Klient
Na jaře roku 2018 nám přišla poptávka na správu Facebookových reklam od (v té době) menší firmy z oboru IT (v rámci zachování anonymity bohužel nemůžeme jmenovat). Poptávka byla poměrně stručná a zmiňovala jejich hlavní cíl – růst o 600 % za dva roky, z toho meziroční růst tržeb o 100 % z Facebook kampaní. V té době působila firma na trhu asi 4 roky, nejednalo se tedy vyloženě o startup.
V současnosti (2021) má firma obrat takřka 36x vyšší, než když k nám přišli, a z malé firmy se vypracovali ve stálici a významného hráče na českém a slovenském trhu.
Fáze 1 – Analýza a spuštění prvních kampaní
Výchozí stav
Klient v prvním kroku dostal dotazník k současnému stavu, který nám posloužil jako základ pro počáteční hloubkové rozhovory a úvodní analýzu podnikání.
Firma se spoléhala primárně na rozsáhlou e-mailovou databázi, skrz newslettery tehdy přiváděla i kolem 50 % veškerých tržeb. Zbytek byl rovnoměrně rozdělen placeným i neplaceným kanálům. Facebook si ukousl, dle Google Analytics, kolem 10-15 % v přímých nákupech.
Cílem v rámci Facebook kampaní byla maximalizace tržeb. Rozpočet byl omezený na 30 000 Kč / měsíc, nicméně primární bylo stanovéné PNO, díky kterému jsme mohli rozpočet přesáhnout.
Analýza a spuštění Facebookových kampaní
PPC kanály si v té době firma spravovala primárně svépomocí. Nastavení reklamních kampaní tomuto stavu odpovídalo, nicméně i tak kanály dosahovaly relativně dobrých čísel.
Při analýze pixelu jsme narazili na několik chyb, které bylo potřeba odstranit. Také jsme správně nastavili statický a dynamický remarketing včetně opuštěného košíku. Vzhledem k tomu, že změna proběhla před více než dvěma lety, většinu postupů už nemá smysl probírat, protože jsou neaktuální.
Během prvních dvou měsíců jsme, oproti plánovaným 60 000 Kč, v kreditu utratili více než dvojnásobek, a s dodrženým PNO se nám povedlo zlepšit všechny metriky v rámci Google Analytics.
Meziročně byl pak nárůst více než zřejmý:
- Traffic na e-shopu: + 450,80 %
- Míra okamžitého opuštění stránky: - 10,04 %
- Průměrná doba trvání návštěvy: + 73,02 %
- Konverzní poměr: + 329,10 % (z 0,19 % na 0,82 %)
- Nákupy: + 2 263,51 %
- Tržby: + 1 557,21 %
Fáze 2 – Přidání dalších PPC a UX audit
Běžným postupem mezi klienty je, že během prvních 3 měsíců si ověří na jedné službě profesionalitu a přístup agentury. Během nebo po této “zkušební době” pod nás může přidat správu dalších kanálů, což byl i tento případ. Po této době je také vhodný čas na případné úpravy UX e-shopu.
Google Ads a Sklik
Po cca dvou měsících nás klient oslovil se správou Google Ads a Skliku. Následovalo podobné kolečko – analýza stávajícího stavu, nastavení reklamních kampaní, optimalizace.
Během prvního měsíce a půl se nám podařilo zvýšit tržby o 58 % a snížit cenu za nákup o 10 Kč.
UX Audit
Jakmile se nám podařilo ustálit výkon PPC kampaní, přišel na řadu návrh UX auditu (návrh pro vylepšení orientace na webu z pohledu zákazníka). Web měl v tu dobu výrazné trhliny, které se projevovaly na relativně nízkém konverzním poměru.
Současný stav
Rozdíly oproti výchozímu stavu – 1. kvartál 2018 vs. 1. kvartál 2021
Google Ads:
Facebook Ads:
Transakce: + 7 992 %
Tržby: + 7 356 %
Náklady na kredit: +2 555 %
Fuckupy v marketingových kampaních
Spolupráce se neobešla bez menších problémů, na které jsme za 36 měsíců spolupráce narazili. Mezi ty nejvýznamnější patřily:
Hezčí grafika nevítězí vždy
U klienta jsme od začátku testovali více variant kreativ, od graficky líbivých až po jednoduché a graficky méně propracované.
K našemu překvapení jsme zjistili, že méně propracované vizuály měly výrazně lepší výsledky, než vizuály propracovanější, a to ve všech testech (nejednalo se tedy o odchylku testování). Vzhledem k tomu, že firma od Facebooku vyžadovala výkon a nekladla takový důraz na tvorbu značky, začali jsme pracovat s tímto stylem bannerů, který sice nezapadne do galerie výtvarného umění, ale zato prodal více elektroniky.
Samozřejmě je grafické vnímání velmi individuální záležitost, proto se jakožto výkonnostní agentura vždy snažíme jednat na základě tvrdých dat.
Videoreklama
V průběhu spolupráce jsme vyzkoušeli i formát videoreklamy. Bohužel se ukázalo, že pro výkonnostní model firmy je absolutně nevhodný a krátce po startu jsme video ukončili.
Videoreklama je obecně skvělý nástroj pro budování a připomínání brandu, zároveň je ale velmi nákladná a její přímý výkon je malý.
Zobrazování reklam na vyprodané produkty
Klientův byznys je velmi rychloobrátkový s nízkými skladovými zásobami, proto je potřeba hlídat, jestli se v reklamách neobjevují vyprodané položky nebo rovnou chybové 404 stránky. Na toto jsme narazili v průběhu správy, obratem vyřešili automatizovaným skriptem, který tyto chyby kontroluje. Toto je také možné vylepšit například nástrojem PPC Bee nebo jinou automatizací.
Past strojového učení
Nedávno nastaly krátkodobě problémy s klientovou platební kartou, skrz kterou byl placený kredit v Google Ads. Zádrhel se nám povedlo vyřešit za 4 dny, po které kampaně vůbec neběžely. I tak byla ztráta v tržbách téměř půl milionu korun.
Jakékoliv kampaně využívající strojové učení potřebují čas, aby nasbíraly relevantní data a zobrazovaly reklamy správným zákazníkům. Pokud se reklamy v průběhu kampaně vypnou, učení zpravidla začíná nanovo nebo s velkým handicapem. K návratu na původní čísla jsme potřebovali takřka 3-5 měsíců intenzivní práce a denních úprav.
Konzistence a dlouhodobá práce je klíč
Na této firmě krásně vidíme, jak je důležitá konzistence, tvrdá práce všech zúčastněných a správný výběr profesionálů v oboru. Klient nám od začátku nechával velký prostor v optimalizaci reklamních kanálů, spolupracoval a reagoval na naše podněty ke zlepšení, a sám tvrdě pracoval na svých interních procesech, skladových zásobách a obchodu.
“S digitální agenturou Next Vision spolupracujeme už nějaký ten rok. Je to pracovitý, svědomitý a mimořádně nadaný tým profesionálů. Díky skvělé kombinaci profesionality a osobního přístupu jsme se vždy těšili na další spolupráci. Ze zkušenosti můžu tvrdit, že si potrpí na rychlou odezvu a efektivní řešení požadavků.
Naše značka se díky vzájemné spolupráci dostala do povědomí široké klientské i odborné veřejnosti a doporučil bych je každému, kdo chce vylepšit svůj marketing, snížit PNO a ovšem navýšit zisk.
S prací jsme byli rozhodně pořád nad míru spokojeni a můžeme jen doporučit i jiným zájemcům.”
Marketingový manažer firmy.