Určitě se vám někdy stalo, že jste se někde zaregistrovali, dali zboží do košíku a pustili se do vyplňování objednávky. Něco vás ale vyrušilo a vy se k formuláři už nevrátili. Že vám o den později nepřišel milý e-mail o tom, že máte rozpracovanou objednávku? Velká škoda prodejce, ke kterému jste se mohli vrátit.

. Jinak tomu není ani u e-mailových kampaní. U těch hraje nejdůležitější roli správné načasování. A právě tady nabízí pomocnou ruku automatizace.Zdroj: pixabay.com

Ale potenciální zákazník se ve vašem obchodě ještě zdaleka nemusí dostat až sem. Právě proto jsou ve sbírání kontaktů jedničkou stále newslettery. Jednoduché vyplnění e-mailové adresy přece jen představuje mnohem vyšší míru konverze než platba za zboží. Je tedy mnohem pravděpodobnější, že to návštěvník webu udělá. Jestli ho později zaujmete bude už záležet jen a jen na podobě vašich obchodních sdělení.

Jak udělat lákavější newsletter?

  • Vyhlaste soutěž pro odběratele newsletteru o věcné ceny nebo slevy na příští nákup
  • Udělejte jim speciální cenovou nabídku jen pro ně
  • Prozraďte jim o svém zboží něco nového. Buďte zajímaví, ale srozumitelní
  • Dejte jim možnost odpovědět – strohé sdělení o tom, že e-mail byl vygenerován automaticky a nepřejete si žádné odpovědi je už pasé
  • Buďte pravidelní – pokud máte co nabídnout nebo sdělit, posílejte newslettery pravidelně.
  • Pište stručně a udržujte styl komunikace v jednotném tónu

Jak vytvořit databázi klientů, na které se dá stavět?

Jak jsme již naznačili, bez kvalitní a přesné databáze kontaktů toho příliš nevymyslíte. Jak ale jednotlivé kontakty třídit? Na začátku celého procesu dejte dohromady všechny kontakty, které jsou k dispozici. Nezáleží na zdroji. Nezapomeňte ovšem ani na etickou stránku věci – zalistovat můžete jen kontakty, u nichž jste dostali souhlas zasílat obchodní sdělení. Je nasnadě dodat, že nejlepší kategorií jsou samozřejmě vaši vlastní zákazníci. Znají vás a zpravidla o nich máte k dispozici větší množství informací.

Doprovodným zdrojem mohou být také návštěvníci vašeho webu. Ti, kteří u vás zatím nic nenakoupili, ale takzvaně brouzdají kolem a třeba se o nákupu teprve rozhodují. Jejich kontakt můžete získat pomocí klasického formuláře na odběr novinek. Statistiky uvádějí, že v současnosti lze tímto způsobem získat kontaktní údaje až 5 % ze všech návštěvníků e-shopu. Tuto míru můžete ještě zvýšit například uspořádáním soutěže o věcné ceny, ke které se návštěvník přihlásí právě pomocí formuláře. V tomto případě už vám ale roste cena za získaný kontakt do řádu korun.

U každé databáze je důležitá především pravidelná aktualizace. Automatické nástroje zvládnou i tenhle úkol. S každou další objednávkou tak systém bude například kontrolovat doručovací údaje zákazníka a dávat pozor, jestli se něco nezměnilo. Dělat to ručně by přece jen bylo dost nepohodlné, že?

Jakmile máte databázi jednou hotovou, stačí si vybrat některý z dlouhé řady dostupných nástrojů pro chytrý e-mailing. Velmi populární je například MailChimp s velkým množstvím předpřipravených šablon a rozsáhlými možnostmi editace. Drobnou nevýhodou je nedostupnost českého překladu, systém je ale poměrně intuitivní.

. Jinak tomu není ani u e-mailových kampaní. U těch hraje nejdůležitější roli správné načasování. A právě tady nabízí pomocnou ruku automatizace.

Mezi další oblíbené nástroje patří např. Mail Komplet, Ecomail, Mailer Lite nebo GetResponse. Přednost každého z nich spočívá v něčem jiném a osobně doporučujeme vyzkoušet nejprve více nástrojů a poté se rozhodnout, který vám nejlépe vyhovuje. Nezapomeňte – šanci udělat dobrý první dojem máte jen jednu.

Jak začít komunikovat? Nepodceňte uvítací zprávu

Jakmile se na vašem webu někdo zaregistruje, neváhejte mu poslat tzv. uvítací e-mail. Krom klasických formalit do něj můžete umístit například náhledy několika produktů, které jsou právě v akci, nebo přidat zajímavé informace o produktech, které nabízíte. Vzbudit zvědavost je základ a měli byste na to myslet při psaní každého hromadného e-mailu.

Za pár dnů se můžete tak trochu připomenout. Ukažte novému zákazníkovi, co máte na skladě a co by si neměl nechat ujít. Jakmile dostanete konverzi v podobě nákupu, načasujte si e-mail se zdvořilou žádostí o zpětnou vazbu. Počkejte ale alespoň týden, abyste měli jistotu, že zboží již bylo doručeno. Klidně to ale může být ještě později, pokud chcete mít jistotu, že si zákazník zboží již patřičně vyzkoušel a dokáže vám jej zrecenzovat.

Jinak tomu není ani u e-mailových kampaní. U těch hraje nejdůležitější roli správné načasování. A právě tady nabízí pomocnou ruku automatizace.Pomůžeme Vám s e-mail marketingem. Kontaktujte nás.


Petr Myšák

Petr Myšák

S Petrem se setkáte na první nezávazné schůzce, v NEXT Vision je zodpovědný za projektové řízení a návrh marketingových strategií. Vystudoval ČVUT, webdesignu a on-line marketingu se věnuje od roku 2006. Rád sportuje, věnuje se horské turistice.

Napište si o krátkou úvodní konzultaci zdarma

Úvodní telefonická konzultace pro váš projekt zdarma. Vyplňete formulář a my se vám v pracovní dny do 24 hodin ozveme.

Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace