Česko je eshopová velmoc a lokální trh by se dal nazvat jako malý rybník plný velkých kaprů. Často zvažovanou možností, jak zajistit růst eshopu je proto expanze do zahraničí. To má ovšem řadu úskalí. V této studii se podíváme, jak jsme postupovali při vstupu na maďarský trh, kde jsme pro úspěch potřebovali vytvořit i úplně nový brand.

Výchozí situace:

Vzdušín.cz působí v oboru prodeje specializovaných spotřebičů na úpravu vzduchu. Jsou to například čističky vzduchu, klimatizace, odvlhčovače a topidla. Na českém trhu je e-shop etablovaný a v roce 2019 prodal například 1700 klimatizací. Pro další růst se Vzdušín rozhodl pro expanzi na zahraniční trhy a v budoucnu také pro tvorbu vlastní značky výrobků. Jelikož v některých jazycích, včetně maďarštiny, není název Vzdušín vhodný, hledali jsme zároveň název nové značky, která poslouží nejen jako název domény eshopu, ale v budoucnu jako značka vlastních výrobků.

Realizace:

Vytvořit novou značku a expandovat na nové trhy není jednoduché. Je potřeba rozmyslet mnoho věcí. Dobře vytvořená značka by vám měla v budoucnu výrazně pomoci v marketingu. Jak jsme postupovali my…

1. Vytvoření seznamu úkolů před expanzí do zahraničí

Nejdříve ze všeho jsme si definovali seznam úkolů, které bude potřeba realizovat. Patřila mezi ně například analýza konkurence, analýza prodávaných výrobků na místním trhu, kulturní analýza, analýza klíčových slov, tvorba názvu značky, registrace ochranné známky, definování komunikačních prostředků, finanční plánování médiaspendu. 

Vhodné je před expanzí absolvovat několik konzultačních schůzek se zkušenými lidmi a zajít na odborná školení. APEK například pořádá tématické školení a pro členy z nich má k dispozici video záznamy. Cenné informace vám mohou ušetřit nemalé prostředky.

2. Analýza prodejů na srovnávači Arukereso.hu

Arukereso je největší maďarský srovnávač zboží. Je od nich možné za poplatek získat export nejoblíbenějších produktů ve vybraných kategorií. Je vhodné zjistit, jaký překryv je s vaším současným sortimentem. Na zahraničním trhu se často prodávají jiné značky než v ČR. Můžete podle toho plánovat oslovení dalších dodavatelů.

3. Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je základ každého online projektu. Díky analýze získáte přehled o tom, jakým způsobem vaši zákazníci hledají váš produkt či službu ve výsledcích vyhledávání. Analýzu klíčových slov je vhodné dělat pro každý trh, zjistíte tak místní odlišnosti.

4. Návrh struktury obsahu a navigace

Kvalitní struktura webu je důležitou součástí úspěšného SEO. Architektura webu označuje strukturu rozložení jednotlivých vstupních stránek na web. Správně sestavená informační architektura zajišťuje, že se jak uživatelé, tak i roboti vyhledávačů snadno dostanou ke všem potřebným informacím.

5. Kulturní analýza trhu pro Maďarsko

Aby u nás místní lidé nakupovali, je potřeba vypadat co nejvíce lokálně. Pokud budete na první pohled působit jako zahraniční e-shop, tak si výrazně snížíte konverzní poměr a většina lidí odejde. 

Například je nutné zjistit:

  • Jaký je běžný zápis telefonních čísla a adresy
  • Jaké jsou běžné kroky objednávky
  • Jaké jsou běžné metody dopravy a platby
  • Jaké je běžné ovládání menu webu
  • Jaké jsou vhodné prvky důvěryhodnosti

Ukázka: Vzdusin – kulturni analyza HU 

6. Tvorba názvu značky

Hned od začátku nám bylo jasné, že nebudeme moci mezinárodně použít český název Vzdušín. Pro cizince je to slovo naprosto nejasné a těžko vyslovitelné. Zároveň není vhodné být v názvu omezen jen jedním druhem zboží, v zahraničí se mohou lépe prodávat jiné výrobky než v ČR. Expanze do zahraničí tedy vyžadovala nový zvučnější název.

