Tato případová studie není úplně typická. Nepůjde v ní o návštěvnost ani o podíl nákladů na obratu (PNO). V hlavní roli bude zvýšení rychlosti webu. Jak jsme probudili k čilému životu do té doby docela lenivé stránky? Co vše jsme museli udělat lépe, aby byl partnerský e-shop vzdusin.cz o 200 % rychlejší?
Pěkný, ale pomalý web
Na začátku roku 2020 jsme se rozhodli s projektem vzdusin.cz expandovat pod značkou Aerium na slovenský a maďarský trh. Po šesti letech úprav stávajícího systému jsme se pustili do jeho zásadnějších změn. Chtěli jsme především osvěžit vzhled e-shopu a předělat jeho správcovskou část (backend).
Zůstali jsme věrni otevřené (Open source) platformě OpenCart, byť již značně upravené podle našich potřeb. Po půl roce fungování slovenské a maďarské verze došlo i na českou verzi. Postupně jsme přepsali starý kód a spojili všechny tři mutace do jednotné administrace s totožným vzhledem.
Byl to náročný rok. Nejen kvůli koroně. Nicméně tohle spojení se nám podařilo a objednávky se začaly sypat. Co jsme však zanedbali, byla optimalizace stránek. S designem jsme byli spokojeni, ale rychlost načítání webu nás trápila. Zejména na mobilech, přes které přistupuje na e-shop více jak 60 % návštěvníků.
Řekněme si na rovinu, web byl prostě pomalý. Open source platforma, množství externích modulů, spousta vlastních úprav. To vše stálo za nelichotivým výsledkem v hodnocení PageSpeed Google. V něm jsme ze 100 maximálně dosažitelných bodů získali pouze 23 u mobilů a 45 u počítačů. Slabota. Bylo jasné, že musíme zapracovat na zlepšení. Zejména když Google od jara 2021 plánuje weby se slabou optimalizací penalizovat a zobrazovat je ve výsledcích na nižších místech.
Výsledky z Googlu nám přesně potvrdily, kde jsme udělali chyby. Bylo co opravovat.