Česká republika je e-shopová velmoc. Tuzemský trh lze popsat jako malý rybník plný velkých kaprů. Často zvažovanou možností pro zajištění růstu e-shopu je proto expanze do zahraničí. Ta má ovšem řadu úskalí. Jak jsme postupovali při vstupu na maďarský trh? A jak jsme vytvářeli úplně novou značku (brand)?

Tuzemský trh nám je malý

Vzdušín působí v oblasti prodeje specializovaných spotřebičů na úpravu vzduchu, jako jsou např. klimatizace, odvlhčovače, čističky vzduchu nebo topidla. Na českém trhu je e-shop etablovaný. V roce 2019 prodal např. 1700 klimatizací. Pro další růst jsme se rozhodli expandovat na zahraniční trhy a do budoucna chceme také vytvořit vlastní značku výrobků. Pro většinu jazyků, včetně maďarštiny, není název Vzdušín vhodný. Proto jsme také začali hledat nový název e-shopu i vlastních výrobků.

Jak na expanzi

Vytvořit novou značku a expandovat na nové trhy není jednoduché. Je potřeba promyslet mnoho věcí. Dobře zvolený brand vám pak může výrazně pomoci v marketingu. Náš postup lze rozdělit do několika částí.

  1. Vytvoření seznamu úkolů

Nejdříve ze všeho jsme si definovali seznam úkolů potřebných pro dosažení cíle. Ať máme jasno, kudy vede naše cesta. Najdeme na něm např. analýzu konkurence a prodávaných výrobků na místním trhu, analýzu klíčových slov, rozbor zahraničních zvyklostí, tvorbu názvu značky, registraci ochranné známky, definování komunikačních prostředků nebo plánování nákladů spojených s rozšířením povědomí o nové značce.

Pokud nemáme dostatek zkušeností, není od věci před expanzí absolvovat několik konzultačních schůzek se zkušenými lidmi nebo zajít na odborná školení. Ta pořádá např. Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Její členové z nich mají navíc k dispozici videozáznamy. Cenné informace vám mohou ušetřit nemalé prostředky.

  1. Analýza prodejů na srovnávači Arukereso.hu

Arukereso je největší maďarský srovnávač zboží. Za poplatek od něj lze získat export nejoblíbenějších produktů ve vybraných kategoriích. Je vhodné zjistit, jaký překryv je s vaším současným sortimentem. Na zahraničním trhu se totiž často prodávají jiné značky než v tuzemsku. Podle výsledků takové analýzy pak můžete plánovat oslovení dalších dodavatelů.

  1. Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je základ každého online projektu. Díky ní získáte přehled o způsobu hledání vašeho produktu či služby zákazníky ve vyhledávačích. Je vhodné ji dělat pro každý trh. Zjistíte tak místní odlišnosti.

  1. Návrh struktury obsahu a navigace

Kvalitní struktura webu je důležitou součástí úspěšné optimalizace pro vyhledávače (Search Engine Optimization – SEO). Zvolená informační architektura pak určuje strukturu rozložení jednotlivých vstupních stránek na web. Při jejím správném sestavení se uživatelé i roboti vyhledávačů dostanou snadno ke všem potřebným informacím.

  1. Kulturní analýza maďarského trhu

Aby u nás místní lidé nakupovali, je potřeba poznat jejich zvyklosti. Pokud budete na první pohled působit jako zahraniční e-shop, můžete si výrazně snížit konverzní poměr a řadu potenciálních zákazníků zbytečně odradit.

Za vhodné považujeme zjistit následující.

  •     Jaký je běžný zápis telefonních čísel a adres?
  •     Jaké jsou obvyklé kroky objednávky?
  •     Jaké jsou standardní metody dopravy a platby?
  •     Jak vypadá typické ovládání menu webu?
  •     S jakými prvky důvěryhodnosti se setkáváme nejčastěji?
  1. Tvorba a výběr nové značky

Hned od začátku nám bylo jasné, že nebudeme moci mezinárodně použít český název Vzdušín. Pro cizince je to slovo naprosto nejasné a těžko vyslovitelné. Zároveň není vhodné, aby název vycházel jen z jednoho druhu zboží. V zahraničí se mohou lépe prodávat jiné výrobky než v České republice. Expanze tedy vyžadovala nový zvučnější název.

