Obsah
V této případové studii vám ukážeme, že průzkum trhu není jen doménou velkých nadnárodních korporací a může vám reálně vydělat (a ještě častěji ušetřit) peníze.
Zadání klienta:
Klient měl nový eshop, který neměl široký sortiment a značka eshopu nebyla na trhu vůbec zavedena. Jelikož jsme pro něj začali spravovat reklamní PPC kampaně a propagaci na Facebooku, požádal nás, zda bychom pro něj nemohli najít vhodné produkty k prodeji. Sortiment eshopu byly doposud především dekorace do domácnosti a sortiment z kategorie vybavení domácnosti.
Náš návrh:
Komplexní průzkum trhu samozřejmě nepřipadal v úvahu. Jeho cena se pohybuje od stovek tisíc a v tak širokém oboru jako jsou “domácí potřeby a dekorace” je nereálné jej realizovat v plné šíři. V Next Vision takové průzkumy ani nerealizujeme. Na to jsou výzkumné agentury. Místo toho jsme navrhli dílčí audit v rozsahu 20 hodin. Součástí auditu bude kontrola zdarma dostupných zdrojů a dat z našich nástrojů. Výstupem budou:
- perspektivní kategorie pro plnění zbožím
- konkrétní příklady produktů pro vybrané kategorie
Původní stav:
Klient měl na eshopu 17 kategorií zboží a v nich nižší desítky produktů.
Jak jsme postupovali:
V rámci omezeného počtu hodin jsme vycházeli z několika informačních zdrojů.
- Prošli jsme strukturu kategorií podobně koncipovaných eshopů v ČR i v zahraničí.
- Nejprodávanější produkty dle kategorií na marketplace Amazonu.
- Porovnání s hledaností produktů a kategorií v ČR.
- Porovnání cenových hladin produktů.
- Detailní porovnání konkurenčnosti kategorií a produktů (podle ceny klíčových slov v PPC).
Výstupy naší práce:
Na základě získaných dat jsme navrhli 13 nových obecných kategorií (např. dětský pokoj) a 14 produktových kategorií (např. aku vrtačky). S klientem jsme následně vyloučili kategorie, které nesplnily požadavky (nízká marže, nízká cena produktu, velký počet variant rozměrů…) a zůstaly pouze 4 produktové kategorie + již zmíněné obecné.
Dále jsme navrhli příklady 10 produktů, které by bylo vhodné zařadit do sortimentu. A to bylo v časových možnostech 20 hodin vše. Získané informace jsme předali klientovi v jednoduché excelové tabulce s komentáři a ten vybral konkrétní produkty od dodavatelů pro svůj eshop.
Výsledky v řeči čísel:
- Eshop má za 2 roky tržby 19,3 milionů korun.
- 57 % tržeb mají na svědomí čtyři nově přidané kategorie produktů.
- 20 TOP nejprodávanějších produktů jsou z nově přidaných kategorií
- Celkově se v 15 000 objednávkách prodalo 24 217 produktů a 13 849 bylo z námi doporučených produktů.
- Konverzní poměr z PPC kampaní byl 3,63 %.
Následně jsme dokázali velmi efektivně spravovat PPC kampaně a reklamní kampaně na sociálních sítích a to je již běžné marketingové řemeslo. Námi spravované výkonnostní kampaně se na prodejích podíleli více než 70 %.
Poznámky:
Prodeje zboží z původních kategorií za celou dobu prodeje dosáhly 43 procent. Vhodně zvolený sortiment tak dokázal výrazně zvýšit tržby e-shopu. Ještě zásadnější měl dopad na průměrnou hodnotu objednávky. Zajistil také, aby se reklamní kampaně vyplácely díky vyšší průměrné hodnotě zboží i vyšší marži. To by s původním sortimentem nebylo možné.
Zároveň zde probíhala velmi dobrá spolupráce a komunikace s majiteli eshopu, kteří byli ochotni naslouchat, upustit od původního sortimentu eshopu a přeorientovat se na prodávanější kategorie zboží. S ohledem na to, že majitelé eshopu ze získaných dat těží dodnes i u dalších e-commerce projektů nemůžeme zveřejnit detaily informací k produktům a kategoriím.
Na závěr je třeba dodat, že výsledek je vždy souhrnem mnoha dílčích kroků, které se spojí v celek. Přičemž právě v ecommerce platí dvojnásob, že člověk potřebuje neustále inovovat a pracovat na zlepšeních. Často leží úspěch v komplexnějším náhledu na business jako celek.
Rádi s prodejem na internetu pomůžeme i vám. Spojte se s námi pro úvodní nezávaznou konzultaci.