Next Vision není jen marketingová agentura, ale také provozovatel mezinárodního e-shopu Vzdušín/Aerium.
Veškerá doporučení, která v Next Vision dáváme zákazníkům, jsou výsledkem vlastní “prošlapané cestičky” k výnosům a expanzi. Neznáme univerzální ani zázračný návod na úspěch pro každého, ale máme léta praxe v pozici prodejce.
Na vlastním projektu Vzdušín si testujeme a zdokonalujeme marketingové schopnosti. Jednou z výzev, kterým jsme čelili, je vysoká sezónnost prodejů. Hlavní sortiment totiž tvoří klimatizace, které mají extrémní výkyvy poptávky jen v několika týdnech v roce. Proto jsme se potýkali s otázkou, jak rozprostřít náš prodejní zásah do větší části roku. A pak přišly elektrokoloběžky.
Jak se můžete inspirovat z našeho příběhu?
V tomto článku Vám chceme předat praktický a rychlý přehled postřehů, které jsme nasbírali. Návodů a webinářů je pestrá nabídka, proto jsme zvolili formát otázek a odpovědí spolu s vytažením nosné myšlenky.
❓ Proč jsme vůbec rozšiřovali sortiment, když všechno fungovalo i tak?
Otázkou je, co znamená, že e-shop dobře funguje? Vycházejme z toho, že vezmeme náklady, odečteme výnosy a výsledný zisk je pro majitele firmy uspokojující. Takový stav je pro mnohé cílem, ale pro dobrého manažera je to teprve správná startovací pozice pro inovaci nebo expanzi.
V případě Vzdušínu prodáváme hlavně klimatizace a čističky vzduchu. To znamená velmi krátké a intenzivní prodejní období během pár týdnů v roce, kdy je prakticky nemožné stíhat expedovat balíky. Zbytek roku je naopak “mrtvo”. Pracovat v rytmu sezónních požadavků je nejen náročné, ale znamená to také omezení růstu e-shopu, protože narazíte na lidské a administrativní limity. Doplněním sortimentu o zboží s celoroční poptávkou (nebo jinou sezónností) zvýšíte šanci ovlivnit růst svého podnikání.
? Ve zkratce:
Sezónní prodej znamená, že poptávka po zboží se pravidelně soustředí do krátkého období v roce. V tomto období nestíháte vyřizovat objednávky a mimo něj máte omezenou možnost prodeje navyšovat. Nový sortiment vám vrátí kontrolu nad cash-flow.
❓ Proč právě elektrokoloběžky, které nesouvisí s hlavním sortimentem Vzdušínu?
Volbě elektrokoloběžek předcházel průzkum trhu. Poctivě jsem prostudovali trendy ve vyhledávání spotřebního zboží. To je výhoda kombinace e-shopu s marketingovou agenturou, máme data z první ruky. Potřebovali jsme informace hned pro několik zemí, ve kterých náš e-shop provozujeme. Z výsledných třech potenciálních kategorií zboží jsme vybrali elektrokoloběžky, protože splňovaly kritérium celoroční hledanosti, počtu dostupných modelů a absenci dominantní značky.
? Ve zkratce:
Než na e-shop zalistujete nový produkt, proveďte průzkum založený na faktech. Náklad, se kterým lze počítat, je cca 20 h práce. Pak můžete spustit test zájmu u svých zákazníků například formou předobjednávek nebo ankety.
Přehled v čistých číslech:
- hlavní sortiment našeho e-shopu, klimatizace a čističky vzduchu, generuje obrat okolo 41 000 000 Kč za rok,
- na marketing pro tento sortiment ročně vynakládáme 10-15% obratu,
- elektrokoloběžky jsme začali prodávat v září 2021,
- do konce roku přinesl prodej elektrokoloběžek 2 000 000 Kč obratu,
- náklady na marketing a zalistování elektrokoloběžek dosáhly zhruba 10% získaného obratu, tedy cca 200 000 Kč,
- marketingové aktivity jsme soustředili do Google Ads, (PPC “is not dead”)
- pro elektrokoloběžky i náš hlavní sortiment klimatizací platí pravidlo, že zboží s vlastním brandem vyžaduje vyšší investici do reklamy, ale přináší vyšší marži než přeprodávané známé brandy.
Zvažujete možnosti expanze do zahraničí nebo rozšíření sortimentu? Chcete si o tom promluvit s někým, kdo tohle všechno zná z vlastní zkušenosti?
Domluvte si nezávaznou konzultaci nebo zkuste rovnou on-line call
Jirka Švihálek |
Anna Rollerová |
Project manager |
Account manager |