Při jeho výběru je také potřeba brát v úvahu dostupnost příslušné domény a nezapomenout ani na jedinečnost, aby bylo možné značku zabezpečit ochrannou známkou.

Rozhodli jsme se vytvořit jen jednu značku pro všechny relevantní zahraniční trhy. Měla by být v souladu s umístěním (positioningem) Vzdušínu na tuzemském trhu a zároveň dostatečně srozumitelná a prémiová. Proto jsme brainstorming zahájili inspirací anglickými či latinskými termíny a slovními obraty primárně popisujícími vzduch a jeho kvality. Používali jsme úplně běžné nástroje typu online slovníků. Zvlášť pro cizí jazyky se vyplatí sáhnout po tezaurus provedeních. A pak stačí popustit uzdu fantazii, slova různě obracet a kombinovat je do nových forem. Nebo můžete využít různých aplikací, které tuto práci udělají za vás. Některé rovnou ověří i dostupnost daných domén.

Výsledkem naší práce byl výběr zhruba deseti jmen, která nám rezonovala nejvíce a splňovala požadavek jednoduchosti a zapamatovatelnosti. Postupně jsme u všech ověřovali dostupnost místních domén (pro rychlou kontrolu stačí naťukat do vyhledávače, pro jistotu pak ověřit i na stránkách některého z registrátorů) i značky (ověřit lze na příslušných registrech, pro území EU na Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví).

Finální výběr se tak zúžil na tři silné favority, ze kterých jsme nakonec vybrali AERIUM.

Vzdušné, nadčasové a geograficky univerzální.

  1. Registrace obchodní známky

Pro budoucí využívání je vhodné značku zabezpečit ochrannou známkou. Vzhledem k mezinárodnímu použití jsme se rozhodli pro registraci na Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO). V tomto kroku doporučujeme spolupracovat s partnerem, který dokáže provést rozbor a upozornit na možné kolize s ostatními značkami. Jinak by se vám mohlo stát, že uvedený název nebude možné registrovat a poplatek zaplatíte zbytečně. A nejedná se o drobné. Celý proces analýzy a registrace ochranné známky Aerium do kategorií, ve kterých působíme, stál několik desítek tisíc korun.

Také počítejte s tím, že na kýžený výsledek si nějaký čas počkáte. Samotné registrační řízení trvá více než půl roku, protože konkurenti se mohou v ochranné lhůtě hlásit a podávat námitky.

Přemýšlíte-li o něčem podobném a rádi byste se s někým poradili, rádi vám pomůžeme. Probereme vhodnou strategii růstu a následně vás provedeme celým procesem úspěšné expanze e-shopu do zahraničí.

ŽÁDOST O KONZULTACI ZDARMA

Máte dotaz či poptávku? Pošlete nám zprávu a my vám zavoláme zpět.

Za první telefonickou konzultaci nic neplatíte.

Odesláním souhlasíte s tím, že zpracujeme výše uvedené údaje za účelem Vašeho kontaktování v souvislosti s Vaším dotazem či poptávkou.

Nechcete čekat? Volejte hned.

+420 797 724 661  

Rádi Vás uslyšíme Po - Pá 08:00 - 17:00

Pomáhali jsme značkám

Fleurop logo
Concept logo
My Fair Landia logo
Logo Vzdušín
KetoFit logo
VŠMVV logo
Remko logo
Wellmall logo
esthetx
Incomputer logo
Zdravýspánek.cz logo
Laser esthetic logo
Jake & James logo
Nature No Tea logo
Bioplace logo
Wooden Hero logo
Silver Republic logo
Tvůj lék logo