Při výběru názvů značky je potřeba také brát v úvahu, aby byla volná doména a bylo možné značku chránit ochrannou známkou.

Rozhodli jsme se vytvořit jen jednu značku pro všechny relevantní zahraniční trhy tak, aby byla v souladu s positioningem lokální značky Vzdušín, ale také dostatečně srozumitelná, a přitom prémiová. Proto jsme brainstorming zahájili inspirací anglickými nebo latinskými termíny a slovními obraty, primárně popisujícími vzduch a jeho kvality. K tomu jsme využili úplně běžné nástroje – online slovníky. Zvlášť pro cizí jazyky se vyplatí sáhnout po tezaurus provedeních, např. www.thesaurus.com. A pak stačí popustit uzdu fantazii, slova různě obracet a kombinovat do nových forem. Případně můžete využít různých aplikací, které tuto práci udělají za vás, a některé rovnou ověří i dostupnost daných domén, např. www.squadhelp.com/business-name-generator.

Výsledkem naší práce byl výběr zhruba deseti jmen, která do vyšší či nižší míry splňovala také požadavek jednoduchosti a zapamatovatelnosti, a především která s námi rezonovala nejvíce. Postupně jsme pro všechny z nich ověřovali dostupnost místních domén (pro rychlou kontrolu stačí naťukat do vyhledávače, pro jistotu pak ověřit i na stránkách některého z registrátorů domén) i značky (ověřuje se na konkrétních registrech, pro území EU lze ověřit zde www.euipo.europa.eu/ohimportal/cs/search-availability).

Finální výběr se tak zúžil na tři silné favority, ze kterých jsme nakonec vybrali AERIUM.

Vzdušné, nadčasové i geograficky univerzální.

7. Registrace obchodní známky

Pro budoucí využívání značky je vhodné jméno chránit ochrannou známkou. Vzhledem k mezinárodnímu použití jsme se rozhodli pro registrace u EUIPO. Při registraci je vhodné spolupracovat s partnerem, který je schopen udělat analýzu a upozornit na možné kolize s ostatními značkami. Mohlo by se vám jinak stát, že uvedený název nebude možné registrovat a zaplatíte zbytečně poplatek za registraci. Celý proces analýzy a registrace ochranné známky stál několik desítek tisíc Kč. Samotné registrační řízení trvá více než půl roku, protože konkurenti se mohou v ochranné lhůtě hlásit a podávat námitky.

My jsme realizovali registraci slovní ochranné známky Aerium do kategorií ve kterých působíme.

Budeme rádi, když se na nás obrátíte! Na úvodní konzultaci probereme vhodnou strategii růstu vašeho projektu. Provedeme vás celým procesem, který expanze eshopu do zahraničí vyžaduje, aby byla úspěšná.

 

 

ŽÁDOST O KONZULTACI ZDARMA

Máte dotaz či poptávku? Pošlete nám zprávu a my vám zavoláme zpět.

Za první telefonickou konzultaci nic neplatíte.

Odesláním souhlasíte s tím, že zpracujeme výše uvedené údaje za účelem Vašeho kontaktování v souvislosti s Vaším dotazem či poptávkou.

Nechcete čekat? Volejte hned.

+420 797 724 661  

Rádi Vás uslyšíme Po - Pá 08:00 - 17:00

Pomáhali jsme značkám

Fleurop logo
Concept logo
My Fair Landia logo
Logo Vzdušín
KetoFit logo
VŠMVV logo
Remko logo
Wellmall logo
esthetx
Incomputer logo
Zdravýspánek.cz logo
Laser esthetic logo
Jake & James logo
Nature No Tea logo
Bioplace logo
Wooden Hero logo
Silver Republic logo
Tvůj lék logo